مدیر کارخانه نوآوری زاهدان در گفت‌وگو با همشهری مطرح کرد که توسعه استان بر مبنای اقتصاد خلاق و نوآور امکان‌پذیر است.

زاهدان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، محرومیت و کمبود امکانات اساسی در سیستان‌وبلوچستان، تصویری است که در ذهن بسیاری از مردم شکل گرفته است. این در حالی است که اتفاقات اخیر در سراوان بار دیگر توجه مردم و مسئولان را به سمت این استان معطوف کرد. اگرچه سیستان‌وبلوچستان از زیرساخت‌های ‌های‌تک، کارخانه‌های بزرگ و مگاپروژه‌ها محروم است، شناسایی مزیت‌های رقابتی استان و توسعه مبتنی بر اقتصاد خلاق و به‌عبارتی اقتصاد بی‌وزن، می‌تواند به‌تدریج تصویر محرومیت را از اذهان بزداید.

فرید شاهمرادی، مدیر کارخانه نوآوری زاهدان، در گفت‌وگو با همشهری گفت که باور دارد فناوری نرم که حوزه‌های فرهنگی و هنری، از جمله گردشگری، صنایع‌دستی و گیم را شامل می‌شود، راهگشای توسعه استان خواهد بود.

  •  چه تعداد پارک علم و فناوری و واحدهای فناور در استان راه‌اندازی شده است؟

اکنون یک پارک علم و فناوری در استان راه‌اندازی شده که در ذیل آن چندین مرکز رشد و نوآوری فعالیت می‌کنند. این مراکز رشد و نوآوری در بعضی شهرهای استان از جمله ایرانشهر، چابهار و زابل هم فعال شده‌اند؛ همچنین هر مرکز نوآوری دارای تعدادی شرکت فناور و نوآور است که در مجموع در زاهدان ۱۳۰ شرکت راه‌اندازی شده. این در حالی است که در کل استان ۱۶۰ شرکت فعالیت می‌کنند. از ۱۳۰شرکت زاهدان ۳۰شرکت استارت‌آپی، ۲۵ شرکت خلاق، ۲۲ شرکت دانش‌بنیان و ۵۳ واحد و شرکت فناور مشغول فعالیت هستند. علاوه بر زاهدان، ۳۰ شرکت هم در دیگر شهرهای استان فعالیت می‌کنند که شامل ۵شرکت خلاق، ۴شرکت دانش‌بنیان و ۲۱واحد یا شرکت فناور هستند.

  •  عملکرد پارک علم و فناوری استان را طی سال‌های اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما تقریبا آخرین استانی بودیم که پارک علم و فناوری در آن راه‌اندازی شد. به‌طوری که عمر پارک علم و فناوری سیستان‌وبلوچستان بیش از ۵ سال نیست و این در حالی است که عمر پارک علم و فناوری بعضی از استان‌ها بیش از ۳ برابر عمر پارک ماست. در همین زمان کوتاه توانستیم به آمار و ارقامی دست یابیم که با توجه به تمرکز این فعالیت‌ها در زاهدان راضی‌کننده است. تأکید می‌کنم این میزان رضایت از آنجا که فقط شامل زاهدان و نه کل استان می‌شود، جالب توجه است؛ چراکه سیستان‌وبلوچستان، استانی وسیع محسوب می‌شود و ما تقریبا از امسال برنامه‌های توسعه‌ای شهرستان‌ها را آغاز کرده‌ایم.

  • چه پیشنهادی برای توسعه اکوسیستم نوآوری در استان دارید؟

 اگر این اکوسیستم بخواهد شکل بگیرد نیازمند برنامه‌های ترویجی و آموزشی و پس از آن نیازمند مدل‌های توسعه مالی و سرمایه‌گذاری هستیم. ما اکنون شرکت‌ها را به مرحله‌ای رسانده‌ایم که احتمالا هفته آینده یک شرکت برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های نوآور و خلاق استان اقدام خواهد کرد. تقریبا ۲‌ماه دیگر هم بنیاد برکت برای سرمایه‌گذاری روی تعدادی از شرکت‌ها وارد عمل خواهد شد.

همه تلاش ما این است که این برنامه در شهرستان‌های دیگر استان هم تکرار شود تا آن توسعه مورد نظر شکل بگیرد. رساندن شرکت‌ها به مرحله سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها نیازمند زمان است و ما هم مدعی نیستیم که توسعه استان در زمینه فناوری به سرعت اتفاق می‌افتد.

  •  وضعیت دسترسی مردم استان به اینترنت را در مقایسه با سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگرچه همچنان پوشش اینترنت در بعضی جاده‌ها و روستاها وضعیت مناسبی ندارد و توسعه پوشش‌دهی به کندی پیش می‌رود، واقعیت این است که در شهرها از وضعیت قابل‌قبولی برخورداریم. برای مثال، وضعیت اینترنت زاهدان خوب است و «پایدار» ارزیابی می‌شود.

  • مردم استان تا چه میزان با فناوری و شرکت‌های نوآور و خلاق آشنایی دارند؟

بیشتر مخاطبان ما، دانشجویان، دانش‌آموختگان و فعالان حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال هستند و بقیه مردم تقریبا با این حوزه ناآشنا هستند. مدل کسب‌وکار ما از نوع نوآورانه است و از کسب‌وکارهای معمول در شهرستان‌ها فاصله گرفته است. با این حال، در همین زمان کم، رسیدن به آمار و ارقامی که گفتم، مناسب ارزیابی می‌شود چراکه پیش از این هیچ ادبیات نوآوری در استان وجود نداشته است.

بنابراین بر اساس شکل‌گیری تدریجی این ادبیات، بیشتر مخاطبان ما را همان ۲گروه اول تشکیل می‌دهند و گروه سوم که سهم کمی را شامل می‌شوند، کسانی هستند که با این حوزه آشنایی مختصری دارند؛ البته با مدل صنایع خلاق، در حال ترویج این حوزه در میان مردم هستیم. برای مثال، اکنون ۳۰ شرکت در تلاش هستند از طریق دیجیتال مارکتینگ و پلتفرم‌های اینترنتی، فعالیت خانم‌های خانه‌داری را که در حوزه صنایع‌دستی فعال بوده‌اند، توسعه دهند؛ بنابراین امیدواریم به ۳ گروه قبلی، این گروه را هم اضافه کنیم.

  • مزیت‌های رقابتی استان هم تأثیری بر توسعه سیستان‌وبلوچستان می‌گذارد؟

تلاش‌های بسیاری انجام شد تا مزیت‌های رقابتی استان را شناسایی کنیم و شرکت‌های خلاق را به سمت فعالیت در این حوزه‌ها هدایت کردیم تا از این طریق بتوانیم به توسعه استان کمک کنیم. این حوزه‌ها شامل ترانزیت، کشاورزی هوشمند و فناوری اطلاعات هستند. همچنین روی یک مدل حمایتی مناسب برای این موضوعات تمرکز کرده‌ایم و بر پیشبرد آن‌ها تلاش می‌کنیم. 

کد خبر 588169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha