وزارت دفاع آمریکا به دستور مستقیم کاخ سفید نخستین حمله نظامی این کشور را در دوران ریاست جمهوری جو بایدن علیه نظامیان سوریه‌ای مستقر در مرز عراق انجام داد.

پنتاگون وزارت دفاع آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، این حمله موشکی پس از آن انجام شد که در هفته‌های اخیر چند حمله راکتی در شهرهای بغداد و اربیل علیه مواضع نیروهای آمریکایی مستفر در عراق رخ داده بود. گفته می‌شود رئیس جمهوری آمریکا شخصا در جریان این اقدام نظامی قرار داشته است. جو بایدن که با وعده رفع تنش در جهان از جمله خاورمیانه وارد کاخ سفید شد، حالا در نخستین اقدام خود در این منطقه بحرانی با موشک پاسخ راکت را داده است.

سخنگوی پنتاگون دو گروه کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا(ع) ‌را مسئول حمله‌های راکتی به مواضع آمریکایی‌ها در عراق دانست و اعلام کرد این حمله موشکی به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران با هدف پیشگیری از اقدام نظامی این گروه‌ها در آینده انجام شده است. در حمله‌های موشکی روز ۱۵ فوریه یک پیمانکار غیرنظامی کشته و شش نفر از جمله یک آمریکایی مجروح شدند.

هر چند آمریکایی‌ها از جزئیات عملیات نظامی خود چیزی نگفته‌اند اما یک گروه حقوق بشری مستقر در سوریه مدعی شد دست‌کم ۱۷ نفر از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در این حمله جان خود را از دست داده‌اند. اقدام بایدن یادآور دستور همتای او دانلد ترامپ در صدور فرمان ترور سردار قاسم سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد به بهانه حمله‌های موشکی چند روز قبل به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکاست.

با اینکه کتائب حزب‌الله هر گونه دست داشتن در حمله‌های راکتی به بغداد و اربیل را رد کرده بود، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد حمله به مناطق مرزی سوریه و عراق هدفمند بوده و پنتاگون می‌داند باید به چه کسانی و کدام مواضع ضربه وارد کند. یک مقام رسمی کاخ سفید هم مدعی شد حمله اخیر با هدف بیشتر نشدن تنش در منطقه انجام شده است.

مقام‌های ارشد پنتاگون چند هدف را برای حمله موشکی در نظر گرفته بودند که به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، رئیس جمهوری آمریکا با کوچک‌ترین آنها موافقت کرده است.

کد خبر 587298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha