کشف یک سایت تولید سلاح هسته‌ای در جنوب اسرائیل مشخص کرد تلاش‌های این رژیم برای دستیابی به بمب هسته‌ای آن‌قدر جدی است که آن را حتی از متحد اصلی خود یعنی آمریکا نیز پنهان نگه داشته است.

تاسیسات هسته ای

همشهری‌آنلاین - فاطمه عباسی: مقامات ارشد سابق رژیم صهیونیستی در حالی از بازگشت مشروط آمریکا به توافق ایران استقبال کرده‌اند که برخی متحدان عربی آمریکا در اضطراب به سر می‌برند. آن‌ها که از بازگشت آمریکا به شرط ادامه تحریم‌ها استقبال کرده‌اند معتقدند برنامه جامع اقدام مشترک، تلاش‌های موشکی ایران را کنترل خواهد کرد. 

اما سرلشکران سابق دفاعی رژیم صهیونیستی تنها افرادی نبودند که از برنامه‌های سری نتانیاهو در زمینه هسته‌ای بی‌اطلاع بودند؛ الجزیره عربی نوشت تصاویر جدید ماهواره‌ای، پرده از راز یک تاسیسات گسترده هسته‌ای در اسرائیل برداشته ‌است؛ رازی که از متحد اصلی آن‌، یعنی آمریکا نیز مخفی مانده بوده است.

آسوشیتدپرس آمریکایی تصاویری ماهواره‌ای را منتشر کرد که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین پروژه هسته‌ای اسرائیل را نشان می‌دهد؛ تاسیساتی که طی دهه‌ها به صورت مخفیانه به عنوان بخشی از برنامه تسلیحات هسته‌ای این رژیم اعلام نشده باقی مانده بود.

در این گزارش خاطرنشان شده است که این عکس‌ها حفره‌ای به بزرگی یک زمین فوتبال را نشان می‌دهد و این احتمال را تقویت می‌کند که تاسیسات مذکور چند طبقه باشد. این ساختمان در فاصله چند متری رآکتور هسته‌ای قدیمی در صحرای نگب (النقب) در نزدیکی شهر دیمونه در جنوب این سرزمین واقع شده است.

این تأسیسات، بزرگ‌ترین پروژه ساخت سلاح هسته‌ای اسرائیل است و آزمایشگاه‌های زیرزمینی آن دهه‌هاست مشغول کار روی رآکتورهای قدیمی برای به دست آوردن پلوتونیوم مورد استفاده در بمب‌های هسته‌ای این رژیم است.

این خبرگزاری تاکید کرد دلیل ساخت این تاسیسات هنوز مشخص نیست و دولت اسرائیل پاسخی به پرسش‌های آسوشیتدپرس درباره نوع فعالیت این مرکز نداده است.

افشای وجود این تاسیسات در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل، به رهبری  بنیامین نتانیاهو، از برنامه هسته‌ای ایران انتقاد می‌کند؛ برنامه‌ای که تحت نظارت بازرسان سازمان ملل متحد است.

در مقابل فعالیت‌های هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس باعث شده بسیاری از صداهای جهان خواستار آن شوند که اسرائیل جزئیات برنامه هسته‌ای خود را اعلام کند. مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن از مقامات اسرائیلی خواست آنچه را در این مرکز مخفی سلاح‌های هسته‌ای انجام می‌شود، فاش کنند.

این رژیم داشتن تسلیحات اتمی را با توجه به سیاست ابهام هسته‌ای خود، تأیید یا انکار نمی‌کند. از دیگر سو، تل‌آویو به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که یک توافق‌نامه بین‌المللی با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، نپیوسته است.

اسرائیل، ساخت مخفیانه این سایت را در اواخر دهه ۱۹۵۰ و با کمک مخفی دولت فرانسه در بیابانی خالی از سکنه در ۹۰ کیلومتری جنوب بیت‌المقدس (اورشلیم) آغاز کرد. این رژیم که سال‌ها است هدف نظامی این سایت را از ایالات متحده آمریکا پنهان کرده، از آن به عنوان یک کارخانه نساجی یاد می‌کرد.

کد خبر 587322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha