علی ربیعی، سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، روز سه‌شنبه در نشست خبری به دولت جدید آمریکا توصیه کرد بدون قید و شرط به برجام بازگردد و راه را بیشتر از این برای دیپلماسی دشوار نکند.

علی ربیعی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت گفت: در روزهای گذشته، روابط خارجی ایران، یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ سیاسی ما را پشت سر گذاشت و موضوع برجام در کانون تماس‌های مفید و سازنده بین‌المللی رئیس جمهوری و برخی همتایانش درباره برجام بود.

 وی گفت: بدون شک برجام بزرگ‌ترین اتفاق سیاسی در دهه‌های اخیر و یک دستاورد ملی بوده که هرچند به دلیل آنکه دیوانه‌ای سنگی به چاه انداخت از برجام خارج شد و انتفاع مردم ما از لغو تحریم‌ها را به تعویق انداخت، اطمینان داریم به زودی این اختلال به پایان خواهد رسید و دولت آمریکا به راه درستی که آن را ترک کرده باز خواهد گشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: برجام، نقطه‌ عطفی در تاریخ صلح‌جویی و تدبیر ایران است؛ جایی که با سرافرازی، عزت و حفظ تمامیت ارضی ایران و ضمن نگه داشتن دستاوردهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای برای پایان دادن به تحریم‌های چندجانبه و مستحضر به قطعنامه‌های شورای امنیت اقدام کرد.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه بدون این نتایج و دستاوردها نه ما در موضع برتر اخلاقی و حقوقی بعد از خروج آمریکا از برجام قرار می‌گرفتیم و نه امروز می‌توانستیم با تکیه بر قطعنامه شورای امنیت ملل متحد از حقوق مردم ایران در لغو تحریم‌های غیرقانونی دفاع کنیم، اظهار کرد: در تداوم این تلاش‌ها و در نتیجه رایزنی‌های وزارت امور خارجه، خوشبختانه قطعنامه جدیدی که قرار بود علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی به تصویب برسد، کنار گذاشته شد.  

وی اضافه کرد: امروز کشورهای زیادی با حسن نیت در حال تلاش برای احیای برجام هستند. اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک این هدف محقق خواهد شد چون تنها راهی است که تامین‌کننده صلح در جهان و تضمین کننده منافع همه کشورها است.

 ربیعی با بیان اینکه برجام، یک مصوبه قانونی بین‌المللی است و آمریکا  چاره‌ای جز تن دادن به قانون ندارد، گفت: مجددا به کاخ سفید توصیه می‌کنیم همانطور که رئیس جمهوری بی‌تدبیر قبلی آمریکا یک‌باره از برجام خارج شد، بی‌قید و شرط به برجام بازگردند و راه را برای دیپلماسی سخت و پیچیده نکنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: برجام یک دستاورد ملی بوده هرچند دیوانه‌ای سنگی به چاه انداخت و از برجام خارج شد اما امیدواریم زودتر این شرایط به پایان برسد.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته ما راه دیپلماسی را باز نگه داشتیم نه آنها و امروز کسی که باید اولین قدم را در راه دیپلماسی بردارد آنها هستند نه ما.

سخنگوی دولت با اشاره به نشست عصر روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اظهار کرد: در این جلسه ابتدا درباره مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور و هماهنگی‌های مورد نیاز قوا برای برنامه‌ریزی و مقابله با وضعیت اقتصادی که به سبب تحریم‌های ظالمانه به وجود آمده، بحث و بررسی شد. رئیس‌جمهوری بر تلاش هماهنگ سه قوه و همه نهادها برای کم کردن کاهش فشارها بر زندگی مردم تاکید کرد و هر یک از روسای سران قوا در این زمینه مباحثی مطرح کردند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: در مجموع ایجاد هماهنگی و همکاری مشترک برای مقابله با آثار تحریم و همچنین رفع تحریم از موضوعاتی بود که سران بر آن تاکید داشتند همچنین رئیس جمهور برای ایجاد سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل ایران و تمهیدات شرایطی اطمینان آور برای سرمایه گذاری در داخل ایران و حمایت از آن تاکید کردند.

ربیعی تصریح کرد: در نشست دیروز درباره تنظیم بازار ارز و اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز تا پایان ۱۴۰۰ تمدید شد. علاوه بر این موضوع حمایت از صادرکنندگان غیرنفتی هم مطرح و جمع بندی های لازم نیز در این زمینه انجام شد. در بخش دیگر نشست، بخشودگی جرایم به واحدهای تولیدی در سال ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی مشروط بر اینکه اشتغال خود را حفظ کنند مورد جمع بندی قرار گرفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به سازمان برنامه و بودجه اجازه داد تا ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی مصوب نشده ۱۳۹۹ را در اختیار پیمانکاران قرار دهد این تصمیم موجب سرعت بخشیدن بیشتر به طرح‌های عمرانی خواهد شد.

ربیعی با اشاره به تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان در دولت گفت: بر اساس این لایحه که در دولت تصویب و برای سیر مراحل قانونی به مجلس فرستاده شد،   رتبه بندی با توجه به تلاش معلمان رتبه بندی انجام خواهد شد و بار مالی آن هم توسط سازمان برنامه و بودجه پیش بینی خواهد شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین دولت در یک مصوبه دیگر تصمیمی درباره توسعه منطقه ای و ایجاد اشتغال پایدار اتخاذ کرد.

به گفته ربیعی، آیین‌نامه احداث واحدهای میان دستی و پایین دستی پتروشیمی با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای انتقال پروپلین داخلی به مناطق مختلف کشور با رویکرد آمایش سرزمینی به تصویب رسید.  این طرح موجب رونق در بسیاری از مناطق کشور و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد. علاوه بر این کاهش واردات مشتقات پروپلین را نیز به دنبال داشته است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی از محل منابع داخلی برای احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات سرمایه گذاری خواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت: در مصوبه دیگری ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای انتقال خط آبرسانی از نهند به تبریز و حفر ۳۰ حلقه چاه در نهند و افزایش ظرفیت آبرسانی زرینه رود به تبریز اختصاص یافت. همچنین در تصمیم دیگری دولت آیین نامه ایجاد و ساماندگی و نظارت بر سالن های فیلم را تصویب کرد

وی افزود: بر اساس این تصمیم وزارت راه و شهرسازی با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمین مناسب را در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. در بخش دیگری از این مصوبه قیمت بلیط سینماها به پیشنهاد انجمن سینماداران و تهیه کنندگان و توسط سازمان امور سینمایی تعیین می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه براساس مصوبات روز چهارشنبه دولت موانع توسعه مشارکت کارگران و کارفرمایان در تشکل‌ها و انجمن ها را مرتفع کرده است، گفت: آیین چگونگی تشکیل و حدود و وظایف و اختیارات نحوه عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون های مربوطه تصویب شد.

ربیعی یادآورشد: این آیین نامه براساس خواست کارگاران و کارفرمایان برای تسهیل در فعالیت شان در دستور کار دولت قرار گرفته بود.

سخنگوی دولت با یادآوری روز بزرگداشت شهدا اظهار کرد: ما نیازمند منش، روش، جاری و ساری شدن روح ایثار، فداکاری و از خود گذشتی برای کشور هستیم چرا که این شهدا در پرتو خداجویی تن و هستی را برای دفاع از تمامیت ارضی و زندگی مردم، آرامش و رفاه جامعه جان به جان آفرین تقدیم کردند.  

ربیعی خاطرنشان کرد: دولت با اعتقاد به این تعبیر پرمعنا و غنی امام راحل که خانواده شهدا چشم و چراغ به ملت هستند، از ابتدای دولت یازدهم در اولین اقدام احکام بر زمین مانده در مورد ایثارگران را در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به عنوان یک مطالبه توسط رئیس جمهوری ابلاغ شده، گفت: در حال حاضر بیشتر از ۸۰ درصد مواد و احکام قانون مذکور به مرحله اجرا رسیده است.  از سوی دیگر اجرای احکام ایثارگران در برنامه ششم توسعه نیز آغاز شده و بخشی از آیین‌نامه‌های اجرایی آن نیز برای تصویب به هیات وزیران ارسال شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه بنیاد شهید با تلاش مستمر و مساعدت دولت توانسته نزدیک به ۱۴ هزار تومان از معوقات ایثارگران و بخشی از مطالبات بیمه تکمیلی ایثارگران را در دو مقطع تامین و پرداخت کند، اظهار کرد: از خرداد سال ۱۳۹۹ و با رویکرد حل مشکل مسکن و اشتغال ایثارگران تامین زمین برای مسکن ۶۴ هزار و ۵۲۳ ایثارگر و تامین اشتغال برای ۵۱ هزار و ۲۰۵ ایثارگر انجام شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸ تعداد ۳۷ هزار و ۸۰۶ زمین مسکن به ایثارگران واگذار شده است و این در حالی‌ست که از خرداد لغایت آذر ۱۳۹۹ با رشد ۶۶ درصدی روبرو بوده است. امسال نیز به مناسبت ۲۲ اسفند از ۲۴ طرح و پروژه واگذاری زمین و مسکن در ۲۱ استان بهره برداری خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین، افتتاح ۱۹ طرح تولیدی، کشاورزی، صنعتی و دامپروری و اجرای ۸ طرح توانبخشی و درمانی و افزایش تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان‌های خاتم‌الانبیاء تهران، فجر تبریز، بوشهر و مشهد از دیگر برنامه‌های دولت در این روز عنوان کرد.

ربیعی بعثت نور، عید توحید و عید تفکر و تعقل، روز شکست طاق ظلم و پایان بردگی‌ها و طنین آزادی را به همه مسلمانان و موحدان و آزادگان جهان تبریک گفت و افزود: بعثت فرصتی است گرانبها که در فلسفه اصلی آن یعنی «تکمیل واتمام مکارم اخلاقی» تامل بیشتری کنیم.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم می‌فرمایند برای تکمیل و تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام، ‌ تصریح کرد: ما به پیروی از آن پیامبر نیازمندیم تا براساس آموزه‌های الهی پیامبر، رحمت، عدالت، تواضع و مکرمت را رهنمون خود سازیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ملت ما در این ایام با توجه به تلاقی عید مبعث و عید نوروز، یک رستاخیر جان و روح و رستاخیر طبیعت مضاعف را زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: از پس آن سال‌های سخت زمستانی که جنگ اقتصادی پر شدت آمریکا بر ما تحمیل کرد، ما به یمن مقاومت ملی وارد سال‌های نوروزی خواهیم شد.

کد خبر 589734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha