گروه شهری: با افزایش آلاینده‌های هوا در اصفهان و در خطر قرار گرفتن آثار تاریخی این شهر، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خواستار توجه ویژه وزارت کشور به مترو در این شهر شد.

به گزارش خبرنگار ما، موقعیت آب‌وهوایی، تراکم بالای جمعیت، اضافه شدن روزانه 470خودرو، نبود ناوگان حمل‌ونقل گسترده از جمله عوامل آلاینده‌ این شهر است که روند افزایش آلودگی در این شهر را تسریع کرده‌است.

عباس حاج‌رسولی‌ها رئیس شورای شهر اصفهان گفت:  اگر وزارت کشور برای خرید واگن‌های مورد نیاز اقدام کند، گامی مهم در جهت کاهش آلودگی‌ هوا برداشته خواهد شد.

شمار روزهای پاک و سالم در اصفهان از 14 روز در سال 85 به 7 روز در سال گذشته رسید و این شهر روند سریع برای تبدیل شدن  به آلوده‌ترین شهر کشور را آغاز کرده‌است.

حاج‌رسولی‌ها آلودگی هوا را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان شهری اصفهان می‌داند و از اجرای برنامه‌های کنترلی ویژه در آینده خبر می‌دهد.

از نظر نایب رئیس شورای‌عالی ‌استان‌ها اقدام برای کاهش آلودگی هوای اصفهان در مرحله اول توجه به راه‌اندازی هر‌چه‌سریع‌تر مترو است که در سال‌‌ آینده کار ساختمانی خط شمالی‌- جنوبی آن به پایان می‌رسد.

حاج رسولی‌ها می‌گوید: گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی، افزایش سرانه فضای سبز از 25 متر تا 30 متر در 5 سال‌ آینده، و کاهش استقرار کارخانه‌ها در اطراف شهر یا کاهش تولید مواد آلاینده از سوی آنان به‌عنوان راه‌برون رفت از این معضل است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط زیست اصفهان که هشدار داد اصفهان به‌زودی آلوده‌ترین شهر کشور می‌شود نیز گفت: آلودگی‌هوا از جمله معضلات زیست محیطی شهروندان اصفهانی است.

در حال حاضر اصفهان با بیش از هزار و 700 واحد تولیدی- صنعتی و تردد روزانه 400 هزار خودرو در این شهر، پس از تهران دومین شهر آلوده کشور است.لاهیجان‌زاده از کاهش روزهای پاک در اصفهان ظرف دو سال گذشته و افزایش غلظت هوا و وجود آلاینده‌های مختلف ابراز نگرانی کرده‌است.

تخریب نزدیک‌ است

روند افزایش آلودگی هوا در اصفهان علاوه بر تاثیر سوء بر سلامت شهروندان منجر به تخریب سریع‌تر آثار تاریخی این شهر خواهد شد.
رضا موسوی کارشناس مرمت‌ آثار تاریخی می‌گوید: آثار تاریخی اصفهان آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.

آلودگی هوا در کنار شرایط جوی بد از جمله باران‌ها و طوفان و گرد و غبار یکی از عوامل فرسایش آثار تاریخی است، اما خیلی سریع‌تر از سایر پدیده‌های طبیعی آثار تاریخی را تخریب می‌کند.

مسئول حریم آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی استان تهران تاثیر آلودگی هوا در تخریب آثار تاریخی را منحصر به اصفهان نمی‌داند و این موضوع را در بسیاری از شهرهای کشور تسری می‌دهد؛ترکیبات آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی در زمره اسید‌ها هستند.

این ترکیبات فرایندی شیمیایی در آثار به‌وجود می‌آورند که منجر به تخریب سریع‌تر آثار تاریخی می‌شود.موسوی آثار تاریخی اصفهان را آثاری برون‌گرا   می‌داند که  جلوه‌ بناها بر تزئینات آن استوار است و آلودگی هوا باعث فرو‌پاشی تزئینات آن می‌شود.

کد خبر 59006

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز