به گفته فعالان کارگری در جلسات شورای عالی کار بحث و تبادل نظر و چانه زنی درخصوص میزان افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ در حالی ادامه دارد که نمایده‌های کارگری و کارفرمایی درباره چگونگی میزان افزاش دستمزد با هم تفاهم ندارند. نماینده‌های کارگری از افزایش عددی دستمزد با یک رقم مشخص سخن می‌گویند و نماینده‌های کارفرمایی به دنبال افزایش درصدی آن هستند.

کارگران

همشهری آنلاین_ مریم موسی پور: دیروز نشست شورایعالی کار بدون حصول به نتیجه قطعی خاتمه یافت و حالا نماینده‌های کارگران امیدوارند با نزدیک شدن دیدگاه‌ها، رقم دستمزد کارگران، شنبه آینده مشخص شود.

در جلسه اوایل ماه جاری کمیته مزد شورای عالی کار، رقم سبد معیشت کارگران از ۴میلیون‌و۹۴۰هزار تومان در اسفند۱۳۹۸ به ۶میلیون‌و۸۹۵هزار تومان در اسفند۱۳۹۹ افزایش یافت و در حقیقت شورای‌عالی کار، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت افزایش ۳۹.۵۷درصدی حداقل هزینه معیشت خانوارهای کارگری در سال۹۸ را تأیید کردند.

در عین حال نماینده های کارگران معتقدند که این رقم بدون احتساب هزینه های مسکن و درمان است و تنها هزینه های خورد و خوراک را پوشش می‌دهد. حالا آنها می‌خواهند حداقل همین رقم را برای سال ۱۴۰۰ به حقوق کارگران بیفزایند در حالی که به نظر می‌رسد کارفرماها تمایل چندانی به این نحوه افزایش حقوق ندارند.

چنند روز قبل معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: در قانون به صراحت آمده است که تنها مرجع تعیین دستمزد کارگران، شورای عالی کار و دولت موظف به تعدیل نظر ذینفعان است و ما نیز بنا نداریم در این موضوع دخالت کنیم.

با این حال حاتم شاکری با اشاره به اینکه از دو دهه قبل بین افزایش حقوق کارگران و میزان هزینه زندگی آنها شکاف وجود دارد، افزود: ترمیم یکباره شکاف بین افزایش حقوق و هزینه‌های زندگی برای اقتصاد ما و فعالان اقتصادی و بنگاه ها شوک آور است و به دلیل شرایط اقتصادی حاکم واحدهای تولیدی ما تاب آوری ترمیم این شکاف را ندارند.

سخنان معاون وزیر کار در حالی عنوان شده است که نماینده‌های کارگری معتقدند در بسیاری موارد دولت درسمت کارفرمایان می‌ایستد، همان طور که برای سال ۹۹ مصوبه افزایش دستمزد کارگران بدون امضای نماینده های کارگری اجرا شد.

 آنها معتقدند که اگر کارفرماها توان افزایش مزد به میزان پوشش دادن حداقل معیشت کارگران را ندارند دولت باید پادرمیانی کرده و برخی هزینه‌ها را پوشش دهد چرا که کارگرها هم توان ادامه دادن زندگی با تورم موجود را ندارند.

در نشست شوای عالی کار چه گذشت؟

اما نشست دیروز شورایعالی کار بدون حصول به نتیجه قطعی خاتمه یافت و تعیین دستمزد به شنبه آینده موکول شد با این حال به نظر می‌رسد فضای مطلوب‌تری نسبت به سال قبل، در جلسه حاکم بوده است.

به گزارش ایلنا از قرار کارگری‌ها روی افزایش دستمزد به اندازه حداقلی تفاضل دو سبد معیشت تاکید دارند و می‌گویند باید حداقل یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان به حدقل مزد افزوده شو و نمایندگان کارگری می‌گویند: از این رقم حداقلی عقب نخواهیم نشست.

در حال حاضر دولتی‌ها و کارفرمایان با اعداد پیشنهادی کارگران موافقت نکرده‌اند و ظاهراً تا اعداد ۳۲ یا ۳۳ درصد را به سختی حاضر به پذیرش شده‌اند. در نهایت، همه چیز به جلسه شنبه آینده و ادامه مذاکرات در آن نشست بستگی خواهد داشت.

اگر دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود

نماینده کارگران در شورای عالی کار نیزدر تشریح جزییات برگزاری دومین نشست دستمزد شورای عالی کار اظهار کرد: در حال حاضر روی کلیات دستمزد بحث می کنیم و امیدواریم شنبه نتیجه بگیریم. تاکید ما این است که اختلاف دو میلیون تومانی هزینه سبد معیشت کارگران در مقایسه با سال گذشته جبران شود.

ناصر چمنی افزود: اگر چه درصد پیشنهادی ما برای افزایش مزد با درصد پیشنهادی کارفرمایان فاصله داشت و جلسه به نتیجه نرسید ولی اگر دیدگاه های دو طرف به یکدیگر نزدیک تر شود می توانیم شنبه به نتیجه برسیم به شرط آنکه با توجه به شرایط موجود، اختلاف و شکافی که بین هزینه امسال سبد معیشت کارگران و سال گذشته به وجود آمده، ترمیم شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در عین حال روند برگزاری نشست دستمزد شورای عالی کار نسبت به سال قبل را مطلوب توصیف کرد و به ایسنا گفت: خوشبختانه جلسه بدون تنش و با گفتمان مطلوب به پایان رسید و مثل سال گذشته نبود که اعلام درصدهای پیشنهادی از جانب دو طرف، حالت برد و باخت پیدا کرده و بحث دستمزد را به جایی کشانده بود که احساس می شد دنبال برنده و بازنده میدان هستیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که اگر دولت می خواهد برای کارگران کاری بکند و به معنای واقعی سهم خود را در قبال کارگر و کارفرما بپردازد، امسال بهترین فرصت است و امیدواریم شنبه هفته آینده که وزیر کار نیز حضور دارند در یک توافق مثبت و فضایی مطلوب، تکلیف دستمزد ۱۴۰۰ روشن شود.

چمنی گفت: خواسته ما این است که هزینه دو میلیون تومانی که به سبد معیشت امسال کارگران اضافه شده در دستمزد سال آینده جبران کنیم؛ لذا اگر به اهدافی که در بحث دستمزد درنظر داریم دست پیدا نکنیم ممکن است روز شنبه هم به نتیجه نرسیم، با این حال نمایندگان کارگری تمام تلاش خود را برای افزایش حقوق جامعه نجیب و زحمتکش کارگری به کار خواهند گرفت.

وی در پایان گفت: ملتهب کردن جامعه ۴۲ میلیون نفری کارگری که چشم انتظار رقم دستمزد سال آینده هستند، به هیچ وجه شایسته نیست و اگر دو شریک اجتماعی دیگر در جلسه روز شنبه منطقی تر پای میز مذاکره بیایند و واقعیات زندگی کارگران و سال سختی را که پشت سر گذاشتند مدنظر قرار دهند، حتما در تعیین مزد به نتیجه خواهیم رسید.

کد خبر 589683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha