نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از جهان خواست در برابر سوء استفاده برخی کشورها از حق دفاع مشروع برای توجیه اقدامات غیرقانونی خود قاطعانه بایستد و گفت: ادعای آمریکا در ترور شهید سلیمانی قاطعانه رد شد.

تخت روانچی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مجید تخت‌روانچی روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت که به منظور بررسی استفاده از زور در حقوق بین‌الملل و دفاع مشروع برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور، جز در دو مورد که در منشور مجاز شمرده شده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سازمان ملل بوده و حفظ و رعایت کامل این اصل بنیادین حقوق بین‌الملل یک مسئولیت جمعی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: دولت‌ها برای حفاظت از شهروندان و سرزمین خود دارای وظیفه‌ای ذاتی بوده و بر این اساس از حق ذاتی دفاع مشروع نیز برخوردارند که البته به تصریح منشور ملل متحد، این حق باید فقط زمانی مورد استفاده قرار گیرد که حمله مسلحانه‌ای رخ داده باشد.

تخت‌روانچی اضافه کرد: با این حال، در دنیای امروز، برخی دولت‌ها تمایل فزاینده‌ای به توسل به تهدید یا استفاده از زور از طریق سوء‌استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع دارند. 

وی یادآور شد: هنگامی که نیروهای آمریکایی به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری آن کشور و در نقض فاحش هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، شهید سلیمانی را در عراق به طرز وحشیانه‌ای ترور کردند، دولت آمریکا طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، نومیدانه تلاش کرد تا این اقدام تروریستی آشکار را با دروغ و تفسیری کاملاً دلبخواه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل توجیه کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بسیاری از محققان و صاحبنظران حقوق بین‌الملل چنین تفسیری از حق دفاع مشروع را قاطعانه رد کردند.

تخت‌روانچی با هشدا نسبت به این روند «بسیار خطرناک»، اظهار کرد: همه کشورها باید به شدت برای مقابله با آن تلاش کنند. در غیر این صورت، حق دفاع مشروع نه تنها بیش از این مورد سوء استفاده چنین دولت‌هایی قرار خواهد گرفت، بلکه آنها استثناهای بیشتری بر اصل ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور قائل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرسایش تدریجی اصل منع تهدید یا استفاده از زور، باید در برابر هرگونه بازتفسیر یا تفسیر دلبخواه از بند چهارم ماده 2 و همچنین ماده ۵۱ منشور ایستاد و این برای مصلحت جمعی بشر ضروری است.

کد خبر 587198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    55 13
    روند پیگیری پیگرد مقامات سابق دولت تروریستی آمریکا بخاط ترور سردارشهید سلیمانی را خواستاریم.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      4 3
      رسیدگی مشود
    • احمد IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      19 10
      آمریکایی جماعت فقط یک زبان را میفهمد آنهم زبان زور است، این حیوانات را باید در منطقه سلاخی کرد،آنوقت می‌بینید که از پشت پرده پیام می فرستنده بیایید مشکل را حل کنیم.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      2 17
      باشه چشم
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    15 2
    چه کسی گوشش بده کار این حرفهاست ازقدیم گفتند برو قوی شو اگر میل زندگی داری قران هم می فرماید استطعو من قوه ومن رباطالخیر ترهبون عدوالله وعدوکم