در نشست سالانه کنگره ملی خلق چین که از روز جمعه آغاز شده، مقام‌های این کشور اعلام کردند به دنبال رشد اقتصادی ۶ درصدی در سال ۲۰۲۱ هستند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، در این نشست یادآور شد که کشورش تنها کشوری بوده که در سال ۲۰۲۰ از بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا سربلند بیرون آمده و رشد مثبت داشته است. در حالی که تمام کشورهای جهان، رشد اقتصادی منفی را تجربه کردند، چین رشد ۲.۳ درصدی را به نام خود ثبت کرد. این رقم در مقایسه با رشد ۶ درصدی اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹، پس‌رفت به شمار می‌رود اما در میانه بحران کرونا، نمره قبولی را در کارنامه پکن ثبت می‌کند.

پکن همچنین ایجاد ۱۱ میلیون فرصت شغلی جدید را در برنامه خود برای سال ۲۰۲۱ قرار داده است. علاوه بر این، قصد دارد کسری بودجه در سال جاری را به ۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد که ۰.۴ درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود. چین در کنار برنامه اعلام شده در زمینه اقتصاد، قصد دارد بودجه نظامی خود را ۶.۸ درصد افزایش دهد و آن‌را به ۲۰۹ میلیارد دلار برساند. این رقم، چین را بعد از آمریکا در جایگاه دومین کشور با بیشترین بودجه نظامی قرار گیرد. فاصله اما زیاد است. بودجه نظامی آمریکا همچنان ۳ برابر بودجه نظامی چین خواهد بود.

کنگره ملی خلق چین با حضور حدود ۳ هزار نماینده از مناطق مختلف این کشور برگزار می شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

کد خبر 589108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha