ادامه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس و وضعیت قرمز کرونا در خوزستان از مهم‌ترین خبرهای صبح روز سه‌شنبه (۵ اسفندماه) است.

طرح ميز خبر

۲۱:۱۴ - اقتصاد جهان: ایلان ماسک دیگر پولدارترین مرد دنیا نیست. با سقوط ۸.۶ درصدی ارزش سهام شرکت تسلا، فقط در چند ساعت بیش از ۱۵ میلیارد دلار از دارایی‌های ماسک کاسته شد تا او با ۱۸۳ میلیارد دلار پس از جف بیزوس ۱۸۶ میلیارد دلاری به رده دوم پولدارترین مردان جهان نزول کند.

۱۸:۵۸ - اقتصاد: ارز مورد نیاز خرید واکسن کرونا از هند تخصیص یافت. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت بررسی FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاملات حواله‌های ارزی در سامانه نیما و آخرین وضعیت تخصیص ارز برای خرید واکسن کرونا یادداشت اینستاگرامی نوشت. او در این یادداشت که در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرده نوشته است:«امروز هم به اتفاق وزرای ذیربط، در دومین جلسه مشترک کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت درخصوص مباحث FATF شرکت کردیم .درپاسخ به سؤالاتی که مطرح شد، مطالب مهمی از طرف نمایندگان دولت در جلسه، در خصوص ضرورت و اهمیت پیوستن به کنوانسیونهای مرتبط، ارائه شد.» همتی همچنین خبر داده است که:« امروز ارز مورد نیاز خرید واکسن از هند نیز تخصیص یافت.»

۱۸:۳۵ - سیاست: رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت:🔹ایران به مولفه قدرت دفاعی و نظامی نگاه توسعه طلبانه نداشته و نخواهد داشت. حسن روحانی🔹در این جلسه هدف از تدوین سند جامع علمی، دفاعی و امنیتی را استفاده از ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور دانست و تصریح کرد:🔹متکی بودن بر اصول اخلاقی و اسلامی از ویژگی های دکترین دفاعی ایران است.

۱۸:۰۰ - اقتصاد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار اخذ مالیات از خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان ارزش دارند را در سال ۱۴۰۰ تعیین کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. بر اساس این بند،کلیه مالکین( اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ده میلیارد( ۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱۰ )ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات ساالنه خودرو می باشند: 

۱ - تا مبلغ پانزده میلیارد ریال نسبت به مازاد ده میلیارد ریال یک درصد
۲- تا مبلغ سی میلیارد ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد ریال دو درصد 
۳ - تا مبلغ چهل و پنج میلیارد ریال نسبت به مازاد سی میلیارد ریال سه درصد

۴- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد ریال چهار درصد

۱۷:۳۳: سیاست: معاون اول رییس جمهور با اشاره به تغییر رفتار دولت هایش که منابع مالی کشور را مسدود کرده اند، گفت: احساس می کنم روزها و ماه های امیدوار کننده در پیش است. اسحاق جهانگیری در ادامه تصریح کرد: کشورهایی که منابع ما را مسدود کرده اند مثل کره و ژاپن اعلام می کنند منابع شما را آزاد می کنیم. امیدوارم دوران سختی و تلخی برای ملت ما زودتر تمام شود.

۱۶:۵۸ - اقتصاد: عوارض خروج از کشور تعیین شد.🔹نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰، عوارض خروج از کشور را برای اقشار مختلف مشخص کردند. بر این اساس🔹زائران اربعین که از تاریخ چهارم شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا بیست و دوم مهر ماه سال ۱۴۰۰ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.🔹عوارض خروج ورزشکاران تیم‌های ملی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان به مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شوند برای هر مرحله خروج، با نرخ عوارض مرحله اول خروج محاسبه و اخذ می‌شود.🔹کارگرانی که در طول یکسال گذشته بعنوان کارگر در کشورهای همجوار مشغول بکار بوده اند با تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا ادارات کار استان‌ها و شهرستان‌ها از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

۱۶:۰۳ - سیاست: جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور از تعیین سقف ۱۰۰۰ رای برای هر صندوق خبر داد و گفت:  صندوق پر تراکم نخواهیم داشت و صداوسیما همچون گذشته از صفوف طویل مردمی گزارشی نخواهد داشت.

۱۶:۰۰ - سیاست: معاون اول قوه قضاییه گفت که «شایعات مطرح شده» در مورد خانواده‌ او کذب است. غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به حواشی مطرح شده پیرامون خانواده خود عنوان کرد: این شایعات کذب محض است و در فرصت بیشتری توضیح می‌دهم.

۱۴:۲۲ - سیاست: حجت‌الاسلام و المسلمین سیّدابراهیم رئیسی، نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، دعوت اعضای مجلس خبرگان برای برگزاری جلسه درباره انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرده است. یکی از اعضای مجلس خبرگان گفت: دیروز در حاشیه اجلاسیه مجلس خبرگان، حدود ۴۰ الی۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان قصد برگزاری جلسه خصوصی با آیت‌الله رئیسی درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند که آقای رئیسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه، ضمن تشکر از ایشان، برگزاری این جلسه را نپذیرفته است.

۱۴:۰۱ - اجتماع: علیرضا سلیمانی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان البرز، از فوت یکی از پرستاران بیمارستان شهید مدنی کرج به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد. فرانک داودی یکی از پرستاران وظیفه‌شناسی بود که در بخش جراحی مشغول خدمت بود. این پرستار ۴۰ ساله که باردار بود، دوشنبه‌شب بر اثر ابتلا به بیماری کرونا به شهادت رسید.

۱۳:۱۹ - سیاست: تیتر یک پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب | یکصدا علیه باج‌گیری



۱۲:۵۱ - شهر: اظهارات وزیر بهداشت درباره سختی کار مبارزه با کرونا و اینکه گفته بود: «حالا مرا وزیر مرده‌شورخانه بدانید.» موجب شد جلسه امروز شورای شهر به دلیل تذکر برخی اعضا دچار حاشیه شود. در جلسه امروز شورای شهر ابراهیم امینی، نائب‌رئیس شورای شهر به دلیل اظهار نظر اخیر سعید نمکی از او خواست از کارکنان بهشت‌زهرا عذرخواهی کند. البته ناهید خداکرمی، دیگر عضو شورای شهر، نیز به فشار وارده به وزیر از بابت خسارت وارده به کادر درمان اشاره کرد و اینکه طبیعی است در شرایط دشوار وزیر نتواند بار کلمات را حفظ کند. امینی نیز در ادامه به این همکار خود در شورای شهر انتقاد کرد که او چرا عذرخواهی می‌کند. نائب‌رئیس شورای شهر بعد از این ماجرا میکروفن خداکرمی را هم خاموش کرد؛ البته درگیری لفظی این دو عضو شورا در نهایت با عذرخواهی امینی از خداکرمی به پایان رسید.  

۱۲:۴۴ - جهان: بیش از ۶۵۰۰ کارگر مهاجر در مسیر آماده‌سازی قطر برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ جان خود را از دست داده‌اند. این کارگران هندی، پاکستانی، سریلانکایی، بنگلادشی و نپالی از زمان اعلام نام قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در ۱۰ سال پیش زیر فشار کار جان سپرده‌اند.

۱۲:۰۵ - جهان: شمار جانباختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از ۵۰۰ هزار نفر عبور کرد. دولت جدید آمریکا که خود را وارث «سیاست‌های اشتباه» دولت سابق در زمینه مبارزه با ویروس کرونا می‌داند، وضعیت وخیم ناشی از بحران سلامت و نیز عبور شمار قربانیان بیماری کووید۱۹ در این کشور از مرز نیم میلیون نفر را «دلخراش» توصیف کرد.

۱۱:۰۰- سیاسی: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ترور سردار قاسم سلیمانی در عراق توسط آمریکایی‌ها گفت: یک مهمان خارجی در عراق حضور پیدا کرده است، او حامل پیامی بوده و در پاسخ به پیام و پیغام عربستان سعودی و نخست‌وزیر و حاکم عراق و با هواپیمای مسافربری، به صورت علنی وارد عراق شده است. او را مورد اصابت قرار دادند نه با بمب معمولی، بلکه با بمبی که تجهیزات زرهی را با آن می‌زنند. این بمبی که به خودروی سردار سلیمانی زدند تا ۳۰ سانتی‌متر در فولاد فرو می‌رفت. با چنین بمبی زدند و چنین جنایتی انجام دادند که بدن آنها را تکه‌تکه کند.

۹:۱۴ - جهان: حزب‌الله لبنان در بیانیه خود درگذشت انیس نقاش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را به خانواده، دوستان و دوستداران وی تسلیت گفت و از خدا برای او طلب مغفرت کرد. در این بیانیه آمده است: انیس نقاش یکی از مهم‌ترین اندیشمندان و محققان منطقه بود که مطالعات استراتژیک مهمی را ارائه داد و در راه مقابله با دشمن صهیونیستی منحصر به فرد و بی‌مانند بود.

۹۰ - استان‌ها: مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: به دستور استاندار به دلیل قطعی آب در مناطق مختلف اهواز و با توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی در شهر اهواز امروز سه‌شنبه (۵ اسفند) تعطیل هستند. همزمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از ارائه پیشنهادهایی به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده تا محدودیت‌های بیشتر و هدفمندتری در شهرهای قرمز خوزستان لحاظ شود.

 ۸:۲۰ - سیاسی: جلسه علنی امروز (۵ اسفند) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۱۹۶ نماینده آغاز شد. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور دستور کار مجلس است.

کد خبر 586771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha