استاد دانشگاه و معارض برجسته سعودی اعلام کرد که پادشاه عربستان از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» ممکن است به صحنه سیاست بازگردد.

سلمان بن عبدالعزیز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، « سعد الفقیه» استاد دانشگاه و معارض برجسته سعودی اعلام کرد که « ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و شاهزاده زندانی « احمد عبدالعزیز» ممکن است به صحنه سیاست بازگردد.

به گزارش سعودی لیکس، الفقیه در ادامه تاکید کرد: ملک سلمان نمی‌داند در عربستان چه می‌گذرد؛ چراکه وی از سال ۲۰۱۳ از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و در سال ۲۰۱۶و۲۰۱۷ بیماری وی تشدید شده است. ملک سلمان دیگر نمی‌تواند تحولات کشورش را درک کند و حافظه نزدیک او چند دقیقه بیشتر او را یاری نمی‌کند در نتیجه او باید لزوما به حاشیه رانده شود.

معارض سعودی اعلام کرد: تنها « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و ملک سلمان و مقامات سعودی سزاوار سرزنش نیستند؛ بلکه تمام کسانی که از این مسأله آگاه هستند و حقیقت را می‌دانند و آن را نادیده می‌گیرند باید سرزنش شوند.

الفقیه در زمینه امتناع بین‌المللی در ارتباط با ولیعهد سعودی گفت: عدم ارتباط با محمد بن سلمان یک پروتکل جهانی است و ارتباط بین‌المللی با پادشاه عربستان ادامه دارد تا زمانی که دولت عربستان رسما اعلام کند ملک سلمان از این بیماری به شدت رنج می‌برد و دیگر نمی‌تواند اداره امور را در دست داشته باشد.

الفقیه در خصوص احتمال آغاز کمپین جدید بن سلمان برای دستگیری شاهزادگان آل سعود در عربستان سعودی ، پاسخ داد: بن سلمان اعضای خانواده حاکم را دوباره دستگیر نخواهد کرد.

وی تأکید کرد که بن سلمان ثروت اعضای خانواده حاکم را گرفت به طوری که هیچ فرد ثروتمندی به جز او در کشور باقی نماند.

الفقیه در مورد شاهزاده احمد بن عبدالعزیز تأکید کرد که شاهزاده سعودی تفاوتی با رژیم حاکم در عربستان ندارد؛ چراکه او احساس برتری و جاه‌طلبی دارد و به آمریکا وابستگی زیادی دارد، اما مانند حاکمان کنونی رژیم آل سعود بیماری سادیسم ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: شاهزاده احمد هیچ تمایلی به دین ندارد و برای علمای اسلامی و شخصیت‌های اسلامی احترامی قائل نیست.

الفقیه تأکید کرد: شاهزاده احمد بن عبدالعزیز صلاحیت بازگشت به صحنه سیاسی را دارد و وی تنها شخصیتی است که در صورت برکناری محمد بن سلمان ، می توان آن را پذیرفت.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز آل سعود فرزند سی و یکم ملک عبدالعزیز است. شاهزاده احمد از شاخه سدیری است که بیشترین نفوذ را در خاندان حاکم سعودی دارد. آنها فرزندان ملک عبدالعزیز شاه سعودی از همسرش حصه دختر احمد سدیری هستند. شاهزاده احمد مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد و به مدت ۳۷ سال معاون وزیر کشور بود و چهار سال مسئول اماکن مقدس در مکه مکرمه بود. او از ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۲ تا پنجم نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی پست وزارت کشور عربستان را به دست گرفته بود.

شاهزاده احمد دوبار از سلسله مراتب تاج و تخت به پایین کشیده شد. نخستین بار ملک عبدالله برادر کوچکترش شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز را بر او مقدم شمرد. دومین بار نیز وقتی بود که سلمان شاه کنونی تصمیم گرفت که قدرت را به نسل نوادگان یعنی شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور سابق منتقل کند که به مدت دو سال ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد بود و سپس خود محمد ولیعهد شد.

کد خبر 590415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha