سفر وزیر خارجه ایرلند و برخی تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای احیای برجام، دیدارهای امروز پاپ در عراق و اطلاعات جدید درباره واکسن‌های ایرانی کرونا از مهم‌ترین اخبار امروز هستند.

میز خبر

19:30 - ورزش: مجیدی با برد آغاز کرد. در هفته هفدهم لیگ برتر، لحظاتی پیش استقلال تهران در اولین حضور فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی، توانست فولاد خوزستان را با تک گل ارسلان مطهری که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید شکست دهد. استقلال با این برد رتبه سومی خود را در جدول لیگ برتر حفظ کرد.
 

۱۹:۱۶ - سیاست: تاکید رئیس جمهور بر ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق! حسن روحانی در گفت‌وگو با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق: باتوجه به اینکه میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران در بانک‌های عراق برخلاف قانون بلوکه شده خواستار آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در این کشور هستیم.

۱۸:۴۰ - مجلس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حداقل حقوق برای کارکنان رسمی و پیمانی را سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کردند. لازم به ذکر است که سقف معافیت مالیاتی مجلس موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰، مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون ریال تعیین می‌شود و بر این اساس حقوق دریافتی تا ۴ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

۱۸:۰۶ - دیپلماسی: لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب، پیام رئیس جمهور روسیه در پاسخ به پیام مقام معظم رهبری که توسط قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود را تقدیم کرد.

۱۸:۰۰ - مجلس: یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه رهبری از وضعیت بد معیشتی مردم، گفت که ضریب جینی در دولت فعلی نسبت به ۴۰ سال گذشته بدترین وضع را داشته یعنی فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند.

۱۷:۴۰ - جامعه: آمار فوتی‌های خوزستان فاجعه است. قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان گفت: وحشت ما از این است که علاوه بر اینکه انتشار ویروس جهش‌یافته کرونا در خوزستان تشدید شود، به استان‌های دیگر نیز سرایت کند و دیگر از دست کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت کاری برنیاید؛ بنابراین محدودیت‌های حداقل یک هفته‌ای اعمال خواهد شد.

۱۷:۳۰ - مجلس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند؛ تا مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال جرایم دریافتی تعزیرات حکومتی برای سامانه‌های تنظیم بازار، بازرسی و نظارت و توزیع اقلام هزینه‌شود.

۱۷:۰۵ - ورزش: دیدار تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت ابادان با تساوی بدون گل به پایان رسید. در جریان هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال صنعت نفت آبادان از ساعت ۱۵ در ورزشگاه تختی آبادان میزبان پرسپولیس بود که این دیدار در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید. پرسپولیس ۶ بازی قبلی خود را برده بود و با این تساوی روند پیروزی‌های متوالی این تیم متوقف شد.

۱۶:۴۵  - ورزش: ترکیب استقلال مقابل فولاد در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر مشخص شد. با نظر فرهاد مجیدی استقلال با ترکیب رشید مظاهری، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، محمد نادری، وریا غفوری، احمد موسوی، مسعود ریگی، آرش رضاوند، فرشید اسماعیلی، شیخ دیاباته و مهدی قایدی به مصاف فولاد خوزستان می‌رود.

۱۵:۴۵-سیاست خارجی: رئیس هیأت مدیره اتحادیه فدرال حمایت از اقتصاد خارجی آلمان با بیان اینکه اینستکس تاکنون فقط یک تراکنش در سال ۲۰۲۰ داشته است، تاکید کرد: آلمان، فرانسه و سایر کشورهای شرکت‌کننده عضو اتحادیه اروپا با استفاده از امکانات اینستکس تجارت با جمهوری اسلامی ایران را دوباره احیا کنند.

۱۵:۲۶-سیاست خارجی: ، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که آرا آیوازیان وزیر امور خارجه ارمنستان و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت و گویی تلفنی داشتند که در آن درباره مسائل دوجانبه تبادل نظر کردند. 
بنا بر این گزارش، دو طرف از پویایی تحولات روابط مبتنی بر دوستی چند صد ساله ایران و ارمنستان ابراز خرسندی کرده و بر آمادگی دوجانبه برای تقویت بیشتر آن از جمله از طریق به جریان انداختن گفتمان سیاسی در سطوح مختلف تاکید شد. 

۱۴:۵۰-مجلس: سید ناصر موسوی لارگانی،عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزود: سوال ملی «محمدحسین فرهنگی» نماینده تبریز از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت عدم اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص حل مشکل ارتباطی واحدهای تولیدی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال جهش تولید و همچنین سوال ملی این نماینده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آنان اعلام وصول شد.

۱۴:۲۰ - بهداشت و درمان: دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

۱۳:۱۹ - اقتصاد: در پی وقوع آتش‌سوزی در گمرگ «شیخ ابونصر فراهی» افغانستان، تانکرهای مواد نفتی آتش گرفته‌اند. والی فراه آتش‌سوزی را «شدید» توصیف کرده و گفته امکانات برای مهار آن وجود ندارد و تلاش می‌کنند از ایران کمک بخواهند. بیست و پنجم بهمن ماه نیز آتش‌سوزی مهیبی در گمرک «اسلام‌قلعه» هرات واقع در مرز افغانستان و ایران رخ داد که با کمک نیروهای ایرانی مهار شد.

۱۲:۴۶ - بهداشت و درمان: سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به چهار راهبرد پیش بینی شده برای تامین واکسن کرونا در کشور، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

۱۲:۲۳ - بهداشت و درمان: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت سفرهای نوروزی گفته است: توصیه وزارت بهداشت این است که سفرهای غیرضروری انجام نشود. اکنون وضعیت اکثر استانهای کشور با ثبات است اما سفرها می‌تواند وضعیت را بدتر کند و ممکن است موج جدید شکل بگیرد. علیرضا رئیسی با اشاره به وضعیت مردم و خستگی ناشی از کرونا هم اشاره کرده و گفته است: درست است که مردم تحت فشار هستند، سه عید می گذرد که مردم مسافرت مناسبی نداشته اند، سال ۹۸ سیل بود، سال ۹۹ کرونا و امسال هم کرونا هست. این مسائل باعث افزایش مشکلات روحی و روانی می شود و مردم آسیب پذیرتر شوند اما با توجه به خطر بیماری تا جای ممکن باید سفرها صورت نگیرد تا بتوانیم امسال هم با شرایط ثابت بگذاریم و  از سال آینده که واکسیناسیون کامل‌تر می‌شود، می توانیم به مسافرت برویم. قطعا سال‌های بعد می‌توانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم و همراه با عزیزان خود سفر کنیم مبادا به علت بیماری عزیزانمان در کنار ما نباشند.

۱۱:۲۲- سیاست خارجی: بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی از دیدار پاپ
در پی دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف، دفتر ایشان بیانیه‌ای رسمی در این باره صادر کرد. در این بیانیه آمده که در این دیدار چالش‌های پیش روی بشریت در عصر کنونی و نقش ایمان به خدا و رسالت‌ها و پایبندی به ارزش‌های والای اخلاقی جهت غلبه بر این چالش‌ها بررسی شد.
 این بیانیه افزوده که آیت الله سیستانی در این دیدار به رنج‌های بسیاری انسان‌ها در سرزمین‌های گوناگون و ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی‌های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه ما که دچار جنگ و خشونت و تحریم‌های اقتصادی و آوارگی‌های اجباری است به خصوص در سرزمین فلسطین پرداخته است.

۱۰:۴۷ - سیاست خارجی: دیدار پاپ فرانسیس و آیت‌الله العظمی سیستانی در نجف که حدود یک ساعت به طول انجامید، دقایقی قبل پایان یافت.

۱۰:۴۲ - بهداشت و درمان: رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. روحانی تاکید کرد: امروز مصوب شد که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است؛ هیچ کس برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند.

۱۰:۳۲ - آموزش:
علی اکبر محرابیان مدیر عامل شرکت عمران ستاد اجرایی فرمان امام در نشست خبری خود گفت: برنامه ساخت ۱۶۰ هزار واحد در مناطق محروم و مراکز استان‌ها با قیمت ارزان در دستور کار ستاد اجرایی قرار دارد و این واحدها از هفته آینده به تدریج به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته وی مدارس بنیاد برکت با فناوری روز و در مدت ۵روز  ساخته می‌شود و توانایی مقابله با زلزله‌ای به قدرت ۸ ریشتر را دارد. هزینه تمام شده ساخت مدارس بنیاد برکت کمتر از ساخت مدرسه در شهرهاست و دست کم در بخش مصالح ۴۰ درصد ارزان‌تر است. ساخت بسیاری از مدارس در مدت ۴ تا ۵ روز انجام می‌شود و از این رو ساخت این مدارس کمک به سزایی در تامین مدارس مناسب در مناطق محروم می‌کند.

۱۰:۲۵ - بهداشت و درمان: سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۷۱.۷۶ درصد رسیده که این میزان کمترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواسط آبان ماه تاکنون است. وی تاکید کرده است که همچنان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی با میزان ابتلا رابطه عکس دارد.

۱۰:۰۰ - سیاست خارجی: وزیر اطلاع رسانی صدام درگذشت. محمد سعید الصحاف نقش برجسته‌ای در روند حوادث به ویژه در کنفرانس‌های مطبوعاتی خود داشت و همواره از پیروزی‌های پی در پی نظامیان عراقی خبر می‌داد.

۹:۲۹ - سیاست خارجی: پاپ فرانسیس برای ملاقات با آیت‌الله سیستانی وارد شهر نجف اشرف شد. سفر سه روزه رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق از دیروز آغاز شده است.

۹:۲۸ - بهداشت و درمان: تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی خبر داده که خلاصه گزارش و همچنین گزارش نهایی این سازمان پیرامون منشأ اصلی بیماری کرونا در هفته سوم ماه مارس منتشر می‌شود. این گزارش در ابتدا قرار بود در دو مرحله منتشر شود: یک خلاصه ابتدایی در ماه فوریه و به دنبال آن، متن کامل گزارش. اما اکنون هر دو گزارش (خلاصه ابتدایی و متن کامل) به طور همزمان منتشر خواهد شد.

۹:۲۴ - سیاست خارجی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: شواهد واضح، حاکی از این است که رژیم صهیونیستی در پشت ترور جنایتکارانه محسن فخری‌زاده قرار دارد و می‌بایست به خاطر چنین جنایت غیرانسانی، پاسخگو شود. ایران چنین اعمال جنایتکارانه‌ای را بی پاسخ نمی‌گذارد.

۸:۵۶ - سیاست داخلی: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به منظور افتتاح چند طرح اقتصادی و فرهنگی و شرکت در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی وارد استان یزد شد. افتتاح چهار طرح مهم در حوزه آب و برق، کتابخانه مرکزی یزد، بهره برداری از بندر خشگ پیشگامان، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی و اشتغال روستایی ،شرکت در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی و دیدار با نخبگان از برنامه های سفر جهانگیری به  استان یزد است.

۸:۲۱- بهداشت و درمان: دکتر مینو محرز، محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کووبرکت با بیان اینکه احتمالا از ۲۰ اسفند ماه فاز دوم کارآزمایی بالینی را آغاز خواهیم کرد، گفته است: نتیجه مهمی که در فاز دوم باید بگیریم، این است که تاثیرگذاری واکسن را ارزیابی کنیم که این فاز مجموعا بر روی ۴۰۰ نفر انجام می‌شود.

۷:۴۴ - سیاست خارجی: وزیر خارجه ایرلند در تهران با ظریف و روحانی دیدار و درباره برجام رایزنی می‌کند. قرار است وزیر امور خارجه ایرلند با توجه به نقش کشورش به عنوان تسهیل‌کننده اجرای برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز یکشنبه در تهران با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. او علاوه بر این با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم دیدار خواهد کرد.

کد خبر 588906

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha