دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: بورس اوراق بهادار، از تدوین آیین‌نامه‌ای خبر داد که براساس آن روش عرضه اولیه سهام براساس حراج در بورس تهران برچیده خواهد شد.

به گزارش همشهری، مدت هاست که کارشناسان و فعالان بازار، انتقادات تند و تیزی را به سمت بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد شیوه عرضه اولیه سهام نشانه رفته‌اند.

منتقدان معتقدند روش حراج سهام به‌دلیل هیجانات بازار و برخی مسائل دیگر باعث به وجود آمدن روش غیرمنطقی در قیمت سهام می‌شود.

پیرو این انتقادات ، شرکت بورس اوراق بهادار طرح مطالعاتی را برای تغییر روش عرضه اولیه در دست گرفت که نتایج آن در روز‌های گذشته منتشر شد.

نتیجه کار اینکه پس از پایان طرح مطالعاتی هم اکنون دستورالعملی در دست تهیه است که
برمبنای آن روش کنونی عرضه اولیه در بورس تهران تغییر خواهد کرد. 

براساس دستور‌العملی که علی سنگینیان معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس از آن به‌عنوان آیین‌نامه عرضه‌های اولیه نام می‌برد، قرار است شیوه عرضه ابتدایی سهام در بورس تهران تغییر کند.

از زمان آغاز به کار بورس تهران تاکنون، سهام شرکت‌ها به‌صورت حراج در بورس عرضه می‌شد. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که این روش عرضه در بسیاری از کشور‌های دنیا منسوخ شده و در حال حاضر بسیاری از بورس‌های دنیا به سوی روش ثبت سفارش پیش رفته‌اند.

سنگینیان ضمن اعلام این خبر به همشهری گفت: آیین‌نامه‌ای در دست تدوین است که بر مبنای آن روش عرضه اولیه سهام به‌زودی براساس روش ثبت سفارش انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه این آیین نامه باید در سازمان بورس به تصویب برسد افزود: مراحل نهایی تدوین این آیین‌نامه تا 2 هفته آینده به پایان می‌رسد و برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به اوج گرفتن برنامه خصوصی‌سازی‌ و عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس، این آیین‌نامه ظرف یک تا 2 ماه آینده تصویب و اجرایی شود.

معاون مطالعات بازار بورس خاطر نشان کرد: در روش جدید، شرکت‌های تامین سرمایه در شکل‌گیری قیمت منطقی برای سهام نقش دارند درحالی که در روش حراج که هم اکنون در بورس تهران درحال اجراست، رقابت سرمایه‌گذاران زمینه افزایش قیمت سهام را به وجود می‌آورد.

سنگینیان تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد اکثر بورس‌های دنیا برای عرضه‌های اولیه سهام از روش ثبت سفارش استفاده می‌کنند.

به گفته او، در این روش با توجه به اینکه قیمت سهام از نرخ پایین‌تری آغاز می‌شود جذابیت بیشتری برای بازار ایجاد می‌کند.

پیش از این، کارشناسان معتقد بودندکه شکل عرضه اولیه و نحوه عمل آن در داخل و موضوع قیمت‌گذاری باید به گونه‌ای صورت گیرد که شفافیت بازار و کشف قیمت رعایت شود.

اعتقاد بر این است که بهترین روش عرضه در بورس، روش تعهد پذیره نویسی است زیرا در این روش خریداران و بازار اطمینان دارند که سهم تعهد شده روی میز نخواهد ماند.

بیمه سهام

سنگینیان همچنین در مورد کاهش ریسک خرید و فروش سهام یا بیمه سهام گفت:  مذاکراتی را با شرکت‌های بیمه برای ایجاد نوعی بیمه برای سهام داشتیم اما استدلال بیمه گزاران این است که چون ریسک قیمت سهام قابل اندازه گیری نیست نمی‌توانند سهام را بیمه کنند.

او تا کید کرد: البته بحث‌های متعددی در این زمینه باشرکت‌های بیمه‌ای انجام شده و ما منتظر این هستیم تا ببینیم این بحث‌ها به کجا خواهد انجامید اما همچنان مشکل اصلی قابل محاسبه نبودن نوسانات قیمت سهام است.

کد خبر 58655

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز