با افتتاح دو ایستگاه متروی دولاب و میدان قیام که امروز با دستور رئیس جمهور در منطقه تاریخی پایتخت انجام شد، شمار ایستگاه‌هایی که شهردار تهران پیشتر وعده افتتاح آن‌ها را در صورت تامین منابع مالی داده بود، به ۴ ایستگاه رسید.

حناچی

به گزارش همشهری آنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران در آئین بهره‌برداری از این دو پروژه شهری که همزمان با افتتاح ۱۰۰۴ پروژه شهرداری‌های سراسر کشور و در حضور آنلاین رئیس‌جمهوری برگزار شد، گفت: «این دو ایستگاه با ۵۸۰  میلیارد تومان اعتبار در دو منطقه تاریخی تهران ساخته شده است. همچنین این ایستگاه‌ها برای نخستین بار در شرایط تحریم و با  بسیاری از تجهیزات و توان داخلی به بهره‌برداری می‌رسد.

پیروز حناچی اضافه کرد: «بهره‌برداری از قطار ملی که با ۸۰ درصد توان داخلی ساخته شده است، اواخر همین ماه و با حضور رئیس جمهوری رونمایی می‌شود.»

او در ادامه سخنانش در گزارشی به رئیس‌جمهور، به دیگر اقداماتی که در این دوره از مدیریت شهری پایتخت انجام شده است اشاره کرد و گفت: «پروانه‌های ساختمانی امسال نسبت سال ۹۱، حدود ۷۰ درصد کاهش داشته و هم اکنون به ۸ هزار پروانه رسیده است. ضمن اینکه در این سال‌ها شاهد کاهش ۳۰ درصدی تخلفات ساختمانی هم بوده‌ایم.»

شهردار تهران در خصوص انتشار اوراق مشارکت برای مدیریت شهری گفت: «۷ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال ۹۶، ۱۳ هزار میلیارد ریال در سال  ۹۷ و ۱۵ هزار میلیارد ریال دیگر هم در سال ۹۸ منشر شده است که در مجموع به ۳۵ هزار میلیارد ریال می‌رسد. ضمن اینکه مجوز انتشار ۲۴ هزار میلیارد ریال دیگر هم برای امسال اخذ شده است.»

حناچی درباره مناسب‌سازی فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و سالمندان گفت: «یکی از اقداماتی است که با جدیت دنبال شده، مناسب‌سازی فضاهای عمومی است؛ در این دوره از مدیریت شهری شرط افتتاح پروژه‌ها استاندارد بودن ساختمان پروژه از نظر مناسب‌سازی است.»

او در ادامه به برخی اقدامات دیگر شهرداری در این دوره از مدیریت شهری پرداخت و گفت: «در این دوره از مدیریت شهری ۶۳ میدان میوه و تره‌بار ساخته، ۵۱ میدان بازسازی و نوسازی شده است و تا پایان سال ۱۱ میدان تره بار دیگر نیز افتتاح خواهد شد که در مجموع تعداد میادین میوه و تره‌بار در تهران به ۲۷۲ می‌رسد.»

شهردار تهران همچنین با اشاره به اجرای طرح کاهش پسماند (کاپ) تصریح کرد: «با اجرای طرح کاپ در پایتخت، میزان تولید پسماند در شهر از  ۷ هزار تن به ۵ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است. همچنین در بحث پسماند روزانه ۱۰ هزار تن از نخاله‌های ساختمانی به شن و ماسه تبدیل می‌شود. در این زمینه ۴۰ دستگاه خودروی پسماند پزشکی نوسازی و مجهز به دوربین و ردیاب الکترونیکی شده‌اند.»

حناچی به افزایش فضاهای سبز در محدوده داخلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: «با افزایش تعداد و حجم فضاهای سبز، محله‌های بدون بوستان از ۱۷ محله به ۹ محله کاهش یافته و از طرف دیگر ۱۸ باغ بزرگ تهران به مساحت ۱۰۲ هزار مترمربع در داخل پهنه‌های مسکونی برای تبدیل به بوستان تملک شده است.»

پاسخ حناچی به ۳ دغدغه روحانی چه بود؟ | زمان رونمایی قطار ملی اعلام شد


قول بررسی ۳ دغدغه شهری روحانی

شهردار تهران همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران درباره ۳ دغدغه‌ای که امروز رییس جمهوری در مورد بوی نامطبوع جنوب تهران، انسجام ساختمان‌های شهر و همچنین ساماندهی متکدیان مطرح کرد، قول مساعد داد که این سه چالش را بررسی می‌کند.

حناچی در این باره گفت: «یکی از مشکلاتی که آقای روحانی مطرح کرد، بوی نامطبوع بود که البته در حریم تهران است اما قول دادیم که همه تلاش خود را با همکاری استانداری تهران انجام دهیم تا این اتفاق به نام تهران و پایتخت حل شود.»

او درباره دغدغه دوم رئیس جمهور گفت: «آقای روحانی در مورد انسجام ساختمان‌ها صحبت کردند که این یک اقدام میان و بلندمدت است و باید در طرح تفصیلی پیگیری شود؛ این مورد را هم در دستور کار داریم و آن را پیگیری خواهیم کرد.»

شهردار تهران درباره ساماندهی کودکان کار و تکدی‌گران به عنوان سومین موضوعی که روحانی در این مراسم به آن اشاره کرد، گفت: «شهرداری در این زمینه مسئولیت‌هایی دارد که در حال حاضر مراکز ساماندهی و توانمندسازی برای کودکان کار و متکدیان راه‌اندازی کردیم که این‌ کار را با جدیت بیشتری ادامه خواهیم داد.»

حناچی در پاسخ به این سوال که با بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو آیا مشکل تامین قطار حل می‌شود، گفت: «در هفته آینده قطار ملی را رونمایی خواهیم کرد و قبل از آن نیز موافقت نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه برای عقد قرارداد قطارهای داخلی خواهیم داشت که با راه‌اندازی آن و حمایت دولت این خلا را برطرف کنیم. در حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار واگن برای مناسب‌سازی فاصله سرخط حرکت قطارها کم داریم که ۶۳۰ واگن از چین وارد خواهد شد و مابقی را از طریق شرکت واگن‌سازی تامین می‌کنیم و در آینده هشت ایستگاه دیگر را در امتداد خط ۶ و ۷ افتتاح خواهیم کرد.»

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره حصارکشی اطراف تئاتر شهر با بیان اینکه هیچ کار غیرکارشناسی در این زمینه انجام نمی‌شود، تصریح کرد: «تئاتر شهر یکی از مفاخر دوره معماری معاصر است اما تداخل عملکردهایی که در اطراف آن وجود دارد از این رو برای حفاظت از تئاتر شهر بحث‌هایی شده اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. هر اقدامی که در این باره بخواهد انجام شود باید مبتنی بر مطالعات کارشناسی باشد.»

به گزارش همشهری آنلاین، ایستگاه میدان قیام در منطقه ۱۲ به دلیل همجواری با بازار بزرگ تهران و خیابان‌های ری، مولوی، بلوار قیام و سه‌راه امین‌حضور در کاهش ترافیک این منطقه و ارائه خدمات به شهروندان بسیار حائز اهمیت است. ایستگاه دولاب هم در منطقه ۱۴ واقع شده است. این ایستگاه که بین ایستگاه‌های آهنگ و ۱۷ شهریور قرار دارد، شرایط دسترسی اهالی جنوب‌شرق تهران به ویژه شهروندان محله تاریخی دولاب به شبکه حمل و نقل ریلی را به میزان قابل‌توجهی تسهیل کرد.

در مراسم افتتاح این دو ایستگاه متروی تهران، محسن هاشمی رفسنجانی  رییس شورای اسلامی شهر تهران، افشین حبیب زاده و شهر بانو امانی دو عضو شورای شهر تهران و همچنین سیدمناف هاشمی ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم حضور داشتند.

کد خبر 588755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha