رئیس جمهوری با تأکید بر این‌که مهم‌ترین حقوق عامه این است که تحریم از دوش آن‌ها برداشته شود، گفت: اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده‌ایم.

حسن روحانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیات وزیران با بیان این‌که در روزهای پایانی سال ۹۹ هستیم و مردم برای جشن نوروز و آغاز سال جدید خودشان را آماده می‌کنند، گفت: مردم باید به شرایط بهداشتی توجه داشته باشند چراکه همه می‌دانند باید روزهای عید روزهای پرنشاطی در زندگی مردم باشد. اما در عین حال عواقب آن نباید به گونه‌ای باشد که در روزهای بعد با شیوع این ویروس در کشور مواجه باشیم.

روحانی ادامه داد: در این ایام بسیار مهم اولین وظیفه دولت این است که در پایان سال همه طرح‌هایی که امسال قابل افتتاح است، آن‌ها را افتتاح کند تا مردم آثار و ثمرات آن را در همین روزهای پایانی و مخصوصا سال آینده که سال پایانی دولت دوازدهم است، ببینند.

رئیس جمهوری با تأکید بر این که روز دوشنبه افتتاح بسیار مهمی در این سال سخت داشتیم، گفت: این که دولت قادر است در یک روز دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار طرح را به افتتاح برساند، بسیار مهم است. طرح‌هایی که به حقوق مردم بستگی دارد.

وی ادامه داد: چاه‌ها و میدان‌ها و منابع مشترک به گونه‌ای است که اگر همسایگان ما برداشت کنند و ما استفاده نکنیم، آن منبع خالی می‌شود. ما اگر از سهم خود بهره‌برداری نکنیم زمان می‌گذرد و سهم از دست ما می‌رود. هم همسایگان ما حق دارند از سهم خود استفاده کنند و هم ما حق داریم از حق‌مان استفاده کنیم.

روحانی افزود: هر آنچه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر آن‌ها تاکید می‌کنند، یک نگاهش به زندگی مردم و توسعه تولید و یک نگاهش احقاق حقوق مردم است که این حق آن‌ها از دست نرود. مردم حقوقی دارند. تجارت با دنیا حق آن‌ها است. 

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی که دستور مقام معظم رهبری است، برون‌گرایی است. باید محصولات صادر شود. اگر قلدری مانع صادرات کالاها و تولیدات شود یا اجازه ندهند مابه‌ازای آن و پولش برگردد، معنای آن انزوا و از بین رفتن حقوق مردم است. این‌که دولت برای ایجاد و حفظ برجام اقدام کرد، به همین خاطر است. 

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که دولت یازدهم، دولت به وجود آورنده برجام بود و دولت دوازدهم، آن را حفظ کرد، تصریح کرد: باید زمانی تشریح شود که چه اقداماتی با هدایت مقام معظم رهبری انجام شد. تحریم‌ باید برداشته شود. این حق مردم است. اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده‌ایم. 

روحانی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین حقوق عامه این است که تحریم از دوش آن‌ها برداشته و آزاد شود، خاطرنشان کرد: فشار باید از دوش آن‌ها برداشته شود؛ البته این وظیفه دولت است. قانون اساسی به صراحت می‌گوید جز در مواردی که اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده است، تمام موارد برعهده دولت است و هیچ کس حق ندارد در اجرا دخالت کند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: ما همه تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم البته در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا یک مقدار تغییر کرده و به برخی از مسائل اعتراف کرده است و اعتراف کرده که کار دولت قبل غلط و اشتباه بوده است حتی یک اقدام عملی هم انجام داده و نامه غلطی را که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفت و تا این حد هم از این کارها انجام داد.  اما در زمینه برداشتن تحریم و به صراحت حق مردم را شناختن مسئله اصلی ما است ما هنوز ندیدیم که یک قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته شود.

 وی با بیان این‌که برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام، هم خیلی آسان و هم خیلی مشکل است، افزود: اگر اراده جدی در همه اطراف و ۷ کشور، مخصوصا آمریکا و ایران باشد و این دو  کشور تصمیم بگیرند به همه تعهدات عمل کنند؛ آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و بلافاصله ایران همه تعهدات خود را اجرا کند. این کار بسیار آسان است و در یکی دو روز می‌تواند انجام بگیرد، اگر یک اراده جدی باشد در همین هفته می‌توان تمام کرد.

 روحانی گفت: اما اگر اراده جدی نباشد یا این‌که همان وسواس خناسی که به جان ترامپ افتاد و وی را در صحنه سیاسی منحرف، بی‌آبرو و نابودش کرد، چون هر چقدر ترامپ درخصوص ایران و برجام به سازمان ملل رفت شکست خورد، و حتی یک مورد پیروزی نداشت.

 رئیس دولت تدبیر و امید یادآور شد: این‌که چه کسی ترامپ را به این دام انداخت، صهیونیست‌ها بودند، او به ظاهر شعار می‌داد و می‌گفت آمریکا اول است اما در مقام عمل، صهیونیسم اول، افراطی‌گری دوم، نژادپرستی سوم و آمریکا چهارم بود. صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کردند و گول زدند و او را به سمت یک مسیر غلط بردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت فعلی قبول دارد که دولت قبلی اشتباه کرده و کار غلط انجام داده است یا خیر؟ اگر قبول دارد هم باید واضح‌تر و صریح‌تر بگوید که اشتباه کرده و هم سریع‌تر باید به تعهد عمل و حتی جبران کند؛ مساله دودوتا چهارتاست و بسیار روشن است.

روحانی افزود: اگر اروپاییان هم با ما صحبت می‌کنند، تلفن می‌کنند و با ما بحث می‌کنند، بحث ما با آن‌ها هم همین است و می‌گوییم برجام را باید حفظ کنیم. اگر با لفاظی است ما هم با صدای بلندتر می‌گوییم که برجام را باید حفظ کنیم. با صدا، سخنرانی و شعار که مشکل حل نمی‌شود، آمریکایی‌ها هم الان شعار می‌دهند و می‌گویند ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و می‌خواهیم همه به تعهدات برگردند ولی لفظ کافی نیست ما باید در مقام عمل وارد شویم.

روحانی همچنین درباره FATF گفت: دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرد تا زمان تصویب FATF را تمدید کنند و ایشان نیز لطف کردند و تمدید کردند. امروز در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اگر هرچه زودتر تصویب شود به نفع مردم و کشور است. افرادی که در مجمع هستند مورد توجه مقام معظم رهبری هستند.

وی افزود: تحریم باشد یا نباشد FATF لازم است، برجام باشد یا نباشد FATF لازم است، مانند دو پنجره است که اگر هر دو را باز کنیم دو برابر هوا وارد می‌شود. همه کشورها به FATF ملحق شده‌اند اما ایستاده‌ایم فقط تماشا می‌کنیم. هرکس به جیبش نگاه کند می‌فهمد اف‌ای‌تی‌اف هست یا نه.

کد خبر 588478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • خلیل IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    18 9
    امام حسین(ع) نیز با 72 تن یاران مقابل بیش از 30 هزار دشمن ایستاده بودند. از دیدگاه روحانی اگر امام حسین (ع) نیز به آنطرف می پیوستند مشلک حل بود!!!!
  • ابراهیم IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    7 2
    ما زبان دنیا را بلدیم برجام جان .... # او نشسته بر سرم من به کجا نظر کنم!؟!؟؟؟