مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با اشاره به توافق ایران و ژاپن برای نجات سه تالاب کشور گفت: هفته گذشته سه میلیون دلار برای احیای تالاب‌های بختگان فارس، شادگان خوزستان و دریاچه ارومیه در قالب این توافق در نظر گرفته شد.

تالاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده سه‌شنبه ۱۲ اسفند در نخستین همایش ملی تنوع زیستی فارس افزود: در زمینه احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم‌اکنون ابَرپروژه نجات دریاچه ارومیه در حال اجراست و پیش‌بینی‌ می‌شود دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ به وضعیت اکولوژیکی خود باز ‌گردد؛ همچنین نیاز است اقدامی مشابه برای نجات تالاب‌های فارس صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی چند دهه گذشته در مقوله مدیریت آب در فارس با مشکلاتی حاد مواجه بوده‌ایم، بیان کرد: بیشترین حجم آب تجدیدپذیر دربازه زمانی کوتاهی استفاده شده و کسری مخزن آب زیرزمینی در استان فارس فاجعه‌بار است. فارس با بهره‌مندی از سه پارک ملی، ۲ پناهگاه حیات وحش، هشت منطقه حفاظت‌شده و ۲۱ منطقه شکار ممنوع تنوع زیستی بسیاری دارد و در چند دهه گذشته اتفاقات ناگواری برای زیست‌بوم فارس رخ داده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفافظت محیط‌زیست ادامه داد: فارس با ۱۰ میلیارد متر مکعب کسری تجمعی مخازن‌ آب زیرزمینی مواجه است؛ یعنی حتی اگر سالی ۵۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف ‌آب زیرزمینی صرفه جویی شود با احتساب بارش به ۲۰ سال زمان برای بازگشت به تعادل نیازمندیم؛ آن هم درصورتی که فرونشست دشت‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی رخ ندهد و شاهد شورشدن آب‌های زیرزمینی نباشیم.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد:در فارس گردش آب ۲۱ میلیارد متر مکعب است؛ اما حقابه محیط‌زیست حتی در مطالعات اخیر که در سازگاری با کم آبی تدوین شده است، ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده؛ این در حالی است که حداقل نیاز آبی حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب است و بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در برنامه‌ریزی‌ها نادیده گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در مقیاس ملی با شرایط مشابهی مواجهیم، گفت: به دلیل بروز آسیب‌های جبران ناپذیر به عرصه‌های زیستی، دولت در دو مقوله اصلاح و استحکام قوانین گام‌های مهمی برداشته است که حاصل آن‌ها تصویب قوانینی همچون حفاظت از تالاب‌ها، حفاظت از خاک، هوای پاک و حمایت از محیط‌بانان بوده است.

کد خبر 588268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha