«مردم فعلا بار و بندیل سفر نبندند.» این جمله‌ای بود که دیروز وزیر بهداشت با صراحت با مردمی که علاقمند به سفرهای نوروزی هستند در میان گذاشت.

سفرهای نوروزی

همشهری آنلاین- محمد باریکانی: کمی بعد از هشدار وزیر بهداشت؛  سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت مسافران نوروزی را از سفر به استان هرمزگان برحذر داشت و گفت وزارت بهداشت با توجه به تاثیر جدی سفرهای بین شهری در شیوع بیماری کرونا از هموطنان می‌خواهد از سفر به شهرستان‌ها و جزایر استان هرمزگان از جمله قشم و کیش خودداری کنند. تنها ساعاتی پس از این اظهارات، علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، روز شنبه تصمیم نهایی برای سفرهای نوروزی گرفته می‌شود و به مردم اعلام خواهد شد.

رییسی در حاشیه نشست کشوری اجرایی سازی کمیته صیانت از جمعیت که روز گذشته در بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، اعلام کرد که براساس طرح محدودیت هوشمند و تغییر روند بیماری، رنگ شهرها نیز تغییر می‌کند که قطعا اجازه سفر در شهرهای قرمز و نارنجی داده نخواهد شد اما در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها سفر می‌تواند انجام شود.

شنبه موعود برای تعیین تکلیف سفرهای نوروز

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه ۱۶ اسفندماه را روز موعود اعلام آخرین رنگ‌بندی شهرها اعلام کرد تا براساس آن تصمیم‌گیری درخصوص انجام سفرهای نوروزی انجام و مردم تکلیف خود را بدانند.

به گفته رییسی، رفت‌وآمدها حتی در شهرهای مجاز برای سفر نیز همچون سالیان قبل نخواهد بود. این اعلام به معنای آن است که ستاد ملی مقابله با کرونا در نهایت سفرهای نوروزی را چنان محدود کند که مسافران نوروزی از خیر سفر بگذرند تا با این تدبیر از وسعت شیوع بیماری جهش یافته کرونا در کشور جلوگیری کرد.

روزنامه همشهری در هفته جاری گزارش‌هایی در ارتباط با سفرهای نوروزی منتشر کرد و امروز در یادداشتی نوشت: مردم در چندصدایی دستگاه‌های برای انجام سفرهای نوروزی سردرگم شده‌اند و لازم است که مسئولین هرچه سریعتر درخصوص وضعیت سفرهای نوروزی به چندصدایی پایان دهند و تکلیف سفرهای نوروزی را مشخص کنند.

امسال و براساس تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ پرداخت شده برای خرید تورهای لغو شده و رزرو کنسل شده هتل‌ها به هیچوجه به مسافران نوروزی بازگردانده نمی‌شود. با این حال تورج دهقان زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری درست برخلاف این تصمیم وزارت میراث‌فرهنگی برای بازنگردادن پول‌های مردم در سفرهای کنسل شده 1400، اعلام کرد: «اگر پروازها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا محدود یا ممنوع شود، هزینه بلیت‌های کنسل شده بطور کامل به خریداران بازگردانده می‌شود.»

سناریوی سفرهای جاده‌ای و بستن شهرهای مهم گردشگری

پلیس اما از همین حالا که دو هفته به آغاز سفرهای نوروزی در کشور مانده است، خود را برای انجام سه سناریو آماده می‌کند. سردار هادیانفر در جلسه‌ای که پیش از ظهر دیروز در شهرک آزمایش تهران برگزار شد از برنامه‌ریزی پلیس راهور کشور برای اجرای سه سناریو خبر داد که براساس احتمال کاهش، افزایش و یا ثبات بیماری کووید ۱۹ در کشور نوشته شده و به انجام می‌رسد.

سناریوی اول پلیس راهنمایی و رانندگی برای مدیریت سفرهای خودرویی در نوروز 1400 در صورت تداوم روند فعلی کرونا، نخست بر شهرهای قرمز مسافرپذیر خواهد بود و محدودیت و ممنوعیت سفر در معابر و جاده‌های منتهی به این شهرها اعمال خواهد شد. سناریوی دوم براساس کاهش بیماری نوشته شده است تا اگر شهرهای کشور رنگ آبی به خود گرفتند تمرکز پلیس راهور محدود به کنترل ترافیک و کاهش تصادفات جاده‌ای باشد. اما سناریوی سوم براساس افزایش شیوع بیماری نوشته شده است که از مدت‌ها قبل هم ستاد ملی مقابله با کرونا و هم وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند نگران آغاز فاز چهارم بیماری کرونا در فروردین‌ماه در صورت تداوم وضعیت فعلی هستند. در این سناریو، با افزایش شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت‌های تردد حتی در سراسر کشور افزایش می‌یابد.

قرار است تنها دو هفته مانده به آغاز سفرهای نوروزی، تصمیم نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروزی به اطلاع ایرانی‌ها برسد تا تکلیف مردم برای انجام سفرها در دوران شیوع کرونای جهش یافته در کشور مشخص شود. همین دیروز بود که وزارت بهداشت سفر به استان‌های اصفهان، شیراز، مشهد، خوزستان، هرمزگان، گیلان، مازندران و گلستان را بطور کامل ممنوع کرد. یعنی مهمترین مقاصد گردشگری ایران که در سفرهای نوروزی مملو از مسافران می‌شدند، سال 1400 درهای خود را به روی مسافران نوروزی بسته ‌اند.

رنگ شهرهای کشور بصورت مداوم با نوسان افزایش و کاهش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تغییر می‌کند و در این شرایط قرار است روز شنبه نظر نهایی برای سفرهای نوروزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود. اعلامی که به نظر می‌رسد سفرهای نوروزی را چنان سختگیرانه کند تا مردم در خانه ماندن را به سفر در جاده مبهم کرونا ترجیح دهند تا شاید فاز چهارم کرونا در کشور مهار شود و ایران به پله‌های بالاتر در جدول مرگ و میر و ابتلا به کرونای جهش یافته نرسد.  

کد خبر 588608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha