نزدیک یک ماه از مشکل تجمع تانکرهای سوخت در تنها مرز رسمی ایران با عراق می‌گذرد و با ممانعت اقلیم کردستان عراق برای ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز تمرچین بیش از هزار و ۶۰۰ تانکر برای تردد از این مرز بلاتکلیف در کوچه‌ها و شهرهای پیرانشهر رها شده‌اند.

تانکر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در پی قطع ارتباط پالایشگاه بزرگ دولتی مستقر در کردستان عراق با دولت مرکزی از یک ماه اخیر مرز تمرچین پیرانشهر در مقابل ورود کلیه محصولات سوختی بسته شده و بیش از هزار و ۶۰۰ تانکر سوخت در این مرز بلاتکلیف انباشت شده‌اند.

با بروز این مشکل معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی به همراه فرماندار پیرانشهر و جمعی از مسئولان محلی در مرز تمرچین حاضر شده و تلاش کردند مشکل به وجود آمده با رایزنی‌های اولیه حل شود.

با رایزنی‌های انجام شده بین مسئولان محلی مشکل تردد کامیون‌های حامل مواد سوخت مستقر در مرز تمرچین از طرف اقلیم کردستان اجازه برای مدت زمان کوتاهی حل شده و ۲۵۹ تانکر سوخت موفق به عبور از مرز شدند.

اما امروز ۱۶ اسفند اعتراض جمع زیادی از رانندگان در جلوی در فرمانداری پیرانشهر نشان داد حل این مشکل مقطعی بوده و همچنان هزاران تانکر سوخت در مرز، کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر بلاتکلیف انباشت شده و این میزان انباشت تانکر سوخت خطر انفجار و جان مردم را تهدید می‌کند.

تناقض آمار تعداد تانکرهای حامل سوخت در پیرانشهر نیز نکته قابل تأملی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت مسئولان فرمانداری و مرز تمرچین اعلام می‌کنند ۹۰ تانکر سوخت در مرز منتظر تردد از مرز است اما نماینده مردم شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت اعلام می‌کند بیش از ۱۶۰۰ تانکر حامل سوخت در مرز، سطح شهر و کوچه‌ها سردرگم هستند.

رایزنی‌هایی که تاکنون کارساز نشده است

با رایزنی‌های اولیه از سوی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق، استاندار آذربایجان غربی و ناظران گمرک تمرچین و پیگیری‌های فرماندار پیرانشهر با مقامات اقلیم کردستان قرار شد این کامیون‌ها فعلاً تا اطلاع ثانوی و طبق اعلام مسؤلان پایانه بر اساس استانداردهای اعلام شده از سوی اقلیم کردستان اجازه تردد از سمت پایانه مرزی تمرچین را داشته باشند اما دولت عراق به این قول و قرارها پایبند نبوده و مشکل به قوت خود باقی است.

یکی از تانکرداران معترض به وضعیت به وجود آمده می‌گوید، بیش از دو هفته است در مرز تمرچین بلاتکلیف برای عبور تانکر سوخت است و مسئولان استان تاکنون نتوانسته‌اند مشکل ما را حل کنند، کشور عراق هم برای تردد تانکرها هر روز بهانه تراشی می‌کند.

۱۶۰۰ تانکر سوخت در مرز تمرچین در خطر انفجار | بلاتکلیفی رانندگان در پیرانشهر

یکی از رانندگان تانکر سوخت نیز در خصوص خطر انباشت تانکرها در سطح شهر پیرانشهر گفت: به دلیل انباشت زیاد تانکرهای سوخت برخی از رانندگان مجبور شده‌اند تانکر را در سطح شهر پارک کنند که با اعتراض شدید اهالی رو به رو شدند اما کاری از دست ما بر نمی‌آید نمی‌توانیم بدون تخلیه سوخت بارگیری شده شهر را ترک کنیم.

مشکل استاندارد سوخت موجب تجمع تانکرها شده است

فرماندار پیرانشهر نیز در خصوص مشکل تردد تانکرهای سوخت در مرز تمرچین اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی برای تردد تانکرهای سوخت حامل سوخت استاندارد در مرز وجود ندارد.

علی ترابی ادامه داد: سوخت حمل شده از کشور توسط تانکرهای سوخت مورد تأیید دولت عراق نیست و می‌گویند این سوخت‌ها موجب بروز آلودگی می‌شوند، حضور تعدادی از رانندگان امروز شنبه در جلوی در فرمانداری مربوط به رانندگان استان نیز بلکه این افراد از سایر استان‌های کشور اقدام به بارگیری سوخت کرده و راهی مرز تمرچین شده‌اند.

وی اضافه کرد: این افراد اطلاع دقیقی از استاندارد سوخت و ممنوعیت تردد از مرز تمرچین را نداشتند بنابراین با صحبت‌هایی که شد رانندگان قانع شده و محل را ترک کردند، مشکل تانکرهای سوخت بوجود آمده مربوط به استان یا فرمانداری پیرانشهر نیست بلکه شرکت‌هایی که اقدام به فروش سوخت به عراق کرده‌اند باید نسبت به رعایت استاندارد سوخت دقت بیشتری داشته باشند.

فرماندار پیرانشهر از رانندگان خواست بدون اطلاع از تکمیل مدارک و حمل سوخت استاندارد به حضور در مرز تمرچین پیرانشهر اقدام نکنند، گفت: هم اکنون تردد کامیون‌های با مدارک کامل و سوخت استاندارد در مرز تمرچین در جریان است و مشکل خاصی نداریم.

مشکلی در زمینه تردد وجود ندارد

ترابی گفت: روزانه ۱۷۰ دستگاه خودروی حامل سوخت از مرز تمرچین تردد می‌کنند، ماشین‌هایی که در شهر به‌عنوان تانکرهای حامل سوخت عنوان می‌شوند اغلب حاوی گازوئیل، مواد پتروشیمی و مشتقات نفتی هستند که تردد آن‌ها برقرار است و توقف کوتاهی دارند.

وی با بیان اینکه پیرانشهر یک شهر مرزی برای تردد انواع ماشین‌های حامل مواد سوختی است، اظهار کرد: من به‌عنوان نماینده دولت در این منطقه حضور دارم و بازدید میدانی هم از وضعیت گمرک تمرچین داشته‌ام. هم‌اکنون هیچ تهدیدی برای شهر وجود ندارد و تلاش می‌کنیم که تجمیع تانکرها به سرعت برطرف شود.

فرماندار پیرانشهر با بیان اینکه این موضوع باید از سوی مقامات دو کشور حل شود، گفت: شرکت‌های سوخت که به بارگیری تانکرهای سوخت اقدام کرده‌اند به جای پاسخگو بودن رانندگان را دستاویز اعتراض قرار داده‌اند در حالی که مشکل هیچ ارتباطی به استان و فرمانداری ندارد.

اظهارات فرماندار پیرانشهر در حالی صورت می‌گیرد که نماینده مردم شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت، انباشت تانکرهای سوخت در مرز تمرچین پیرانشهر هیچ ارتباطی به نوع سوخت حمل شده ندارد.

کد خبر 589088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha