فلکه دوم نیروی هوایی به عنوان بزرگترین پاتوق ساکنان تکه سیزدهم پایتخت با اتمام عملیات بهسازی و مرمت، امروز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به بهره‌برداری رسید.

فلكه دوم نيروي هوايي

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، طرح ارتقای کیفی و ساماندهی و بهسازی فلکه دوم نیروی هوایی در محله پیروزی که به ‌عنوان پاتوق ساکنان منطقه ۱۳ تهران شناخته شده می‌شود و دارای قدمتی نزدیک به نیم قرن است، از اول خرداد ماه ۹۸ طی همکاری مشترک سازمان زیباسازی شهر تهران و شهرداری منطقه ۱۳ کلید خورد و اکنون عملیات اجرایی این پروژه به مساحت حدود ۱۶ هزار مترمربع در روزهای پایانی سال ۹۹ به پایان رسیده و امروز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه به بهره‌برداری رسید.

در این پروژه، فضای پیاده‌راه‌ها از حدود ۱ تا ۲ متر به ۴ تا ۷ متر عرض افزایش یافته و یک لاین به عرض حدود یک متر به فضای سبز و استراحت عابران پیاده اختصاص داده شده است. همچنین فضای سبز داخل فلکه، با اتصال برخی از باغچه‌ها افزایش یافته است.

همچنین در پروژه ساماندهی و بهسازی میدان دوم نیروی هوایی، تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از تخریب کفپوش‌های فضاهای پیرامون فلکه و اجرای طرح‌های توسعه آتی دیده شده است. تمام فضاهای تحت اجرا در این پروژه، برای معلولان، کم‌بینایان و نابینایان مناسب‌سازی شده و درختان و باغچه‌های پیرامون فلکه تحت پوشش آبیاری قطره‌ای قرار گرفته‌اند.

توسعه فضای کودک، فعال کردن آبنما، نورپردازی و سنگ‌فرش فضاهای میدان و محیط پیرامونی از مهمترین تغییرات ایجاد شده است.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در آیین بهره‌برداری از پروژه بهسازی و ارتقای کیفی فلکه دوم نیروی هوایی منطقه ۱۳ گفت: فلکه دوم نیروی هوایی یکی از بزرگترین و مهمترین میادین منطقه ۱۳ است که این مجموعه میدانگاهی ۱.۵ هکتار مساحت دارد و از جمله فضاهایی است که مردم و شهروندان این محله برای گذران اوقات فراغت در آن حضور پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین رویکردهای مدیریت شهری پنجم توجه به فضاهای عمومی و محلات برای رفاه عمومی شهروندان است، افزود: رویکرد مدیریت شهری در این دوره از پرداختن به پروژه‌های بزرگ‌مقیاس و سخت‌افزاری به سمت درون محلات سوق داده شد و در طی ماه‌های گذشته شاهد بهره‌برداری از این‌گونه فضاها بودیم که به شدت مورد رضایت مردم است. این میدانگاه توسط سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه ۱۳ آماده شده و مجموعه قابل‌توجهی از مناسب‌سازی فضاهای عمومی، تجهیز مبلمان شهری مطابق با استانداردهای روز، نورپردازی که سبب فضای بانشاط و ایمن در شب‌ها می‌شود و تعریض فضاها و پیاده‌راه‌های پیرامونی در آن انجام شد.

به گزارش شهر، مجتبی شکری، شهردار منطقه ۱۳ تهران نیز در این مراسم ضمن عذرخواهی از شهروندان بابت تاخیر در اجرا و بهره‌برداری از فلکه دوم نیروی هوایی، گفت: با توجه به نگاهی که در مدیریت شهری بر استفاده بهینه از فرصت‌های توسعه محلی و ایجاد پروژه‌های کوچک مقیاس متمرکز شده، پروژه بازسازی، مرمت و بهسازی فلکه دوم نیروی هوایی به صورت مشترک بین شهرداری منطقه و سازمان زیباسازی انجام شد.

او با بیان اینکه در این پروژه حفظ هویت محله به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شد، افزود: از بزرگترین پیوست‌هایی که می‌توانیم در این پروژه به آن اشاره کنیم، پیوست اجتماعی بود که در آن لحاظ شد و در نوع کار، نوسازی فضا و نورپردازی‌ها حضور مردم موثر بود و نظرات آنها مدنظر قرار گرفت و در واقع پروژه با نگاه و توسط مردم ایجاد شده است.

شکری با بیان اینکه این میدان، میدانی فعال و زنده است، ادامه داد: ایمنی شب‌ها و نورپردازی‌ها و ارتباط شهروندان در بهسازی فلکه دوم به طور مناسب رعایت شده و از مصالح معتبر استفاده و در مجموع به هویت شهری، ارتباط شهروندان در فضای سبز و محیط پیرامونی توجه شده است.

برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه در طول ۱.۵ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا اجرای این پروژه با تاخیر مواجه و سرعت کار کم شد، گفت: از مهمترین برنامه‌های شهرداری، توسعه فضاهای عمومی در شهر است و فلکه دوم اصلی‌ترین فضای عمومی و همگانی شهروندان منطقه ۱۳ است که زمان زیادی از اوقات فراغت خود را در آنجا طی می‌کنند و به همین دلیل پرداختن به این میدان ضرورت داشت.

او با اشاره به هزینه ۱۰ میلیارد تومانی بهسازی فلکه دوم نیروی هوایی، افزود: با توجه به تاکید بر پیاده‌محوری و توسعه فضاهای انسان‌محور در شهر، طراحی این فلکه اجرایی شد و در آن همه موضوعات و المان‌ها به‌روز و تغییر داده شد. همچنین برخی فضاها را مرمت کردیم و فضای پیاده آن از ۲ متر به ۳ تا ۷ متر رسیده است. علاوه بر این ۱۲ هزار متر سنگ‌فرش در میدان و رینگ اطراف آن انجام شده و آبنمای این محدوده که سال‌ها کار نمی‌کرد، با تعویض تاسیسات فنی فعال و فضای کودک نیز در این فلکه توسعه داده شد.

کد خبر 589961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha