عملیات اجرایی تبدیل ۱۰ معبر پایتخت به «خیابان کامل» با هدف توزیع عادلانه امکانات و فضاهای عمومی شهر در حوزه حمل‌ونقل بین همه اقشار، کاربران و گونه‌های مختلف حمل‌ونقلی آغاز شد.

افتتاح اولین خیابان کامل تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، محبوبه ذاکری، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، در تعریف «خیابان کامل»، بیان کرد: خیابان کامل هیچ چیز پیچیده‌ای ندارد. خیابانی کامل است که در آن تردد همه آدم‌ها (کودک، سالمند، توانیابان، افراد کم‌توان و ...) ایمن و به سهولت صورت گیرد. علاوه بر آن فضای کافی برای همه مدهای حمل‌ونقلی داشته باشد و جذابیت‌های خیابان سبب مکث و تأمل شهروندان شود.

او با تأکید بر اینکه از ابتدا می‌بایست همه خیابان‌ها با رویکرد خیابان کامل طراحی می‌شدند اما این عمل صورت نگرفته است، افزود: خیابان‌های شهر تهران نظیر دیگر شهرهای جهان برای سواره‌ها طراحی شده است. پس از گذشت سال‌ها نتایج کارکرد خیابان‌ها برای سواره‌ها، احصاء شده و در همین راستا مهندسان راهکارهایی برای رفع مشکلات اندیشیده‌اند.

ذاکری افزود: یکی از این راهکارها ساماندهی و بازطراحی خیابان‌ها با رویکرد خیابان کامل است. اگر این امکان وجود داشته باشد که همه خیابان‌های تهران تبدیل به خیابان کامل شوند، چه بهتر. اما به یک‌باره برای شهر تهران با جمعیت بالغ بر ۱۳ میلیون نفر و خودروهای بسیار و همچنین عادت دیرینه خودرومحوری، این کار امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان خیابان‌های شهر را زیر و رو کرد.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران با طرح این پرسش که باید از کجا کار را برای یک شهر ساخته شده و خودرو محور و همچنین بدون خیابان کامل آغاز کرد، گفت: یکی از اقدامات معاونت تهیه دستورالعملی بود که بر اساس آن می‌بایست خیابان‌های مطلوب، کم‌عارضه‌ و کم‌هزینه‌تر برای بازطراحی شناسایی شود. این دستورالعمل پس از تهیه به همه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد و مبنای آغاز کار قرار گرفت. برای انتخاب خیابان‌ها، مناطق ۲۲گانه لیست‌های بلندتری را به معاونت اعلام کردند که این لیست‌ها در سه مرحله با استفاده از معیارهای دستورالعمل غربالگری شد تا از یک لیست ۱۰۰ تایی به یک لیست ۳۶ تایی برای یک سال رسیدیم.

او در ادامه افزود: پس از غربالگری مجدد، وارد جزییات کار ۳۶ خیابان شدیم که اگر قرار بر اجرا باشد کدام خیابان‌ها پتانسیل بیشتری دارند. در نهایت لیست نهایی برابر با انتخاب ۲۲ خیابان شد. البته به این معنا نیست که در هر منطقه تهران یک خیابان بازطراحی و بهبود داده می‌شود.

به گفته ذاکری، علاوه بر این، برنامه پنج ساله حمل‌ونقل تهران تکلیف کرده که هر سال تعدادی از خیابان‌ها به خیابان کامل تبدیل شوند.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران با تأکید بر اینکه رویکرد معاونت حمل‌ونقل صفر و یک نیست، توضیح داد: اینگونه نیست که معاونت در ارزیابی یک خیابان اعلام کند این خیابان کامل نیست پس نمره صفر دریافت می‌کند و برای کامل شدن باید نمره آن به ۱۰۰ ارتقاء پیدا کند. در حال حاضر سیاست این است که خیابان‌هایی که از لحاظ ترافیکی دردسر کمتر یا عرض بیشتری دارند، تغییر نمره و بهبود داده شوند.

او درباره فاز اجرایی توضیح داد: مطالعات فاز یک اقدامات ترافیکی و فاز دو نقشه‌برداری و همچنین نقشه اجرایی بر اساس فاز یک برمبنای دستورالعمل‌ها انجام شد. فاز سوم نیز مربوط به بررسی طرح‌ها در کمیته فنی و تخصصی مربوطه است. در جلسه شورای ترافیک تهران، ۱۰ خیابان به عنوان آغاز سریع اجرای کار معرفی شدند؛ چون اعتبار سریع‌تر به این ۱۰ خیابان تخصیص یافت زودتر وارد مرحله اجرایی شدند. این کار ارجاع داده شده به مناطق تا با تسری بیشتری کار ادامه پیدا کند. البته یکی دو موارد بزرگ به معاونت فنی و عمرانی سازمان فنی و مهندسی واگذار شد.

ذاکری درباره نخستین خیابان کامل، گفت: نخستین خیابان کامل (خیابان ایرانیت)  در منطقه ۲۰ سال گذشته اجرا شد. این خیابان جدید و تازه ساخت بود؛ بر همین مبنا امکان جانمایی همه مدها در آن وجود داشت. یکی از اشکالات خیابان ایرانیت این است که کاربری‌ها به صورت کامل شکل نگرفته و جذابیت لازم برای یک خیابان وجود ندارد. البته زمانی ‌که کاربری و نوع فعالیت‌ها تکمیل شود، خیابان ایرانیت هم  می‌تواند یک خیابان کامل خوب محسوب شود.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران با بیان اینکه معیارهای انتخاب خیابان‌ها براساس نوع و درجه اختلاف کاربری‌ها در خیابان، عرض خیابان، سطح سرویس خیابان، عبور خطوط حمل‌ونقل همگانی، نور و روشنایی، موقعیت جغرافیایی و ... است، افزود: حالت ایده‌آل برای خیابان کامل وجود مدهایی نظیر حمل‌ونقل عمومی، پارکینگ، دوچرخه، عابرپیاده، رمپ توان‌یابان، مناسب‌سازی و کاربری‌های گوناگون است.

کد خبر 589689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار