جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هرچند خیلی‌ها در حوزه موسیقی، اوضاع را چندان مناسب ارزیابی نمی‌کنند، اما به هر حال کم و بیش کنسرت‌هایی برگزار و آلبوم‌هایی منتشر می‌شوند.

در این میان خبر انتشار آلبوم محسن یگانه، یکی از داغ‌ترین خبرهای چند روز اخیر بود که نشان داد آرام آرام همه زیرزمینی‌های موسیقی پاپ، به طبقه‌های بالاتر اسباب‌کشی می‌کنند.

یگانه که در چند سال گذشته، همواره یکی از چهره‌های موسیقی غیرمجاز پاپ بوده‌ است، بعد از حمید عسکری و محسن نامجو، سومین چهره‌ای است که امکان فعالیت رسمی را یافته است.

هرچند که نامجو بیش از آنکه رسما از زیرزمین خارج شده باشد، مورد لطف مسئولان حوزه قرار گرفت.

حالا مرکز موسیقی حوزه هنری، 4 آلبوم تازه را نیز آماده کرده است که البته هیچ‌کدام هیچ ربطی به موسیقی زیرزمینی ندارند؛ آفتاب خوبان، ناگهان رستاخیز، گر چهره بنماید و خاکستر آبی به‌ترتیب از بیژن بیژنی، احمد پژمان، محمدرضا فیاض و محسن نفر. آفتاب خوبان به آهنگسازی اسماعیل واثقی براساس اشعاری از مولانا و حافظ در حوزه موسیقی ملی و با ساختار اجرایی ارکسترال ساخته شده است، ناگهان رستاخیز در زمره موسیقی دینی و ارزشی قرار می‌گیرد، گر چهره بنماید به خوانندگی محسن کرامتی در حوزه موسیقی سنتی تولید شده است و خاکستری آبی تک‌نوازی تار است.

اما در زمینه اجرای زنده موسیقی نیز قرار است عبدالحسین مختاباد امروز عصر، یک قطعه آوازی را در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا ‌کند.

این قطعه آوازی البته درواقع بخشی از مراسم بزرگداشت مرحوم نادر ابراهیمی است که حوزه هنری امروز ساعت 17:30 برگزار می‌کند. در این مراسم، برنامه‌های مختلفی اجرا خواهد شد، از جمله میزگرد و اجرای نمایش و مختاباد هم بخش موسیقی‌اش را اجرا می‌کند.

در سوی دیگر، کیلومترها دورتر از پایتخت، نوازندگان سازهای زهی نیز برای سومین جشنواره تخصصی سازهای زهی، سازهای‌شان را کوک می‌کنند.

به گفته رئیس خانه موسیقی تبریز در این جشنواره 150 نفر از نوازندگان سازهای زهی در 2 بخش جنبی و رقابتی در رده‌های سنی مختلف حضور خواهند داشت و قرار است گروه‌هایی از شهرستان‌های تبریز، ‌مراغه، ‌اهر، ‌بناب، ‌میانه و باسمنج از جمله گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره باشند.

حسین ساجدی به ایسنا می‌گوید: «رقابت در جشنواره سازهای زهی در رشته‌های کمانچه آذری و ایرانی، ویولن ایرانی و کلاسیک، ویولن‌سل و قیچک به‌صورت تکنوازی و گروه‌ نوازی خواهد بود.»

برگزیدگان این جشنواره، به جشنواره بزرگ سراسری نوازندگان، آوازخوانان و آهنگسازان راه می‌یابند. اما شاید جالب‌ترین خبر در حوزه موسیقی، باز هم به مرد خبرساز این حوزه، لوریس چکنواریان مربوط شود.

چکنواریان که مدتی است بر صحنه‌های ایران حاضر نشده و احتمالا به‌زودی یک خرگوش دیگر از کلاهش بیرون می‌آورد، قرار است از حدود 2 ماه دیگر، رسما بر صندلی ریاست دانشکده موسیقی کیش بنشیند.

به گزارش خبرنگار همشهری، رئیس ستاد جشنواره کیش قول داده است از مهر امسال دانشکده موسیقی پردیس تهران در کیش به ریاست چکنواریان افتتاح شود و فعالیت‌های خود را هم آغاز ‌کند. 

حمیدرضا طهماسبی‌پور -که برای جشنواره پاپ در کیش نشست مطبوعاتی برگزار کرده بود،- گفت: «در این دانشگاه تمامی دروس موسیقی دانشگاه پردیس تهران تدریس می‌شود و از آنجایی که بین‌المللی بودن یکی از شرایط دانشگاه‌های کیش است، این دانشگاه نیز با نگاه بین‌المللی فعالیت خواهد کرد و سعی می‌شود علاوه بر استادان برجسته کشورمان از هنرمندان و استادان دیگر کشورها نیز برای آموزش در این دانشکده استفاده شود.»

سه نوازی کلاسیک و جاز

به‌عنوان یک کنسرت مستقل، قرار است 5 روز دیگر در تالار رودکی کنسرت جالبی از سه‌نوازی سازهای کلاسیک و جاز اجرا شود که به آثار آهنگسازان ایرانی اختصاص دارد.

این کنسرت 10 و 11 مرداد ساعت 19 برگزار می‌شود و در بخشی از آن، قطعاتی از آهنگسازان ایرانی براساس موسیقی سنتی و محلی که برای فلوت و پیانو تنظیم‌شده اجرا خواهد شد.

در بخش دیگر نیز سوئیت کلود بولینگ برای اولین‌ بار در ایران اجرا می‌شود که برای فلوت، جاز و پیانو تنظیم شده است.

کد خبر 59001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز