مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۶
۰ نفر

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد مریخ‌نورد «استقامت» برای نخستین بار به طور آزمایشی روی سطح سیاره سرخ به راه افتاده است.

Percy

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از space.com «استقامت» یک روبات شش‌چرخه به اندازه ماشین که روز ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) روی مریخ فرود آمد، روز پنجشنبه (۱۴ اسفند) در مجموع ۶.۵ متر روی سطح مریخ به حرکت در آمد که حدود ۳۳ دقیقه به طول انجامید و در این مدت «استقامت» به جلو حرکت کرد، با دقت مسیرش را بررسی کرد و به جای اولش بازگشت. این مریخ‌نورد می‌تواند حداکثر با سرعت ۱۶ صدم کیلومتر در ساعت حرکت کند.

 «استقامت» نخستین راندن آزمایشی‌اش را روی سطح مریخ انجام می‌دهد
رد حرکت چرخ‌های «استقامت» روی سطح مریخ دیده می‌شود

آنائیس ظریفیان، مهندس آزمایش حرکت «استقامت» در «آزمایشگاه رانش جت» ناسا در پاسادنای کالیفرنیا، گفت: «نخستین راندن ما فوق‌العاده عالی بود.» ظریفیان افزود که مریخ‌نورد «به خوبی کار می‌کند، ما خیلی هیجان‌زده هستیم.»

ظریفیان گفت: «این واقعا تازه شروع کار است.»

عکس | رد چرخ‌های استقامت در مریخ
آنائیس ظریفیان، مهندس سیستم‌ها در ناسا، در نمایی از ویدئویی که درباره آزمایش مریخ‌نورد استقامت در «آزمایشگاه رانش جت» در پاسادنای کالیفرنیا است.

اعضای گروه کنترل ماموریت در حین گزارش به خبرنگاران اعلام کردند که محل فرود «استقامت» در «دهانه جزرو» را «محل فرود اوکتاویا ای باتلر» (Octavia E. Butler) نامیده‌اند تا یاد علمی‌-تخیلی‌نویس مشهور سیاه‌پوست آمریکایی به همین نام را گرامی دارند. باتلر نخستین زن آمریکایی آفریقایی‌تباری بود که هر دو جایزه مشهور داستان‌های علمی یعنی جایزه‌های «هوگو» و «نبولا» را برد.

عکس | رد چرخ‌های استقامت در مریخ
محل فرود «استقامت» به یادبود علمی‌تخیلی‌نویس مشهور «اکتاویو ای باتلر» به نام او شد.

با اینکه «استقامت» همان طراحی بدنه مریخ‌نورد دیگر ناسا یعنی «کنجکاوی» را دارد که در سال ۲۰۱۲ در مریخ فرود آمد، بهبودها در سیستم حرکتی آن به آن امکان می‌دهد در مدت مشابهی از زمان مسافتی بسیار طولانی‌تر را بپیماید. با اینکه این دو مریخ‌نورد حداکثر سرعت مشابهی دارند، دوربین‌های جدید و نرم‌افزار راهیابی بهبودیافته «استقامت» به آن امکان می‌دهد در حال حرکت به جایی دارد به آن می‌رود، «فکر کند».

بنابراین آنچنانکه ظریفیان می‌گوید در حالی که «کنجکاوی» اساسا مجبور بود متوقف شود تا «فکر کند»، «استقامت» می‌تواند «همزمان راه برود و آدامسش را بجود.» این برتری به «استقامت» امکان می‌دهد با وجود آن که «سرعت» راندن مشابهی دارد، با سرعت بسیار بیشتری مساحت بیشتری زمین بیشتری را بپیماید.

اعضای تیم کنترل برای آماده شدن برای نخستین راندن «استقامت» به آن دستور داد چرخ‌هایش را در جا بگرداند تا اطمینان حاصل شود که چرخ‌ها گستره کامل حرکت‌شان را انجام می‌دهند و آماده این سفر کوتاه هستند.

ناسا ویدئوی کوتاهی از گردش چرخ‌های «استقامت» را در سطح  مریخ هنگام این آمادگی در حساب توئیتری آن منتشر کرد:‌ «آزمایش سریع چرخ‌هایم را انجام می‌دهم، در حالی که آماده راندن می‌شوم، همه چیز خوب به نظر می‌رسد. من و گروهم آماده به راه افتادن هستیم. هر بار یک قدم.»

کد خبر 589134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha