با گذشت ۱۸ روز از زمین‌لرزه شهر سی‌سخت، ورود هر ابر به آسمان شهر برای مردمی که سقف ندارند، دلهره می‌آفریند و چادرها جوابگوی سوز سرمای زمستان دنا نیستند.

سی‌سخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ۲۹ بهمن ماه زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این زلزله منجر به مجروحیت ۶۳ نفر شد و حدود دو هزار خانه را دچار خسارت کرد. اگرچه امدادرسانی از ساعات اولیه زلزله شروع شده اما مردم معتقدند در شهر کوهستانی سی سخت چادر برای اسکان زلزله زدگان مناسب نیست. آنها شبهای سردی را پشت سر می‌گذارند و خواستار توزیع اکنکس هستند تا از گزند سرما در امان بمانند.

سی‌سَخت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این شهر در دامنه کوه ۴٬۴۱۹ متری دنا واقع شده و به همین دلیل هوای سردی دارد که چادرنشینی زلزله زدگان عملاً عذاب آور است.سی سخت زلزله زده در واپسین روزهای زمستان، متفاوت‌ترین روزهای قرن خود را سپری می‌کند تا روز و شب رخ دیگری بر سرزمین برف و آفتاب نمایان کند.

در مناطق مختلف شهر چسبیده به دنا که در سال‌های اخیر تراژدی‌های تلخی در کنارش رقم خورده تا چشم کار می‌کند، چادرهای امدادی زیر نور ماه خود کتابی گویا برای ثبت هست و نیست های این منطقه است.مردم شهر سی سخت و ۶۵ روستای زلزله زده اطراف آن کاشانه خود را با ترک‌های تلخش در سوز زمستان رها کرده و تنها پناهشان چادر و یک بخاری برقی است.

سی‌سخت شوق باران ندارد

سی‌سخت این روزها شوق باران ندارد و هر ابری دلهره را بر تن و روح و جسم مردمانش می‌اندازد. منطقه‌ای فوق سرد که چادر مرهم سوز زمستان نیست و چشم‌ها در انتظار گره گشایی با ظرفیت‌های دیگر است. یکی از زلزله زدگان سی سختی گفت: شب‌های دنا سرد است و گاهی دما تا منفی ۱۰ درجه کاهش می‌یابد. گاهی تا صبح در این چادرها بیداریم و از سرما به خود می‌لرزیم. بخاری برقی و پتو جوابگو نیست و به هیچ وجه نمی‌تواند جلوی سوز و سرما را بگیرد.

سی‌سخت؛ ۱۸ روز پس از زلزله | سرما، ترس از کرونا و مردمی که سقف ندارند

یکی دیگر از زلزله زدگان نیز افزود: شهر سی سخت در ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متری در دامنه دناست و بارشها در آن بیشتر به صورت برف است. با بارش هر برفی مشکلات زندگی در چادرها بیشتر می‌شود و زندگی را تلخ می‌کند. تنها راه برای رفع این مشکلات اختصاص کانکس به مردم زلزله زده است. در بخش‌هایی از شهر کار آوار برداری سازه‌ها با ماشین آلات سنگین آغاز شده و گاهاً خاطراتی با بیش از یک قرن از یک خانه با دست سرنوشت به تلی از خاک تبدیل می‌شود. آری، اینجا ساعت‌ها از ۲۹ بهمن ماه به کندی می‌گذرد.

تخریب بیش از ۱۸۰۰ خانه

بر اساس آخرین آمارها، بیش ۱۸۰۰ خانه در شهرستان دنا تخریب شده و نیازمند ساخت دوباره است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اذعان به مشکلات اسکان زلزله زدگان بر برنامه ریزی برای رفع این مشکل تاکید کرد.

حسین کلانتری گفت: کانکس‌هایی به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وارد استان شده و شهرک کانکسی برای اسکان موقت ایجاد شد.ساماندهی کمک‌ها و عدالت در توزیع امکانات انجام شود، همه نیازمندی‌ها از جمله چادر و امکانات اولیه تحویل خانوارهای آسیب دیده شده است.

وی تصریح کرد: خانه‌های مردم باید زیباتر، محکم‌تر و مقاوم‌تر از پیش ساخته شوند و خدمات رسانی و همدلی و انسجام در زلزله سی سخت در کشور بی نظیر بود.

آواربرداری در حال انجام است

کلانتری با اشاره به تخریب کامل ۱۸۰۰ خانه در زلزله ادامه داد: آوار برداری به سرعت در حال انجام است و باید تا پایان اسفند انجام و بلافاصله احداث و ساخت و ساز آغاز شود. شهر برای آوار برداری باید ناحیه بندی و محور بندی شود و هیچ کندی و توقفی در فرایند آوار برداری و ساخت و ساز قابل قبول نیست.

وی با اشاره به نحوه و فازهای امدادی، تصریح کرد: امداد و اسکان اضطراری مرحله اول و دوم اقدامات ما بود، در مرحله بعد توزیع اقلام و امکانات مد نظر بود. سپس عملیات تشکیل تیم‌ها و توزیع کمک‌ها را داشتیم. هنگام وقوع زلزله و لحظات اولیه وارد منطقه شدیم و مردم درد دل و حتی عصبانیت‌هایی داشتند. باید اجازه می‌دادیم مردم داد می‌زدند.

استاندار  بیان کرد: آرامشی بوده به واسطه زلزله از دست رفته و این نگرانی‌ها طبیعی است.دپوی میلگرد انجام شده، محموله آهن از اصفهان در حال ارسال بوده و ۱۰۰ نفر را برای صدور پروانه به شهرداری معرفی کردیم.

ایجاد شهر کانکسی در سی‌سخت

کلانتری گفت: در کنار اینکه پول اسکان دادیم و چادر نیز ارائه شده، شهرک کانکسی با همه امکانات ایجاد کردیم که مردم استفاده کنند. تدبیر ما اینست که مردم در این زمان با آسودگی خاطر به منازل خود بروند.ما در ساخت و ساز گفتیم با پول دولت می‌شود خانه ۶۰ تا ۸۰ متر را کامل تکمیل کرد، اما هرکس خواست می‌تواند هم نقشه و هم متراژ دلخواه کار بکند، مجری هم دست خود مالکان است.

نگرانی از شیوع کرونا

اگرچه مسئولان به دنبال ایجاد شهر کانکسی هستند اما به نظر می‌رسد این ایده نیز چون ایده کمپ چادری با مشکل مواجه می‌شود چرا که مردم علاوه بر تبعات زلزله، نگران شیوع کرونا نیز هستند.

یکی از زلزله زدگان نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: ایجاد کمپ با توجه به تجمع انسانی که در آن شکل می‌گیرد مستعد شیوع ویروس کروناست و بهتر است کانکس‌ها در کنار هر خانه برپا شود.

کد خبر 589192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha