کامبیز توانا: هیأتی عالی‌رتبه از دیپلمات‌ها و مقامات نظامی آمریکا فردا وارد منطقه می‌شوند تا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و امکان متقاعد کردن اعراب برای ایجاد سپر دفاع موشکی و مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد مذاکره و گفت‌وگو شوند.

این اقدام نخستین حرکت آمریکا علیه پرونده هسته‌ای ایران پس از آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی است.

شبکه خبری بلومبرگ گزارشی از ورود هیأت آمریکایی به منطقه منتشر کرده که ایسنا نیز به بخش‌هایی از این گزارش اشاره کرده است.

براساس این گزارش هیأت آمریکایی را افرادی چون معاونان و مقامات ارشد وزارت دفاع، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید تشکیل می‌دهند و چند تن از فرماندهان ستاد مشترک آمریکا نیز در این سفر حاضر خواهند بود. محورهای عمده این سفر کشورهای عمان، امارات متحده عربی و بحرین اعلام شده است.

این گزارش حاکی است برخی مقامات عربی برای اطمینان از برخی محورهای امنیتی باتوجه به حرکت‌های جدید ایران، پیام‌هایی را به مقامات آمریکایی داده‌اند.

آسوشیتدپرس از دوبی گزارش داد کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مشغول رایزنی با آمریکا هستند تا از استراتژی آمریکا در برابر ایران مطلع شوند و ازاین‌رو دفتر مانیتورینگ امور ایران در دوبی گشایش یافته که به‌طور ویژه اخبار و امور ایران را رسیدگی می‌کند.

دیپلمات‌های حاضر در این دفتر حاضر به گفت‌وگو و یا اظهارنظر درباره فعالیت این دفتر نشده‌اند و به ذکر این نکته بسنده کرده‌اند که قرار است دفتر مانیتورینگ ایران فعالیت تخصصی و به‌دور از هیاهو داشته باشد.

این دیپلمات‌ها در همین حال تأکید کرده‌اند امور پرونده هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی با این دفتر ندارد و مسائل هسته‌ای از واشنگتن دنبال می‌شود. این دفتر قرار است مسائل استراتژیک را جدا دنبال کند اما توجه ویژه آن بر اقلیت ایرانی در دوبی است.

جمع 500 هزار نفری ایرانیان در دوبی که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در دوبی را در دست دارند، مبادلات زیادی با داخل و خارج ایران دارند که می‌تواند برای آمریکا مهم باشد.

عباس بلورفروشان، رئیس شورای تجار ایرانی حاضر در دوبی به آسوشیتدپرس گفت: با جیلیان برنز، رئیس دفتر امور ایران دیدار کرده و به‌نظر او طبیعی است آمریکا برای مانیتورینگ امور ایران دفتری مجزا داشته باشد.

هیأت آمریکایی عازم شده به منطقه درباره پروتکل‌های جنگ سخت و نیز اهداف دفاع موشکی نیز وارد گفت‌وگو می‌شود. با مقامات عمان درباره امنیت تنگه هرمز و با امارات برای دفاع موشکی برنامه گفت‌وگو تنظیم شده است.

امکان توقف گفت‌وگو

خبرگزاری فرانسه روز گذشته پس از گفت‌وگو با یک دیپلمات اروپایی و بدون اشاره به نام این دیپلمات خبر داد پایان گفت‌وگوهای ایران و اروپا قرار است در بیانیه‌ای کتبی اعلام شود.

خبرگزاری مهر نیز با انتشار این خبر و به نقل از سخنگوی کاخ سفید خبر داد در ویدئو کنفرانسی که چهارشنبه گذشته میان مسئولان وزارت خارجه کشورهای 1+5 انجام شده، این نتیجه قطعی شده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شده فهرست نخستین تحریم‌ها آماده شده و در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است.

این در حالی است که در پیش نویس بیانیه نشست وزیران اتحادیه اروپا که دوشنبه بر گزار می شود ، این اتحادیه بر ادامه مذاکره با ایران تاکید کرده است.

کد خبر 5876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز