جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

ترجمه: نیلوفر قدیری: دستگیری رادوان کارادزیچ جنایتکار جنگی صرب با آن ریش بلند و موهای ژولیده، جهان را به یاد بیرون کشیدن صدام حسین با ظاهری مشابه از سوراخ پناهگاهش در اطراف بغداد انداخت.

صدام البته خیلی زودتر از کارادزیچ گرفتار شد و مانند همقطار صرب خود فرصت طبابت برای مردم را نیافت!

ژنرال پینوشه دیکتاتور جنایتکار شیلی و اسلوبودان میلوسویچ سلاخ بالکان، پیش از آنکه طعم مجازات دستگاه قضائی بین‌المللی را بچشند به مرگ طبیعی از دنیا رفتند.

اما هنوز فهرستی از جنایتکاران جنگی بین‌المللی وجود دارد که فراری هستند و یا در انتظار برگزاری دادگاهشان به سر می‌برند.

دکتر آریبرت هایم:

این عضو سابق حکومت نازی‌ها در آلمان در کنار منگل، از منفورترین نازی‌ها به شمار می‌رود. تا سال 2005 تصور می‌شد که او مرده‌است اما در این سال مدارک و اسناد بانکی نشان داد که او زنده است و به احتمال زیاد در شیلی زندگی می‌کند.

راتکو ملادیچ:

او مرد دست راست کارادزیچ بود و یکی از فرماندهان نظامی صرب در جنگ بوسنی.

ملادیچ 65 ساله به توطئه برای قتل بیش از 7500 مرد و پسر جوان در سال 1995 متهم است. کارادزیچ و ملادیچ در کنار هم همچنین به محاصره سارایوو متهم هستند که به مرگ بیش از 10 هزار نفر منجر شد. ملادیچ از سال 2001 فراری است.

جوزف کنی:

او رهبر 46 ساله ارتش شورشی مقاومت اوگانداست و به‌خاطر کارهایش دیوانه و تروریست خوانده می‌شود. او ادعا می‌کند که براساس 10 فرمان موسی حکومت می‌کند. اما این جنایتکار جنگی، دختران را برای بردگی و پسران را برای کشتن آموزش می‌دهد. او اکنون به اتهام جنایت علیه بشریت تحت تعقیب دادگاه‌های بین‌المللی است.

بوسکو تاگاندا:

دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در سال 2006 حکم دستگیری این جنگ‌سالار کنگویی را صادر کرد. او به‌عنوان رهبر نیروهای شورشی گروه آزادی کنگو، جنایات زیادی در این جنگ مرتکب شده‌است. این رهبر 35 ساله به سربازگیری از میان کودکان و مشارکت در کشتار بیش از 5 هزار نفر متهم است.

توماس لوبانگا:

این مرد 47 ساله یک گروه شبه نظامی را در کنگو رهبری می‌کند. او در سال 2005 و بعد از کشتار 9 صلحبان سازمان ملل دستگیر شد و در دادگاه لاهه مورد محاکمه قرار گرفت. محاکمه او جریان دارد اما به‌دلیل وحشت شاهدان جنایات او از شهادت دادن علیه این جنایتکار، ممکن است آزاد شود.

منگیستو ماریام:

او رئیس‌جمهوری سابق اتیوپی است که در سال 1991 از این کشور گریخت. اما پشت سر خود سرزمینی از قحطی و فقر و کشتار به جا گذاشت.

او اکنون در سن 71 سالگی مسئول مرگ هزاران اتیوپیایی در دهه 1970 شناخته می‌شود. او امسال به همین اتهام در یک دادگاه به‌صورت غیابی به مرگ محکوم شد اما خودش در زیمبابوه به سر می‌برد و دسترسی قضائی به وی دشوار است.

چارلز تیلور: 

این جنگ‌سالار معروف در سال 1989 و در سن 60 سالگی شروع‌کننده جنگ لیبریا بود. بعدها در سال 1997 رئیس‌جمهوری این کشور شد. او به خاطر نقش داشتن در جنگ داخلی لیبریا و سیرالئون متهم به جنایت جنگی است. اکنون محاکمه او در لاهه جریان دارد.

کینگ گوئک ایو:

او رئیس سابق بازجویی‌های زندان پنوم‌پن و یکی از 5‌رهبر خمر‌های سرخ در کامبوج است که اکنون محاکمه‌اش در این کشور جریان دارد. رژیم خمرهای سرخ متهم به کشتار 7/1 میلیون نفر در زمان حکومت خود هستند.

ژان پیر بمبا:

او از جنگ‌سالاران سابق جمهوری دمکراتیک کنگوست که امسال در نزدیکی بروکسل دستگیر شد. بمبا اکنون 45 ساله است و به‌خاطر جنایت‌های جنگی تحت محاکمه قرار دارد.

ایندیپندنت - 23 جولای 2008

کد خبر 59008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز