سازمان گزارشگران بدون مرز از محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی و دیگر مقام‌های ارشد رژیم عربستان به اتهام جنایت علیه بشریت و دست داشتن در قتل روزنامه‌نگاران به دادگاه آلمان شکایت کرد.

محمد بن سلمان

به گزارش همشهری‌آنلاین، این شکایت ۵۰۰ صفحه‌ای به دادگاه منطقه کارلسروهه تقدیم شد و تمرکز آن بیش از هر چیز بر تعقیب قضایی روزنامه‌نگاران عربستان سعودی از جمله بازداشت بدون دلیل و مدرک ۳۴ خبرنگار عربستانی و کشتن وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد و ستون‌نویس واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در استانبول است.

گزارشگران بدون مرز به این دلیل آلمان را برای رسیدگی کردن به پرونده جنایات حقوق بشری بن‌سلمان برگزیده که نظام قضایی این کشور فارغ از رخ دادن یا ندادن جرم در درون مرزها به پرونده‌های جنایی رسیدگی می‌کند. این شکایت درست چند روز پس از آن مطرح شد که دولت جو بایدن با وجود انتشار گزارش محرمانه دست داشتن شاهزاده سعودی در قتل خاشقجی، هیچ تنبیهی برای او در نظر نگرفت؛ اقدامی که شکایت و انتقاد شدید خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی را هم در پی داشت.

دولت ایالات متحده ۷۶ نفر را به دلیل دست داشتن در پروژه سلاخی کردن روزنامه‌نگار سعودی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد اما معلوم نیست بن‌سلمان هم در میان آن ۷۶ نفر قرار دارد یا نه. کارشناسان انتظار داشتند برخورد بایدن با شاهزاده ۳۵ ساله سعودی بسیار سخت‌تر باشد.

کد خبر 588246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha