مجموع نظرات: ۱
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
۱ نفر

نسل پنجم اینترنت به نسلی خبرساز تبدیل شده است؛ از رقابت برای ورود به آن تا تلاش برای منع گسترشش. اما آیا این تکنولوژی جدید برای سلامتی خطر دارد؟

5G

همشهری‌آنلاین - فاطمه عباسی: پهنای باند و سرعت فوق‌العاده اینترنت نسل جدید بسیار وسوسه‌کننده است؛ شرکت‌های تکنولوژی در سراسر دنیا در حال رقابتی خستگی‌ناپذیر برای عرضه محصولاتی جدید و مطابق با این فناوری هستند به طوری که اخیرا بازار ایران نیز، هرچند با تاخیر، به این تکنولوژی و تجهیزات مربوطه‌اش مجهز شده است.

اما هیچ خبر پر سروصدایی نیست که به حاشیه دچار نشود. در این مورد نیز صحبت‌هایی در مورد مضرات تکنولوژی ۵G و تاثیرات منفی‌اش بر سلامت و محیط مطرح است و حتی فعالیت‌هایی برای جلوگیری از گسترش آن انجام شده اما اخیرا در ایران، تهران، نیز از فناوری ۵G رونمایی شد.

آی‌ای در گزارشی به بررسی این سوال پرداخته که آیا اینترنت نسل پنجم ۵G برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرناک است یا خیر؟

عرضه ۵G در بسیاری از نقاط جهان به سرعت پیش می‌رود. اما همزمان با نشستن غبار تاخت این شبکه ارتباطی جدید، تعداد محققانی که نگرانی خود را از مضر بودن ۵G برای انسان و محیط زیست ابراز داشته‌اند نیز کاهش یافته است.

بیایید نگاهی سریع بیندازیم و ابتدا ببینیم ۵G چیست و تفاوت آن با استاندارد فعلی (۴G) در کجاست. این به ما کمک می‌کند درک کنیم چرا چنین مشکلاتی در رابطه با ۵G وجود مطرح شده است.

۵G سریع است، بسیار سریع 

سرعت نقش مهمی در تجربه مار با تلفن همراه دارد. اگر می‌خواهید فیلمی را به صورت HD پخش کنید، اتصال ۳G سرعت کافی را به شما ارائه می‌دهد در حالی که ۴G می‌تواند کیفیت ۱۰۸۰p را به راحتی پخش کند.

اما از نظر تئوری، ۵G می‌تواند هزار برابر سرعت بیشتری از ۴G ارائه دهد. در حقیقت، با پوشش خوب، می‌توانید فیلم‌های ۴K را روی تلفن خود پخش کنید یا پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه را تجربه کنید. (و این رؤیایی است.)

۵G کاهش تداخل دارد

۵G از فرکانس‌هایی استفاده می‌کند که هنوز با دستگاه‌های فعلی شلوغ نشده‌اند. این مورد در مورد دستگاه‌های ۴G و ۳G وجود ندارد زیرا آن دو از طیف یکسانی استفاده می‌کنند و باعث ایجاد تداخل یا نویز می‌شود.

۵G با استفاده از فرکانسی که در حال حاضر استفاده نشده باعث دستیابی به سرعت بهتر و همچنین کاهش اعوجاج و نویز خواهد شد. همچنین، برخلاف دستگاه‌های ۴G که سیگنال ها را ۳۶۰ درجه پخش می‌کنند، آنتن‌های ۵G بسیار جهت‌دار هستند و این منجر به تداخلی کمتر با سیگنال‌های دیگر موجود در منطقه می‌شود.

۵G تأخیر بسیار کاهش یافته‌ای ارائه می‌دهد

تأخیر هنگامی رخ می‌دهد که سیگنالی که از دستگاه مبدا به دستگاه مورد نظر می‌رسد، دیرکرد زمانی داشته باشد. با ۵G، می‌توان انتظار داشت که سیگنال‌ها دوره‌ای نزدیک به زمان واقعی داشته باشند، عددی در حدود ۱ میلی ثانیه؛ در حالی که ۴G تاخیری در حدود  ۵۰ میلی ثانیه دارد.

این مزایای متعددی برای صنایعی از قبیل مراقبت‌های پزشکی، حمل و نقب مستقل و هواپیمایی فراهم می‌کند، جایی که پاسخ سریع از اهمیت بالایی برخوردار است. 

۵G پهنای باند بسیار گسترده‌تری دارد

پهنای باند ۵G بیشتر از ۴G است و این به شما امکان اتصال دستگاه‌های بیشتری را به یک پورت اینترنت می‌دهد؛ این بدان معناست که هیچ مشکلی در مورد اضافه بار وجود ندارد.

این اتفاق برای خانه‌های هوشمند بسیار سودمند خواهد بود زیرا میزبانی از چندین دستگاه که همه از یک روتر به اینترنت متصل شده‌اند را آسان می‌کند.

تلفن‌های همراه هوشمند بدون شک، ابزار اصلی برای دسترسی به اینترنت هستند. با این حال، تنها درصورتی که دستگاه شما از ۵G پشتیبانی کند می توانید از مزایای آن لذت ببرید.

۵G مضر است؟

باوجود مزایای بارز این فناوری جدید، بسیاری نگران تأثیر بالقوه آن بر سلامتی و محیط زیست هستند. گوشی‌های ۵G تقریبا به اندازه تلفن‌های ۴G رایج نیستند زیرا این یک فناوری نسبتا جدید است. همچنین، ۵G در مقایسه با ۴G هزینه تلفن را بیشتر می‌کند.

 این بدان معناست که مدتی طول می‌کشد تا این فناوری به تلفن‌های هوشمند سطح متوسط ​​و پایین راه یابد و در حال حاضر استقبال مردم نسبت به آن در کمترین حد است.

دلیل اینکه بسیاری ۵G را محکوم می‌کنند این واقعیت است که ۵G از امواج با فرکانس بسیار بالا (در مقیاس میلی متر) که بین ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز قرار دارند استفاده می کند.

به دلیل ویژگی‌های فرکانس بالا، این امواج مسافت‌های طولانی را طی نمی‌کنند بنابراین آنتن‌ها باید نزدیک به یکدیگر برپا شوند، احتمالا به اندازه یک آنتن در هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر.

شرکت‌های بی‌سیم و حتی مراکزی دولتی مانند CDC و EPA تلاش کرده‌اند تا به مردم اطمینان دهند که تابش ساطع شده از شبکه‌های ۵G کاملاً ایمن است.

آنها و دیگران معتقدند که تابش مورد استفاده در دامنه بسیار کوتاه و طول موج کوتاه (فرکانس بالا) غیر یونیزه است. این بدان معنی است که انرژی کافی برای جداکردن الکترون از اتم ندارد (در نتیجه یون ایجاد نمی کند).

با این حال، تحقیقات دیگری نشان داده است که بر اثر قرار گرفتن در میدان‌های الکترومغناطیسی غیر یونیزه کننده (EMF) ممکن است اثرات زیستی یا سلامتی داشته باشد.

با استناد به یک تحقیق گسترده در مورد خطر قرار گرفتن در معرض EMF، بیش از ۲۴۰ دانشمند از سازمان ملل درخواست کرده‌اند خطر بهداشتی و مسائل زیست‌محیطی را در نظر بگیرد.

ویژگی‌های سیگنال، مانند پالس و قطبش، همراه با مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن، ممکن است تأثیرات تابش را افزایش دهد.

آژانس بین‌المللی تحقیقات جهانی سرطان (IARC) سازمان بهداشت جهانی نیز این امواج را «احتمالاً سرطان‌زا برای انسان» طبقه‌بندی کرده است.

دکتر مارتین پال، استاد بیوشیمی دانشگاه ایالتی واشنگتن، معتقد است که ممکن است پس از اجرای گسترده ۵G، آثار سوء طولانی‌مدتی مانند نابینایی، کاهش شنوایی، سرطان‌های پوستی، ناباروری مردان و مشکلات تیروئید داشته باشد.

به هر حال، اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که یک تحقیق روشن، صریح و بی‌طرفانه در این مورد لازم است. مطمئنا ما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده گسترده از ۵G در دستگاه‌های تلفن همراه خود خواهیم بود.

بهبود اتصال می‌تواند زندگی ما را بهبود بخشد، اما احتمال دارد در درازمدت به قیمت سلامتی ما تمام شود. این فناوری پیشرفته و آزمایش نشده به سرعت در حال رشد و ما فقط می‌توانیم از طریق انتخاب مناسب محصولات از خود محافظت کنیم.

ما فقط می‌توانیم از طریق استفاده محدود از تلفن و دستگاه‌های هوشمند، قرار گرفتن در معرض EMF را محدود کنیم اما نباید فراموش کرد قبل از اینکه خانه‌ها، مشاغل و شهرهای خود را «هوشمند» کنیم، مهم است که هنگام استفاده از فناوری‌های جدید تصمیمات «هوشمندانه» بگیریم.

کد خبر 587551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha