شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: نخستین فیلم سینمایی ضبط شده روی فرمت جدید دیسک‌های دی‌وی‌دی ۵۰ گیگابایتی و دو لایه بلو- ری، توسط استودیوی فیلمسازی «سونی‌پیکچرز» به بازار عرضه شد.

به گزارش رویترز، فیلم سینمایی کلیک نخستین فیلم سینمایی عرضه شده روی این دیسک‌هاست و تا پایان ماه میلادی جاری دو فیلم سینمایی دیگر نیز روی همین دیسک‌ها توسط استودیوی سونی‌پیکچرز عرضه خواهد شد.

علاوه بر سونی‌پیکچرز، سه استودیوی «برادران وارنر»، «فاکس قرن بیستم» و «لاینزگیت» نیز در ماه دسامبر عرضه فیلم‌های سینمایی روی دیسک‌های  ۵۰گیگابایتی بلو-ری را آغاز خواهند کرد.

به علت گنجایش بسیار زیاد و  ۵۰گیگابایتی دیسک‌های بلو-ری دو لایه، امکان ضبط تصاویر و صدا با کیفیتی بسیار بالاتر از کیفیت دی‌وی‌دی‌های فعلی روی این دیسک‌ها فراهم شده است.

دی‌وی‌دی‌های فعلی در نوع تک لایه دارای ظرفیت حدود ۴گیگابایت و در نوع دو لایه دارای ظرفیت حدود ۸گیگابایت هستند.

به علاوه ظرفیت ۵۰گیگابایتی دیسک‌های بلو- ری به استودیوهای فیلمسازی اجازه می‌دهد علاوه بر ضبط خود فیلم با کیفیت بسیار بالا، امکانات اضافی مانند پشت صحنه‌ها و مصاحبه‌های فراوان با هنرپیشه‌ها و دست‌اندرکاران فیلم را نیز روی همین دیسک‌ها ضبط کنند.

بلو-ری (Blu-Ray )یکی از دو فرمت پیشنهاد شده برای جایگزینی دی‌وی‌دی‌های فعلی است ولی فرمت رقیب دیگر اچ‌دی-دی‌وی‌دی (HD-DVD) نام دارد .

کد خبر 5879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز