چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ونزوئلا در بدو سفر خود به مسکو خواستار اتحاد استراتژیک با روسیه شد.

به گزارش پرس تی وی، هوگو چاوز که اغلب دولت آمریکا را متهم به ایجاد بی ثباتی در ونزوئلا می‌کند، در سخنانی هدف از سفر خود به مسکو را این چنین تشریح کرد: به مسکو آمده‌ام تا با دولت روسیه قرارداد‌هایی در زمینه خرید تسلیحاتی، اکتشاف نفت و احتمالا تاسیس یک موسسه مالی مشترک را به امضا برسانم.

رئیس جمهور ونزوئلا که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره اتحاد استراتژیک با روسیه گفت: این اتحاد به معنای آن خواهد بود که تمامیت ارضی ونزوئلا که اغلب توسط آمریکا تهدید می شود، تضمین خواهد شد.

در روز اول دیدار چاوز از روسیه شرکت دولتی پترولئوس د ونزوئلا (ذخایر نفتی ونزوئلا) قرارداد‌های جداگانه‌ای را با سه کمپانی‌روسی گازپروم، لوک اویل و "تی ان کی بی پی" به امضا رساند.

دیمیتری مدودوف رئیس جمهور روسیه نیز به هنگام استقبال از هوگو چاوز در قصر میندورف، اقامتگاه شخصی وی در خارج از مسکو گفت: روابط ونزوئلا- و روسیه یکی از عوامل کلیدی امنیت در منطقه آمریکای جنوبی است.

مدودوف پس از دیدار با چاوز نیز درسخنانی به طور تلویحی نفوذ آمریکا در قاره آمریکا جنوبی را زیر سوءال برد و بر اهمیت روابط روسیه با ونزوئلا تاکید کرد:" ونزوئلا اکنون مهم ترین شریک فدراسیون روسیه است."

 مدودف در حالی این سخنان را مطرح کرد که ایالات متحده آمریکا به طور سنتی آمریکای جنوبی را منطقه تحت نفوذ خود می‌داند.

مدودف در ادامه سخنان خود افزود که هوگو چاوز خود بر تعدادی از پروژه‌های مشترک میان روسیه و ونزوئلا نظارت خواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه گفت: روسیه در مقام دومین کشور صادر کننده نفت و ونزوئلا که از اعضای اوپک محسوب می‌شود، توافق کرده‌اند بدون آسیب رساندن به منافع مصرف کنندگان، در بازار‌های نفت با یکدیگر همکاری کنند.

مدودف همچنین افزود: ایده ایجاد اوپک گازی به طور کامل رها نشده است.

رئیس جمهور روسیه درباره قراردادهای تسلیحاتی با ونزوئلا نیز گفت: دولت کاراکاس به مراحل نهایی امضای قرارداد خرید چندین فروند سوخوی سو- 30 با روسیه نزدیک می‌شود. ما همچنین بر سر استقرار یک سیستم دفاعی در ونزوئلا با استفاده از موشک‌های تدافعی با برد کوتاه و بابرد بلند در حال همکاری هستیم.

چاوز نیز ضمن استقبال از حضور ارتش روسیه در ونزوئلا گفت: شراکت و همکاری استراتژیک دو کشور روسیه و ونزوئلا در حال شکل گیری است.

چاوز افزود: روابط ما عامل کلیدی در امنیت منطقه(آمریکای جنوبی) است. ما یک وظیفه مشترک داریم: دموکراتیزه تر کردن دنیایی که ما را احاطه کرده است.

کد خبر 58865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز