کویر لوت خراسان جنوبی نخستین اثر طبیعی ثبت شده ایران در یونسکو مدت‌هاست عرصه تاخت‌وتاز آفرودسوارانی است که به بهانه تفریح به جان این بیابان شگفت‌انگیز افتاده‌اند.

آفرود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ۴ سالی از ثبت جهانی بیابان لوت می‌گذرد؛ کویری بکر و زیبا در جنوب شرقی ایران که سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان را در خود جای داده است. گردشگری بی‌ضابطه ورزشی در قلب کویر لوت یکی از آسیب‌های بزرگی است که این اثر جهانی را تهدید می‌کند، آسیب زمانی جدی است که آفرود سواران و موتور سواران بدون ملاحظه حریم و عرصه بر پهنه کویر می‌تازند و چیزی جز تخریب از خود به یادگار نمی‌گذارند.

مرتضی عربی، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با نگرانی از جولان آفرود سوران در بیابان لوت گفت: آنچه طبیعت‌دوستان و همه ما را نگران کرده، تجاوز به حریم و عرصه بیابان لوت است که به بهانه تفریحی گذرا، آسیب‌های جبران ناپذیری به این اثر ثبت شده جهانی وارد می‌کنند. مخالف آفرودسواری و گردشگری ورزشی در کویر زیبای لوت نیستیم، اما نگرانیم که این مسابقات و تفریحات به پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری منطقه آسیب بزند و تمام زحمات ما را برای ثبت جهانی این اثر بر باد دهد.

ورود بی‌ضابطه آفرود سواران به کویر لوت، ممنوع

ثبت جهانی بیابان لوت هر چند فرصتی طلایی را برای جذب گردشگر و معرفی این اثر جهانی به گردشگران خارجی فراهم کرده، اما به گفته معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ورود خودروهای دو دیفرانسیل به حریم و عرصه لوت، مناطق بکر این بیابان جهانی را در معرض تخریب قرار داده است.  از هیات اتومبیل‌رانی و موتورسواری می‌خواهیم به قوانین حفاظتی عرصه و حریم پایبند باشند و با عبور از مسیرهای مشخص شده، از لوت این گنجینه ارزشمند حفاظت و حراست کنند.

کارت زرد یونسکو دور از انتظار نیست!

وجود گرم‌ترین نقطه جهان، مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین کلوت‌ها و بلندترین تپه‌های ماسه‌ای، لوت را در ردیف ممتازترین بیابان‌های دنیا قرار داده است. اما چرا باید کار را به جایی برسانیم که برای اولین اثر طبیعی ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو، پیغام بفرستند که اگر چنین و چنان شود تصمیم مان را پس می‌گیریم!

دل‌نگرانی این روزهای طبیعت دوستان را از گفته‌های مرتضی عربی به خوبی می‌توان فهمید آنجا که می‌گوید: اگر خبرهای بدی از کویر لوت به گوش یونسکو برسد، ممکن است تمامی زحمات و تلاش‌های‌مان برای ثبت جهانی این کویر بکر و دیدنی از بین برود. نجات از وضعیتی که فقط یک راه دارد؛ ساماندهی تورهای آفرود با ایجاد پیست‌های مخصوص آفرود سواری، تا کویر لوت و جاذبه‌های شگفت انگیزش از خطر تخریب و آسیب در امان بماند.

کد خبر 589408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha