گروه سلامت: «یک نوزاد با استفاده از نور چند موبایل به دنیا آمد. قطع ناگهانی برق در بیمارستان باعث شد تا پزشکان برای ادامه عمل زایمان از روشنایی چندین موبایل استفاده کنند و...» نگران نباشید.

این خبر مربوط به حدود ۳ سال پیش است و در بیمارستانی در روسیه اتفاق افتاده است و ربطی به قطعی روزانه برق در کشور ما ندارد؛مخصوصا که چند روز قبل، معاون سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: صددرصد اتاق‌های عمل و بخش‌های مراقبت‌های ویژه به دستگاه برق اضطراری مجهز هستند.

دکتر حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با فارس، اضافه کرد: ‌اکثر بیمارستان‌های کشور به دستگاه برق اضطراری مجهز هستند اما پوشش این دستگاه‌ها برای همه بخش‌های بیمارستانی کامل نیست با این حال بیش از 90درصد بخش‌های بیمارستانی کشور درصورت قطع برق از دستگاه برق اضطراری استفاده می‌کنند. 

آیا واقعا 90درصد بخش‌های بیمارستانی در سراسر ایران از نظر قطع برق مشکلی ندارند؟ پاسخ به این سؤال چندان مشکل نیست، حتی اگر هیچ‌یک از مسئولان بیمارستان‌های دولتی حاضر به توضیح در این باره نباشند.

کافی است در زمان قطع برق سری به بیمارستان ما بزنید تا خودتان مشکلات را ببینید. اغلب دستگاه‌ها، کامپیوتر‌ها، بخش‌های رادیولوژی، اسکن و... از کار می‌افتند و از رادیولوژی گرفته تا آشپزخانه با مشکل مواجه می‌شوند.

فقط تاریک نیست!

مدیر یکی از بیمارستان‌های تهران که تمایلی به افشای نامش ندارد، به همشهری می‌گوید: برق اضطراری بیمارستان فقط اتاق عمل و روشنایی بخش‌ها را تامین می‌کند،   در این گرمای طاقت‌‌فرسا که تحملش برای آدم عادی هم سخت است ما باید شاهد رنج مضاعف بیماران در ساعات قطع برق باشیم چرا که سیستم برق اضطراری برای به کار انداختن دستگاه‌های تهویه کافی نیست.

وی همچنین به امکان آسیب دیدن دستگاه‌های حساس موجود در بیمارستان به‌علت قطع برق اشاره می‌کند؛ نکته‌ای که از سوی مسئولان دیگر بیمارستان‌ها هم مورد تایید قرار می‌گیرد و از سوی معاون سلامت وزارت بهداشت نیز به‌عنوان اصلی‌ترین ضرری که در اثر قطع برق متوجه بیمارستان‌ها می‌شود، معرفی می‌شود.

قطع برق مسلماً بیمارستان‌های کشور را دچار اختلال می‌کند، مهم‌ترین صدمه ناشی از قطع ناگهانی برق در بیمارستان‌ها، آسیبی است که به دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی برقی بیمارستان‌ها وارد می‌شود. 

عبدالملکی، کشیک اداری بیمارستان شهدای تجریش در این زمینه به همشهری می‌گوید: قطع و وصل‌های مکرر برق موجب شده تا بعضی از دستگاه‌های ICU مانند ونتیلاتور آسیب ببیند.

وی  با بیان اینکه تاکنون در اثر قطع برق با مشکل حادی مواجه نشده‌اند،  می‌افزاید: مسئولان بیمارستان در پی تهیه چند دستگاه ژنراتور دیگر هستند تا نیاز‌های بیشتری را پوشش دهند، چون با ژنراتور فعلی فقط برق ضروری ICU و اتاق‌های عمل تامین می‌شود و در دیگر قسمت‌های بیمارستان فقط می‌توانیم روشنایی را پوشش دهیم.

صحبت‌های عبدالملکی- کهدر یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های تهران فعالیت می‌کند- موید این نکته است که حتی در بخش‌های اضطراری مانند ICU و اتاق عمل، در هنگام قطع برق فقط اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز‌ها پوشش داده می‌شوند.

هنگام قطع برق نمی‌شود از دستگاه هوا‌ساز در اتاق عمل استفاده کرد و به هر‌حال تیم پزشکی با مشکلاتی از این نظر رو‌به‌رو می‌شوند.

این وضعیت یک بیمارستان‌ بزرگ در شهر تهران است. آیا بیمارستان‌های کوچک در شهرهای کوچک‌تر هم همین امکانات حداقلی را دارند؟

اگر مشکلی پیش بیاید...

این فقط گرما و هوای اتاق عمل نیست که مانع از تمرکزصد درصد و کارایی حداکثر پزشکان می‌شود. احمد باقری، مدیر بیمارستان پیامبران در این زمینه می‌گوید: 20 ثانیه پس از قطع برق ژنراتور‌های ما به‌طور خودکار برق اضطراری بیمارستان را تامین می‌کنند اما در تمام مدتی که ژنراتور زیر بار است ما مضطربیم که مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه گاهی ژنراتور با افت ولتاژ مواجه می‌شود، ادامه می‌دهد: ژنراتور فقط پاسخگوی نیاز‌های اصلی ماست. 

این نیاز‌های اصلی به‌طور حتم شامل  بخش‌هایی چون رادیولوژی، اسکن و MRI و رادیوتراپی نمی‌شود اما اگر بیماری در همان ساعات قطع برق مثلا احتیاج به عکسبرداری فوری داشته باشد چه؟ مدیر بیمارستان پیامبران به این سؤال پاسخ می‌دهد: خب چاره‌ای نیست جز اینکه بیمار را به بیمارستان دیگری ارجاع دهیم.

از گرمای هوا، از کار افتادن خدمات بخش‌های خاص چون آزمایشگاه، مشکل حمل‌ونقل بیماران به‌دلیل از کار افتادن آسانسور‌ها در زمان قطع برق و اخلال در کار‌های اولیه‌ای چون پذیرش بیماران به‌دلیل از کار افتادن رایانه‌ها که دغدغه مشترک تمام بیمارستان‌هاست که بگذریم، به بعضی اشکالات خاص می‌رسیم که اگر چه تاکنون موردی از مرگ در اثر این مشکلات گزارش نشده است، اما به هرحال نگران‌کننده است.

«تا کنون چند بار پیش آمده که حین انجام آنژیوگرافی یک بیمار برق قطع شده و کار برای حداقل 2 ساعت متوقف شده است.»

این را سرپرستار بخش آنژیوگرافی یکی از بیمارستان‌های تهران می‌گوید. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این شرایط خطری بیمار را تهدید نمی‌کند، می‌گوید: به هر حال احتمال خطر برای بیمار و ریسک آنژیو بالا می‌رود اما چاره‌ای نیست، گاهی کار تا 2 ساعت متوقف می‌شود، گاهی هم با توجه به گرفتاری پزشک و کمبود وقت او، عملا کار بیمار به روز دیگری موکول می‌شود.

استثنا نداریم!

در هر حال به‌نظر می‌رسد که قطع برق بیمارستان‌ها را بیش از هر مکان دیگری با «مشکلات حیاتی» روبه‌رو می‌کند و هرچند تا کنون فاجعه‌ای در اثر قطع برق در بیمارستان‌ها بروز نکرده است، اما فراموش نکنیم که ارائه خدمات در این مکان با جان انسان‌ها سر و کار دارد و شاید ارائه تمهیداتی برای خارج کردن بیمارستان‌ها از برنامه قطع برق راهکاری مناسب در این زمینه باشد، امکانی که با توجه به سخنان مسئولان وزارت نیرو مبنی بر اینکه در قطع برق هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت، تاکنون عملی نشده است.

اگرچه رئیس خدمات بیمارستان امام خمینی  می‌گوید: شما خبرنگارها دنبال دردسر می‌گردید؟ برق بیمارستان امام خمینی اصلا قطع نمی‌شود!

کد خبر 58989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز