معاون کل وزارت بهداشت از تعیین تکلیف شهرهای قرمز و نارنجی شیوع کرونا برای سفرهای نوروزی طی امروز (۲۳ اسفند) خبر داد.

ایرج حریرچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: در روز ۲۶ اردیبشهت سال جاری آمار مرگ و میر روزانه ۳۵ تا ۵۰ نفر بود، اما در تعطیلات عید فطر و ۱۴ و ۱۵ خرداد و شهادت امام جعفر صادق(ع) با افزایش ۶۰ درصدی میزان مرگ و میر مواجه شدیم و تعداد فوت هموطنان‌مان در روز ۱۸ تیر به ۲۱۰ تا ۲۲۰ نفر رسیده بود.

او افزود: در شهریور طی چند روز متوالی روزانه ۱۰۱ تا ۱۲۰ نفر از هموطنانمان را از دست می‌دادیم که علت اصلی افزایش آمار مرگ ومیرها عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مسافرت‌هایی بود که در تعطیلات شهریور اتفاق ‌افتاد. به همین منظور از اواخر مهر تا اوایل آبان شاهد فوت نزدیک به ۵۰۰ نفر طی ۲۴ ساعت بودیم.

حریرچی گفت: قطعا در ایام نوروز که با تعطیلات بیشتری مواجه هستیم و همچنین با توجه به سرد بودن هوا، با انجام مسافرت‌های غیرضروری، صددرصد با افزایش آمار مرگ و میر روزانه مواجه خواهیم شد.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: هرگونه سفر باعث افزایش تردد، تجمع و کاهش تهویه هوا خواهد شد و امکان ابتلای افراد به کرونا شدیدا افزایش خواهد یافت. باتوجه به این که افراد در داخل ماشین از ماسک استفاده نمی‌کنند، بنابراین این امر سبب می‌شود تا از هر ۲۵۰ خودرو با ۴ سرنشین، یک ابتلای بیشتر در روز داشته باشیم.

حریرچی تصریح کرد: کمتر از ۱۰ درصد مسافران به هتل‌ها می‌روند و بیش از ۹۰ درصد سفرهای ما به خانه‌های دوستان و اقوام ختم می‌شود که این امر موجب شیوع هرچه بیشتر ویروس خواهد شد. در مورد این سفرها تقریبا هیچ کنترلی قابل اعمال نیست. 

او گفت: طبق گفته وزیر بهداشت، ما به تامین زیرساخت‌های لازم می‌پردازیم اما رعایت شیوه‌نامه‌ها بر عهده مردم است. البته واکسیناسیون وسیع واکسن تولید داخل از اواخر خرداد و اوایل تیر آغاز خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: باید توجه داشت که ما در سال گذشته در ایام نوروز با ویروس ووهان چین مواجه بودیم، اما در سال جدید با نوع جهش‌یافته آن که میزان مرگ و میر و شیوع بیشتری را خواهد داشت، مواجه هستیم.

او در خصوص اینکه تصمیم‌گیری‌های جدیدی در مورد سفرهای نوروزی اعمال شده است یا خیر گفت: امروز (۲۳ اسفند) شهرهای قرمز و نارنجی که سفر به آن‌ها تا آخر تعطیلات ممنوع است، اعلام می‌شود و اگر در هفته پیش رو شهری قرمز و نارنجی شد، به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 590281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha