نمونه برداری و آنالیز درباره عوامل دیگر مرگ پرندگان در تالاب میانکاله در دستور کار قرار گرفته و تیم‌های گشت مشترک نیز برای پایش و جمع آوری پرندگان اعزام شده است.

میانکاله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تاکنون ۱۶ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله تلف شد و همچنان بوتولیسم پاشنه آشیل مرگ این پرندگان نادر محسوب می‌شود. از طرفی رسوب رودخانه‌ها و نهرهای منتهی به تالاب، پایین آمدن تراز آب و نبود اکسیژن میانکاله را در معرض نابودی قرار داده است.

۱۱۵ روز از زمستان گذرانی بسیاری از گونه‌های زمستان گذر در مازندران می‌گذرد و در این روزها و شب‌ها نفس برخی از گونه‌ها به شماره افتاد و شمار زیادی از پرندگان مهاجر شکار شده و هرگز فرصت برگشت و کوچ به سرزمین‌هایشان را پیدا نکردند.

زمستان امسال هم همانند سال‌های قبل زمستان تلخ وسیاه برای گونه‌های پرندگان مهاجر در میانکاله بود و تاکنون قریب به ۱۶ هزار بال گرفتار بوتولیسم و بیماری شدند. فرجام مهاجران مازندران یا شکار است یا بیماری و دسته معدودی از این گونه‌های زیبا فرصت فرار و کوچ پیدا می‌کنند تا از منوی رستوران‌ها و درون تاوه‌ها سر در نیاورند.

در حالی علت مرگ شمار زیادی از گونه‌های مهاجر در میانکاله سم بوتولیسم مطرح می‌شود که هنوز ابهام درباره علل این تلفات وجود دارد.

هر ساله دسته‌های زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان مازندران شکار و در بازار فروش پرندگان میانکاله یا رستوران‌ها عرضه می‌شود و تلاش چند ساله برای جمع آوری دام‌های صید و ساماندهی بازار فروش پرندگان پرماجر در فریدونکنار بی‌نتیجه مانده است. محیط زیست عقیده دارد متولیان شهری همکاری ندارند و مسئولان شهری نیز سرنوشت بازار را با معیشت مردم و صیادان سنتی گره می‌زنند.

پرندگان در بازار و منوی رستوران‌ها تا ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر بال قیمت‌گذاری و فروخته می‌شود و بسیاری از این گونه‌ها در قالب شکم پر و با غذاهای دیگر تزئین وفروش می‌رود.

تالاب میانکاله به رغم آنکه یکی از زیست‌گاه‌های مهم آبی در کشور و جهان محسوب می‌شود، سالانه میزبان پرندگان زیادی از جمله سنبل تالابی، مرغابی، فلامینگو و غیره است و ماهیان زیادی نظیر کپور، کفال، سوق و سفید نیز در آن زیست می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه سال گذشته از دوم بهمن ماه با تلفات غیرعادی پرندگان مواجه شدیم، گفت: این فاجعه امسال از ۹ بهمن ماه ثبت و گزارش شده است.

حسینعلی ابراهیمی با اشاره به تشکیل گشت مشترک در میانکاله به ویژه در فصل مهاجرت پرندگان ادامه داد: سال گذشته بیش از ۹۰ درصد تلفات را چنگرها تشکیل دادند و امسال نیز وضعیت چنین بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با عنوان اینکه بررسی‌های اولیه بیماری آنفلوانزا و نیوکاسل را منتفی دانسته است، افزود: این درحالی که همچنان نمونه برداری‌ها ادامه دارد.

ابراهیمی با اظهار اینکه تاکنون ۱۶ هزار بال پرنده تلف شدند، افزود: مرگ پرندگان برای محیطبانان و حافظان گونه‌های وحش دردآور و رنج آور است.

وی لایروبی انهار و رودخانه‌های کانال‌های منتهی به تالاب و انتقال آب از سد گلورد را از اقدامات برای نجات بخشی تالاب ذکر کرد.

کد خبر 587443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha