جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

حسن دانه داران: سال تحصیلی 87 – 86 چندی است به پایان رسیده، گروهی از دانش‌آموزان قبول شدند گروهی تجدید شده و نتیجه را به شهریور موکول کرده‌اند

و گروهی نیز از یک‌سال تلاش نتیجه مطلوب را نگرفته و رد شده‌اند. نتیجه عملکرد هر دانش‌آموز تنها به تلاش، انگیزه و پشتکار او برنمی‌گردد، بلکه حاصل عملکرد نظام آموزشی و نیز سایر نظام‌های اجتماعی و فرهنگی است، به همین دلیل برنامه‌ریزی صحیح کلیه دستگاه‌ها ازجمله سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال کشور و... برای سال‌های آینده تحصیلی می‌تواند در جهت کسب نتایج مطلوب‌تر دانش‌آموزان  همواره مورد توجه قرارگیرد.

اما آیا در برنامه‌ریزی‌ها به عوامل مؤثر بر افزایش بازدهی علمی دانش‌آموزان توجه داشته‌ایم؟

تجربه ثابت می‌کند که در بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها به‌طور اتفاقی شاید مثبت عمل کرده باشیم.

اما در مجموع به جامعه و اجزای آن و تأثیر متقابل عوامل بر یکدیگر به‌صورت دقیق و موشکافانه توجهی نداشته‌ایم. به نمونه زیر توجه کنید:
در اینکه ورزش فوتبال محبوب‌ترین ورزش دنیاست شکی نیست و در کشور ما عاشقان به ورزش فوتبال فراوانند.

با توجه به برنامه‌ریزی سازمان لیگ برتر در سال گذشته درمی‌یابیم که شاید به‌طور اتفاقی تقریباً اوایل دی ماه گذشته مسابقات لیگ برتر به‌مدت3 هفته تعطیل شد و این همزمان با شرایط جوی مطلوب از نظر بارش بود، طبیعتاً زمین‌های بازی در شرایط بسیار بدی قرار داشتند و امکان برگزاری مسابقات حتی درصورتی‌که در تعطیلات قرار نداشتیم هم بسیار مشکل می‌نمود و قطعاً درصورت برگزاری این مسابقات با تعطیلی ناخواسته مواجه می‌شد.

اما این تعطیلی3 هفته‌ای مسابقات لیگ برتر علاوه بر اینکه باعث شد پیوستگی مسابقات حتی بر اثر عوامل طبیعی به تعطیلی کشیده نشود برای چندین میلیون دانش آموز علاقه‌مند فوتبال که درصد بزرگی از جامعه را شامل می‌شوند، بسیار خوش یمن بود.

تعطیلی 3 هفته‌ای باعث شد دانش آموزان فارغ از هیاهوی مرسوم فوتبال امتحانات نوبت اول خود را برای اولین بار در کمال آرامش برگزار کنند.

با توجه به تحصیل چندین میلیون دانش آموز علاقه‌مند به فوتبال در کشور که در ایام امتحانات به تمرکز زیادی نیاز دارند و از سوی دیگر  برنامه‌ریزی اصولی در جهت برگزاری هر چه دقیق‌تر و هدفمندتر مسابقات لیگ برتر و تلاش برای کاهش به تعویق افتادن ناخواسته بازی‌ها پیشنهاد می‌شود مسابقات لیگ برتر از نیمه مرداد آغاز شده و در پایان هفته اول دی ماه تیم‌ها به تعطیلات نیم فصل بروند، درست در آغاز هفته دوم دی ماه که شروع امتحانات مقاطع مختلف تحصیلی است درست مانند سال گذشته (86) دانش‌آموزان به‌دور از هیاهوی مرسوم طرفداران تیم‌ها و در کمال آرامش فقط به فکر تحصیل خود باشند.

در چنین ایامی طبیعتاً برنامه‌های تحلیلی ـ ورزشی هم یا اجرا نخواهند شد و یا اینکه جذابیت پیگیری آنها برای عموم کاهش خواهد یافت.

در پایان فصل هم همزمان با پایان رسمی مسابقات همچون امسال  29 اردیبهشت یعنی چند روز قبل از آغاز امتحانات پایان سال دانش آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه تعیین شود.

در این‌صورت هم برنامه مسابقات سازمان لیگ برتر به‌صورت اصولی برگزار خواهد شد و هم دانش‌آموزان علاقه‌مند و عاشق فوتبال در ایام امتحانات، خواب مسابقات لیگ برتر را نمی‌بینند و با تمرکز بیشتری به مطالعه برای امتحانات می‌پردازند و بهانه تماشای لیگ و برنامه‌های ورزشی از آنها گرفته می‌شود.

حال با فرض یک هفته تعطیلی در ایام نوروز مدت زمان پیشنهادی دو نیم فصل لیگ برتر به قرار زیر خواهد بود.

نیم فصل اول: 18 مرداد تا 5 دی (140 روز)،امکان برگزاری 20 هفته از بازی‌ها‌،
هر 7 روز یکبار/ نیم فصل دوم: اول بهمن تا 29 اردیبهشت (با فرض یک هفته تعطیلی ابتدای سال نو) (114 روز)، امکان برگزاری 16 هفته از بازی‌ها.

آیا دست اندر کاران فوتبال ایران، در برنامه‌ریزی‌های خود چنین ملاک‌هایی را هم در نظر می‌گیرند؟

کد خبر 58991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز