ایده طراحی شهرها به گونه‌ای که شهروندان با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به همه امکانات، نیازها و خدمات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، هنوز بین مدیران شهری و مردم داغ بود که دولت سوئد با ایده «شهرهای یک دقیقه‌ای» مبحث داغ‌تری را برای بازطراحی شهرهای پساکرونا در میان برنامه‌ریزان شهری به وجود آورد و همه را شگفت‌زده کرد.

شهرهای سوئد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایمنا، سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه محدودیت‌های ناشی از قرنطینه شهرها برای مهار کرونا، طرح شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای پاریس به بحث داغ مدیران شهری دنیا تبدیل شد. آنه ایلداگو، شهردار پاریس، از این ایده به عنوان یک اولویت قطعی برای بازطراحی شهری پساکرونا بهره گرفت و ادعا کرد در آینده، پایتخت فرانسه را شهرک‌های خودکفا فرا خواهد گرفت.

در همین حین اما دولت سوئد ایده جدیدتری را مطرح کرد؛ یعنی اگر پاریسی‌ها فقط با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی و بارسلونایی‌ها در شهرک‌های ۹ بلوکه‌ می‌توانند تمام نیازهای خود را برطرف کنند، مردم سراسر شهرهای سوئد به زودی، فقط با یک دقیقه پیاده‌روی در خیابان محل سکونت خود به مکان‌هایی بسیار زیست‌پذیر و عاری از هرگونه آلودگی هوا دسترسی پیدا خواهند کرد.

مقامات شهری سوئد با همکاری شهروندان مناطق مختلف با ایجاد مبلمان‌های جدید، پارکلت‌های زیبا و مهندسی دقیق خیابان‌ها اهداف خود را برای ایجاد شهرک‌های یک دقیقه‌ای محقق خواهند کرد.

مقامات رسمی سوئد از برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد برای شهروندان سوئدی خبر داده و ادعا کرده‌اند قرار است از ایده‌های مردم برای ایجاد شهرک‌های یک دقیقه‌ای بهره گرفته شود.

در حال حاضر، کارگاه‌های آموزشی به طور آزمایشی در ۴ نقطه از استکهلم، پایتخت سوئد برگزار و ایده‌های شهروندان پیاده‌ شده است؛ اما مقامات ۳ کلانشهر دیگر از پیوستن خود به پویش شهرهای یک دقیقه‌ای خبر داده‌اند. مقامات سوئدی هدف نهایی خود را طراحی دوباره همه خیابان‌های سراسر کشور معرفی و ادعا کرده‌اند تا سال ۲۰۳۰ خیابان‌هایی ایجاد خواهند کرد که به افزایش زیست‌پذیری شهرها کمک می‌کند.

در جنبش شهرهای یک دقیقه‌ای، متفاوت با شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای، قرار نیست فراهم آمدن تمام نیازهای شهروندان مورد توجه قرار گیرد، بلکه از فضاهای خیابان‌ها برای افزایش پیوند شهروندان با محیط شهری بهره گرفته خواهد شد. در واقع، مقامات سوئدی می‌خواهند از خیابان‌ها برای افزایش تحرک و تعامل بین شهروندان و به حداقل رساندن میزان تردد خودروها استفاده کنند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز تعامل بین شهروندان را افزایش و توجه آن‌ها را به محل زندگی خود و در نتیجه اتخاذ سبک زندگی پایدارتر سوق خواهد داد.

بازطراحی شهرها در دوران پساکرونا؛ ایده‌ای که جهان را شگفت‌زده کرد | شهرهای یک دقیقه ای به جای شهرک‌های‌ ۱۵ دقیقه‌ای

مقامات شهری سوئد با همکاری شهروندان هر منطقه با ایجاد مبلمان‌های جدید و پارکلت‌های زیبا در سراسر خیابان‌ها به اهداف خود برای ایجاد شهرک‌های یک دقیقه‌ای تحقق خواهند بخشید. این افراد قصد دارند از فضای پارک خودروها به عنوان مکان‌هایی برای نصب مبلمان خیابانی، فضاهای سبز کوچک و پارکلت‌ها بهره گیرند و از این طریق، نه تنها به زیباسازی شهر و پیوند ساکنان با محیط اطراف بپردازند، تردد وسایل حمل و نقل موتوری را نیز محدود کنند و شهرهایی برای مردم و نه خودروها به ارمغان آورند.

پارکلت‌های خیابان‌های سوئد از چوب‌های محکم چندلایه ساخته خواهد شد و فضاهایی برای نشستن، بازی کودکان، پارک دوچرخه‌ها و اسکوترها را در بر خواهد گرفت. البته برنامه‌ریزان استکهلم این طرح را در چهار نقطه از شهر پیاده کرده و با توجه به موفقیت آن و استقبال مردم در نظر دارند در سایر خیابان‌ها نیز اجرا کنند. علاوه بر این، طراحان ادعا کرده‌اند که در بعضی از خیابان‌ها پارکلت‌های کوچکی در نقاط مختلف نصب می‌کنند، اما بعضی از خیابان‌ها را نیز به طور سراسری با پارکلت‌های چوبی دارای فضاهای گسترده برای انجام فعالیت‌های مختلف خواهند پوشاند تا از رفت و آمد وسایل حمل و نقل موتوری به طور کامل جلوگیری کنند.

البته طراحی‌های هر خیابان با توجه به کارگاه‌های آموزشی و ایده‌های شرکت‌کنندگان و ساکنان آن انجام می‌شود. به همین دلیل ممکن است تفاوت‌های چشمگیری بین بازطراحی مناطق یک دقیقه‌ای وجود داشته باشد. در همین راستا ممکن است برخی از مردم مایل باشند با دوچرخه‌ها تردد کنند و خیابان‌ها را بر این اساس طراحی کنند، حال آن که گروه دیگری از شهروندان استکهلمی ممکن است به ایجاد فضاهای سبز کوچک در محل سکونت خود رغبت نشان دهند.

کد خبر 588888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha