شاهراه حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت امروز شنبه ۱۶ اسفند ماه، ۲۲ ساله شد. از زمان افتتاح و بهره‌برداری از متروی تهران تا کنون آمار شگفت‌انگیزی برای پایتخت و شهروندانش در حوزه‌های مختلف صرفه‌جویی ثبت شده است.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران امروز همزمان با سالگرد آغاز به کار مترو، آمار و ارقام منحصر به فردی را در این باره اعلام کرد.

به گفته سید مجتبی تقوی‌نژاد، با بررسی شاخص‌های عملکردی و خدماتی سامانه حمل‌ونقل ریلی متروی تهران و حومه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، ملاحظه می‌شود که آثار اقتصادی بهره‌برداری از مترو به تنهایی بیش از سرمایه‌گذاری اولیه بر روی ساخت تونل و ایستگاه و خرید تجهیزات ثابت و متحرک بوده است.

او همچنین با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل عمومی در زندگی شهروندان گفت: «سفر بهینه با سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی و خصوصی باید دارای شاخص‌هایی چون ایمنی سفر، آسایش مسافر، سرعت جابجایی مسافر، ارزانی سفر، سفر پاک (به لحاظ اثرات زیست محیطی)، سهولت دسترسی، کاهش زمان انتظار و اتلاف وقت مسافران از شاخصه‌های مهم مترو است. ضمن اینکه با بررسی شاخص‌های عملکردی و خدماتی سامانه حمل‌ونقل ریلی متروی تهران و حومه از ابتدای بهره‌برداری تا کنون، آثار و تبعات فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بهره‌برداری از متروی تهران و حومه آثار مهمی به چشم می‌خورد.»

با نگاهی به این آثار و معادل‌سازی آمار آن در حوزه‌های مختلف، بیشتر به اهمیت فعالیت شاهراه حمل‌ونقل زیرزمینی تهران پی می‌بریم:

  • ۹۵۴۰ میلیون سفر؛ معادل ۱۱۹ برابر جمعیت ایران
  • ۵۹۲۸ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین؛ معادل ۱۳۴ هزار و ۷۲۷ تانکر سوخت
  • ۷۲ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال صرفه‌جویی در استهلاک و لوازم یدکی خودرو ؛ معادل هزینه خرید ۶۰۵۲۱ دستگاه خودرو
  • ۲۹ هزار و ۳۰۹ هزار میلیارد ریال کاهش خسارت تصادفات ؛ معادل هزینه ساخت ۱۷۳ کیلومتر آزاد راه
  • ۳۲۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال کاهش هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری ؛ معادل هزینه خرید ۱۹ هزار و ۳۰ دستگاه اتوبوس
  • ۴۴ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال صرفه‌جویی در زمینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا ؛ معادل هزینه ساخت ۱۰ بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی
  • ۳۰۲۶ میلیون ساعت صرفه‌جویی در وقت مسافران ؛ معادل بیش از ۱۰ روز عمر شهروندان کلان شهر تهران
کد خبر 589121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha