ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی از جمله مهمترین اخبار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) ششم اسفند ماه ۱۳۹۹ مجلس است .

مجلس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان مجلس روز یکشنبه در یک شیفت، روز دوشنبه در دو شیفت و روز سه‌شنبه در سه شیفت جزییات لایحه بودجه تا انتهای تبصره ۶ ماده واحده را به تصویب رساندند.

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه امروز، نمایندگان  وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تامین زمین مورد نیاز برای احداث مراکز اداری و خدماتی در طرح های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن کردند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی مجاز شد است تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک را صرف تکمیل طرح های عمرانی شهرهای جدید کند.

نمایندگان در ادامه با استرداد حقوق ورودی مواد و قطعات وارداتی که در کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، موافقت کردند.

در مصوبه‌ای دیگر به دولت اجازه داده شد که مطالبات قبل از سال ۱۳۹۷ ایدرو و ایمیدرو را تا سقف هزار میلیارد تومان از طریق گردش خزانه تهاتر کند.

در خلال بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، علی بابایی کارنامی در تذکری با تاکید بر اینکه مجلس به دنبال تحمیل گرانی به مردم نیست،‌ اظهار کرد: روز گذشته در مجلس بحث تعیین تکلیف تعرفه های قبوض آب و برق و گاز مطرح شد اما فضایی بیرون از مجلس شکل گرفته که مجلس به دنبال گرانی یا تحمیل تورم ساختگی به مردم است.

وی افزود: این رویکرد و فضایی است که برخی از عزیزان در دولت ساخته اند اما تصمیم گیری ها در مجلس بر اساس نگاه  کارشناسی ‌بحث های کمیسیون تلفیق و نظرات دولت است.

علی نیکزاد هم در تذکری بیان کرد: رفاه و آسایش مردم و ارزانی کالاها و خدمات دغدغه مجلس است. وزرایی که توییت می نویسند و از مردم و ارزانی دفاع می کنند بهتر است کارکرد خود را در خدمت رسانی به مردم ارائه دهند.

در جریان بررسی های مربوط به جزییات لایحه بودجه نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین کم مصرف و خانوارهای کم مصرف خانوارهای محروم برابر صفر تعیین شود.

همچنین نمایندگان دولت را مکلف کردند در واردات محصولات کشاورزی و دامی اولویت خرید خود را از شرکتهای ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد.

در مصوبه ای دیگر حقوق ورودی واردات گوشی های موبایل بالای ۶۰۰ دلار ، ۱۲ درصد تعیین شد.

براساس این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است کلیه تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکد خوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای(همتا) ثبت نمایند تا منابع حاصله به ردیف مربوطه در این قانون واریز می‌شود.

در ادامه جلسه،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار اخذ تسهیلات دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری از بانک ها را مشخص کردند.

همچنین شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف شدند تا میزان معینی از هزینه امور پژوهشی خود را به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه،‌ نمایندگان مجلس در مصوبه ای سازوکاری برای پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و آب بندها در استان خوزستان تعیین کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

مالک شریعتی: پیگیری قضایی توافق بین ایران و آژانس با هم صدایی دولت و مجلس منافات دارد

قالیباف در پاسخ به جلال زاده: اجرای فرمان رهبری درباره تفاهم و وحدت جزو وظایف ما است.

پایان جلسه و زمان جلسه بعد

محمدباقر قالیباف زنگ پایان جلسه علنی امروز مجلس را به صدا درآورد و زمان برگزاری جلسه بعدی مجلس را صبح شنبه ۹ اسفند ماه اعلام کرد.

نیروهای قرارداد موقت وزارت نفت  هم  همزمان با برگزاری جلسه علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار تبدیل وضعیت و همسان سازی حقوق خود شدند.

کد خبر 587105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha