در حالی ‌که کمتر از یک‌درصد از کادر درمان مقابله با کرونا به‌عنوان اولویت اول واکسن دریافت کرده‌اند، وزارت بهداشت تزریق واکسن به اولویت‌دوم را آغاز کرده است.

واکسیناسیون

به گزارش همشهری‌آنلاین روزنامه همشهری نوشت: در حالی وزیر بهداشت از آغاز فاز دوم اجرای واکسیناسیون خبر می‌دهد که آمارها نشان می‌دهد نزدیک به یک‌درصد از جامعه پزشکی فعال در خط مقدم مقابله با کرونا واکسن دریافت کرده‌اند. براساس سند کشوری واکسیناسیون کرونا  که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا  تدوین شده است، باید در فاز اول کارکنان خط‌اول ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا و در ۳ فاز بعدی سالمندان، گروه‌های در معرض خطر و عموم مردم  واکسن دریافت کنند.

گرچه این تعریف بسیاری از نیروهای شاغل در بیمارستان‌های درگیر با بیماری را خوشحال کرد اما وزارت بهداشت در اقدامی عجیب بدون انجام تعهدات خود برای واکسیناسیون گروه  اول، فاز دوم واکسیناسیون شامل سالمندان ساکن در آسایشگاه ها‏ و معلولان  را آغازکرد. اقدامی که با واکنش جامعه پزشکی روبه‌رو شده است. آنها رویه وزارت بهداشت در تزریق واکسن را به باد انتقاد گرفته‌اند. در حالی کادر درمان امیدوار به استفاده از واکسن بودند، سهمیه‌بندی مراکز بیمارستانی با توجیه کمبود واکسن‌های وارداتی سبب شده است بسیاری از بیمارستان‌هایی که پذیرای بیماران مبتلا به کرونا در یک سال گذشته بوده‌اند از دریافت واکسن محروم شوند یا واکسن ارائه‌شده به آنها برای تزریق به کادر درمان و گروه‌های دارای اولویت در تزریق بسیار محدود باشد.

برخی پزشکان و کارکنان درگیر بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران کرونایی به همشهری می‌گویند که به بیمارستان آنها تنها برای تزریق واکسن به ۸۰نفر، دارو داده شده است. یکی از پزشکان شاغل در بیمارستان امام‌حسین(ع) که خواست نامی از او در این گزارش آورده نشود، می‌گوید: تنها ۱۶۰دوز واکسن برای تزریق به ۸۰نفر از پزشکان، پرستاران، نیروهای خدماتی و انتظامات بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان اختصاص داده شده است.

به‌گفته این پزشک، دست‌کم به ۱۲۰نفر از کادر درمان بیمارستان که مستقیما با بخش بیماران کرونا در ارتباط هستند، واکسن نرسیده است؛ فکر می‌کردیم به تعداد افرادی که در بخش‌های مرتبط با بیماران کرونایی فعالیت دارند باید واکسن بدهند اما گفتند واکسن کم است و به همه نمی‌رسد. گفتند باید منتظر بمانیم تا واکسن‌های بعدی به‌دست وزارت بهداشت برسد تا بقیه افراد را واکسینه کنند.

قطره‌چکانی واکسینه می‌کنند 

انتقاد از نحوه توزیع و تزریق واکسن میان کادردرمانی درگیر با کرونا هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند. پزشکان تأکید می‌کنند وزارت بهداشت باید براساس سند ملی واکسیناسیون عمل و به‌درستی آن را اجرا کند. فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری  اعتقاد دارد روند کنونی واکسیناسیون کادر درمان باید تغییر کند.

محمدرضا هاشمیان به همشهری می‌گوید: خودش واکسن را دریافت کرده است اما بسیاری ازهمکارانش از دریافت واکسن محروم مانده‌اند: تنها برای ۸۰نفردر بیمارستان مسیح دانشوری واکسن آوردند. به برخی بیمارستان‌ها گفتند برایتان واکسن می‌آوریم اما واکسنی برای تزریق  ارسال نشد. او، ریشه قطره‌چکانی واکسیناسیون گروه‌های دارای اولویت اول در تزریق واکسن را ناشی از نگاه ضدواکسنی برخی مسئولان وزارت بهداشت می‌داند و می‌گوید: نمی‌شود به نام بخش مراقبت‌های ویژه، ۲۰دوز ۲۰دوز واکسن برای تزریق تحویل داد. بسیاری ازهمکاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها هنوز واکسینه نشدند و این می‌تواند خطر ابتلا و مرگ آنها را افزایش دهد.

دعوا بر سر هیچ!

مقدار واکسن واردشده به کشور بسیار اندک است. محموله اول برای واکسینه‌کردن تنها ۱۰هزار نفر کافی بوده است. محموله دومی هم در هفته‌های اخیر وارد کشور شده که البته تنها یک دوز از ۲دوز مورد نیاز برای تزریق به افراد را شامل می‌شود؛ به شرط واردشدن محموله دیگر علاوه بر دوز دوم، می‌توان ۱۰۰هزار نفر دیگر را واکسینه کرد. محموله‌هایی که هنوز تنها بخش اندکی از نیازها را تامین می‌کند. حسین کرمانپور، مدیرروابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در بیمارستانی که خود او کار می‌کند، تنها برای ۵۰نفر سهمیه استفاده از واکسن ارسال شده است،  می‌گوید: کمتر از یک‌درصد بخش‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌های کشور واکسن دریافت کرده‌اند.

او به همشهری می‌گوید: در مرحله اول ورود واکسن اسپوتنیک وی، تنها ۲۰هزار دوز برای تزریق به ۱۰هزار نفر واردات انجام شده است. این به آن معناست که اگر همه واکسن‌های واردشده برای استفاده از کادر درمان استفاده شده باشد، تنها کمتر از یک‌درصد شاغلین بخش مراقبت‌های ویژه را شامل شده است. مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه براساس سند ملی واکسیناسیون، وزارت بهداشت باید پای اولویت اول خود در تزریق واکسن می‌ماند، ادامه می‌دهد: به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت زیر فشارهای سنگینی قرار دارد که ناچار شده است در فرایند واکسیناسیون اینگونه عمل کند.

به‌گفته او، واکسن‌هایی که وزارت بهداشت به سالمندان برای تزریق در مراکز نگهداری از این افراد استفاده کرده از نوع روسی است که ۲هفته قبل وارد کشور شده است و محموله‌ای ۱۰۰هزار دوزی بود. آنچه به سالمندان تزریق شده است از همین محموله است که شامل دوز اول واکسن است و باید دوز دوم آن نیز برای تزریق، وارد کشور شود. به‌گفته کرمانپور، سالمندانی که در این مرحله واکسن دریافت کرده‌اند دوز دوم را باید ۲۸روز پس از دریافت مرحله اول واکسن دریافت کنند؛ مطمئنا وزارت بهداشت قرارداد محکمی با شرکت سازنده واکسن روسی برای واردات به‌موقع دوز دوم منعقد کرده است و نباید نگران واردشدن به‌موقع دوز دوم واکسن باشیم.

آغاز واکسیناسیون سالمندان

گرچه انتقاد ازعملکرد وزارت بهداشت در تأمین واکسن برای تزریق به کادر درمان رو به افزایش است اما رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید به ۱۴۰۰سالمند ساکن در آسایشگاه خیریه کهریزک در مدت ۲روز واکسن کرونا تزریق شده است. وحید قبادی دانا از اختصاص سهمیه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای تزریق به سالمندان در مراکز نگهداری استان‌های کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: وزارت بهداشت در مرحله اول برای ۲۰هزار نفر واکسن در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است که این واکسن‌ها در روزهای آینده در قالب سهمیه‌ای مشخص در اختیار مراکز شبانه‌روزی استان‌های کشور قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۴هزار سالمند در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند، ادامه می‌دهد: در یک سال گذشته، ۳۱۷۶سالمند ساکن در مراکز نگهداری از سالمندان به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد، ۳۷۵تن جان‌باختند و ۵۰۶نفر دیگر مراحل درمان خود را می‌گذرانند. به‌گفته رئیس سازمان بهزیستی، ۲۲درصد از مجموع سالمندانی که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند در این مدت مبتلا و ۲.۵درصد از کل ساکنان مراکز براثر بیماری جان باخته‌اند. قبادی دانا، با بیان اینکه در ۴۴درصد مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهدار از سالمندان نشانه‌ای از آلودگی به کرونا دیده نشده است، می‌گوید: از ۳۰۵مرکز نگهداری از سالمندان، شاهد نفوذ ویروس به ۱۷۱مرکز بوده‌ایم. با اقدامات پیشگیرانه موفق شدیم از افزایش مراکز آلوده به ویروس جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی، به وضعیت مراکز نگهداری از سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی، فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست و بیماران روانی مزمن اشاره می‌کند و می‌گوید: در مجموع ۹۲۵مرکز در کشور از این افراد نگهداری می‌کنند. براساس برآورد انجام‌شده ۳۸۲مرکز به ویروس آلوده شده و ۴۵۲تن از ساکنان نیز به‌دلیل ابتلا به بیماری جان خود را از دست داده‌اند. به‌گفته قبادی دانا، اولویت اول تزریق واکسن با سالمندان، درمرحله دوم با بیماران روانی مزمن، در مرحله سوم با معلولان ذهنی و در مرحله چهارم با معلولان جسمی و حرکتی خواهد بود.

کد خبر 587377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    هنوز کادر درمان بیمارستان امام را گفتن به اونایی که کرونا نگرفتن می زنیم و هنوز هم نزدن بعد رفتن سراغ گروه های بعد