وضعیت معیشت و اشتغال مردم آسیب دیده از زلزله سرپل‌ذهاب در سال ۹۶ در گرو بازگشایی مجدد مرز تیله‌کو در این شهرستان است که در صورت تایید طرف عراقی بازگشایی خواهد شد.

مرز تیله کو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، توسعه کشور با برنامه‌ریزی مناسب سبب توسعه متوازن بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی و تعادل منطقه‌ای و در نتیجه تقویت وحدت ملی می‌شود.

ایجاد بازارچه‌های مرزی یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های توسعه اقتصادی نواحی مرزی به شمار می‌رود که در مواجهه با مسائل متنوع ناشی از عقب افتادگی در نواحی مذکور می‌توانند اثرگذار باشند.

مرزها در دوران جنگ تحمیلی یک تهدید بزرگ برای کشور و استان کرمانشاه محسوب می‌شد، اما با پایان یافتن جنگ این تهدید به یک فرصت بی‌نظیر برای استان کرمانشاه تبدیل شده که امروزه اثرات آن بر اقتصاد منطقه و کشور مشهود است.

بازارچه مرزی تیله کوه که در گذشته تعطیل شده یک فرصت بسیار مهم برای رشد و پیشرفت منطقه است که با رایزنی‌های صورت گرفته در طول سه سال گذشته اقدامات زیرساختی و دیپلماسی برای بازگشایی مجدد آن انجام شده است.

نقش بازارچه مرزی تیله کوه بر توسعه و پیشرفت اقتصادی پایدار شهرستان سرپل ذهاب بسیار اثر گذار است، لذا بازگشایی و راه اندازی این بازارچه می‌تواند سبب افزایش اشتغال، کاهش قاچاق کالا و مهاجرت و رسمیت یافتن داد و ستدهای این منطقه شود.  

امضای تفاهم‌نامه بازگشایی تیله کوه توسط ایران و عراق

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه  اظهار کرد: بازارچه مرزی تیله کوه در شهرستان سرپل ذهاب طی چندسال گذشته به دلیل اختلاف نظر در کشور عراق بسته شد که شهریورماه سال جاری با پیگیری‌ها از اداره گرمیان اقلیم کردستان عراق در جلسه‌ای برای تدوین تفاهم نامه در کرمانشاه حضور یافتند.

بهزاد باباخانی با بیان اینکه اقدامات لازم و زمان بندی مناسب برای بازگشایی بازارچه مرزی تیله کو در تفاهم‌نامه مذکور در اواخر شهریور ماه سال جاری تدوین شد، افزود: تفاهم نامه بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه به امضای استاندار کرمانشاه رسیده و برای اخذ امضا از رئیس اداره گرمیان به نمایندگان اقلیم کردستان تحویل داده شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: پس از فوت رئیس اداره گرمیان بر اثر کرونا با روی کار آمدن رئیس جدید این اداره پیگیری‌های تفاهم نامه برای بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه از سر گرفته شد.

وی از امضای تفاهم‌نامه بازگشایی بازارچه مرزی تیله کو توسط طرف عراقی خبر داد و گفت: این تفاهم نامه توسط طرف عراقی امضا شده و برای ایران ارسال شد، لذا باید منتظر اجرای تعهدات در بندهای تفاهم نامه مذکور بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به بندهای قرارداد بازگشایی بازارچه مرزی تیله کو اشاره و تصریح کرد: با توجه به بند اول این تفاهم نامه، طرف عراقی باید تمامی مجوزهای مربوط به بازگشایی بازارچه مرزی تیله کو را از اقلیم کردستان گرفته و از طریق کنسولگری برای ایران ارسال کند.

وی ادامه داد: تفاهم نامه بازگشایی تیله کو از طرف استانداری کرمانشاه به نمایندگی وزارت خارجه ابلاغ شده و از این وزارت خانه درخواست شد تا نسبت به پیگیری دریافت مجوزها از عراق اقدام کند.

زیرساخت‌های ایران برای بازگشایی تیله کو فراهم است

باباخانی به تعهدات بند دوم تفاهم نامه بازگشایی بازارچه مرزی تیله کو اشاره و عنوان کرد: طرف ایرانی تمامی اقدامات زیرساختی مورد نیاز برای بازگشایی بازارچه تیله کوه از جمله آب، برق، محوطه سازی و آسفالت آن، فلس کشی، دیوار کشی اطراف بازارچه و فراهم شدن سیستم مخابراتی برای انجام اقدامات گمرکی را انجام داده و هم اکنون طرف عراقی باید زیرساخت‌های خود را آماده کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ایران آمادگی لازم برای بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه را دارد، خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های بازارچه مرزی تیله کوه در فازهای جداگانه انجام می‌شود، اما هم اکنون در فاز کوتاه مدت آن امکانات لازم برای بازگشایی وجود دارد و پس از آن می‌توان اقدامات تکمیلی را انجام داد.

وی با اشاره به تعهدات موجود در بند سوم تفاهم نامه بازگشایی بازارچه مرزی تیله کو افزود: با توجه به بند مذکور، دستگاه‌های اجرایی طرف ایرانی و عراقی باید در محل بازارچه تیله کوه مستقر شوند که پیش بینی و آمادگی‌های لازم برای استقرار دستگاه‌های دولتی از جمله گمرک و مرزبانی از طرف ایران انجام شده و آمادگی آن وجود دارد.

باباخانی با اشاره به تأخیر امضای تفاهم نامه بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه در شهرستان سرپل ذهاب توسط طرف عراقی گفت: با توجه به رایزنی‌های انجام شده و امضای تفاهم نامه، احتمال بازگشایی این بازارچه مرزی و انجام تعهدات تفاهم نامه توسط طرف عراقی وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان سرپل ذهاب تنها شهرستان مرزی فاقد مرز فعال است، ادامه داد: شهرستان‌های پاوه، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و گیلانغرب دارای مرز فعال هستند که با فعال شدن بازارچه تیله کوه قطعاً رونق اقتصادی در شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب ایجاد می‌شود.

فعالیت تیله کوه سبب کاهش خواب کامیون در پرویزخان می‌شود

مدیر دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بازگشایی و فعالیت بازارچه مرزی تیله کو را عامل کمکی برای کاهش بار ترافیکی و خواب کامیون‌ها در پیک‌های شلوغی مرز پرویزخان دانست و گفت: با توجه به اینکه بازارچه مرزی تیله کو نزدیک ترین بازارچه به پرویزخان است می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، در این صورت در امور صادرات و واردات تسهیل به عمل می‌آید.

باباخانی تصریح کرد: در صورت استفاده از ظرفیت بازارچه مرزی تیله کو در کنار مرز پرویزخان فساد میوه و مواد غذایی خام به دلیل شلوغی گمرک برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مبادلات تجاری با کشور عراق تقریباً یکطرفه است، افزود: یکی از گله‌مندی‌های طرف عراقی کمبود واردات از این کشور به داخل ایران است، می‌توان برخی کالاها را که از کشورهای دیگر از طریق بنادر وارد می‌شوند را از کشور عراق تهیه و وارد کرد که موجب نیازمندی و افزایش تمایل برای واردات و صادرات از طرف کشور عراق می‌شود.

تراز مبادلات تجاری با عراق باید به سمت تعادل برود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه تراز مبادلات تجاری با عراق باید به سمت تعادل برود، تصریح کرد: می‌توان از کشور عراق به عنوان بارانداز برای وارد کردن کالاهای خریداری شده از کشورهای دور دست همچون برزیل استفاده کرد که در این صورت تمایل برای خرید کالا توسط طرف عراقی از ایران افزایش می‌یابد.

باباخانی ادامه داد: برخی کالاهای مورد نیاز که از کشورهایی همچون امارات متحده عربی خریداری می‌شوند را می‌توان از عراق که از نظر سیاسی شباهت‌های بیشتری به ایران دارد خریداری کرد.

وی با بیان اینکه ۲ مرز خسروی و سومار کمتر از پتانسیل‌های خود در حال فعالیت هستند، گفت: در صورت افزایش تبادلات اقتصادی با عراق می‌توان از نهایت ظرفیت‌های مرزهای مشترک با کشور عراق استفاده کرد، این اقدام سبب افزایش صادرات از ایران و رونق تجاری در منطقه می‌شود.

مرزهای کرمانشاه در انتظار ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بیان کرد: پیشنهادی مبنی بر تخفیف ۲۰ درصدی سود بازرگانی برای واردات از مرزهای استان کرمانشاه در کمیسیون تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شده و برای تدوین مصوبه نهایی راهی هیأت دولت شده است.

وی افزود: این اقدام سبب افزایش تمایل تجار برای واردات کالا از طریق مرزهای استان کرمانشاه می‌شود.

باباخانی به مجوز رسمی برای فعالیت کولبران اشاره کرد و گفت: مجوز کولبری یا تجارت مرزنشینان برای سه مرز شیخ صله، شوشمی و تیله کو وجود دارد که در صورت بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه درآمدی برای کولبران این شهرستان ایجاد می‌شود.

وی به وضعیت پنج مرز فعال استان کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، مبادلات تجاری در جهان و حتی ایران نسبت به سال گذشته منفی شده و این در صورتی است که مبادلات تجاری از طریق مرزهای استان کرمانشاه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 589425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha