مجموع نظرات: ۳
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: آثار سه هنرمند رشتی‌دوزی به عنوان آثار فاخر ایران تایید شد.

رشتی دوزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرزاد رشیدی افزود: معیار انتخاب آثار برای معرفی و انجام ارزیابی‌های کارشناسان حوزه توسعه و ترویج امکان نمایش آنها در موزه‌ها، وجود ابریشم‌ طبیعی و  نقش‌های منحصر به فرد بوده است.

وی با بیان اینکه اصالت، طراحی و تکنیک اجرا در انتخاب آثار فاخر مطرح است، عنوان کرد: مانتوی رشتی‌دوزی‌ شده با استفاده از الیاف طبیعی و با طراحی عالیه صادقی،  ترنگ تاجی اثر شیما رهبریار با حاشیه‌های تودرتو و با استفاده از پارچه ماهوت و  مجمعی هشت تاج آثاری است که به‌عنوان آثار فاخر صنایع دستی کشور انتخاب شده‌اند.

رشیدی  ادامه داد: یکی از این آثار مانتوی رشتی‌دوزی‌ شده با استفاده از الیاف طبیعی است که طراحی و اجرای آن توسط عالیه صادقی هنرمند رشتی‌دوزی و با الهام از طرح‌های سنتی انجام شده است؛ این اثر با استفاده از میل و روش سنتی، با رنگ پس‌زمینه آبی آسمانی طراحی شده و طی آن تلاش شده برای ایجاد رنگ‌های به کاررفته در این اثر از رنگ‌هایی با منشاء گیاهان محلی مانند رناس، نیل و برگ‌مو استفاده شود.

رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده‌ است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.

کد خبر 588176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    20 0
    چه قشنگه ماشاالله جان قربان