سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

مدتی است ایالت تگزاس به واسطه وضعیت جوی و فقدان انرژی به منطقه‌ای فاجعه‌زده تبدیل شده است اما چنین اتفاقی در ایالتی که به غنای انرژی شهره بود، در کجا ریشه داشته است؟

تگزاس

همشهری‌آنلاین - فاطمه عباسی: مشکلات آب و هوا و تامین انرژی در ایالت تگزاس باعث شد رئیس جمهوری، بایدن، این ایالت را منطقه فاجعه‌زده بنامد؛ سناتور مشهور این ایالت تد کروز به دلیل سفر تفریحی در شرایط بحرانی تا مرز استعفا پیش رفت و مردم چند روزی است با بحران انرژی و آب و امدادرسانی روبه‌رو شده‌اند آن هم در حالی که بحران قبلی کرونا پابرجاست.

بروز چنین مشکلاتی در ایالتی که در تولید انرژی محوریت دارد عجیب و قابل بررسی است؛ نیویورک تایمز در گزارشی مفصل، پرده از ابعاد مختلف این فاجعه برداشته:

تگزاس که پیش از این از پیوستن به شبکه برق بین ایالتی خودداری کرد و در برابر قوانین مربوط به انتقال انرژی ایستاد اکنون و بعد از طوفان هفته گذشته باید به میلیون‌ها سکنه محروم از برقش پاسخگو باشد.
هزینه ایجاد بازار شبکه برق آزاد، هفته گذشته به طرز دردناکی روشن شد: طوفان برف و افت شدید دما تگزاس را درنوردید و میلیون ها نفر بدون برق و آب ماندند.

در آن سوی دشت‌های تگزاس غربی، پمپ جک‌هایی که شبیه چکش‌های غول‌پیکر بزرگ هستند، نه‌تنها تصویری از یک منظره، بلکه تعریفی برای خود ایالت هستند؛ تگزاس در ۱۲۰ سال گذشته، از زمان کشف نفت، بر اساس تجارت نفت و گاز ساخته شده است.

تگزاس که پیشروترین ایالت کشور در تولید انرژی است، آخرین مکانی بر روی زمین به نظر می رسید که ممکن است بی‌انرژی بماند اما هفته گذشته این اتفاق افتاد.  

در این بحران می‌توان ویژگی تعیین‌کننده دیگر تگزاس را نیز دید: استقلال، هم از دولت بزرگ ایالات متحده و هم از سایر کشورها.

تسلط صنایع انرژی و خوی «جمهوری‌خواهانه تگزاس» به یک اشتباه ویرانگر انجامید: توقف جریان انرژی به میلیون‌ها تگزاسی لرزان از سرما و فلج شدن بخش وسیعی از این ایالت در طوفان.

بخشی از مسئولیت این فروپاشی شبکه برق ایالتی را می توان در سال ۱۹۹۹ رد یابی کرد؛ زمانیکه کنترل کل سیستم تحویل برق این ایالت بر بازاری از تولیدکنندگان خصوصی، شرکت‌های انتقال‌دهنده و خرده‌فروشان انرژی مبتنی شد.

هم صنعت انرژی و هم مردم آن را می خواستند. هر دو حزب از آن حمایت کردند. جورج دبلیو بوش، فرماندار وقت، هنگام امضای این قانون گفت: رقابت در صنعت برق با کاهش نرخ ماهانه و ارائه گزینه‌های بیشتر به مصرف‌کنندگان در مورد توان مصرفی، به سود ساکنان خواهد بود.

پیش‌بینی آقای بوش در مورد برق کم هزینه محقق شد و رویای شبکه برق بازار آزاد در اکثر مواقع به خوبی کار می کرد زیرا تگزاس دارای گاز طبیعی بسیار ارزان و همچنین باد فراوانی برای تولید انرژی های تجدید پذیر است.

اما سیستم تازه تنظیم شده، با ضمانت های اندک و حتی قوانین اجرایی کمی راه افتاد؛  با توجه به اینکه بسیاری از سرویس های اقتصادی باید هزینه زیاد خود را برای مصرف کنندگان به شکلی رقابتی عرضه می کردند، انگیزه مالی کمی برای سرمایه‌گذاری در امور حفاظتی و نگهداری وجود دارد.

توربین های بادی به تجهیزات یخ زدایی مجهز نیستند (به طور معمول در مناطق سردتر نصب می شوند) و خطوط برق عایق بندی کمی دارند؛ به عبارتی،  امکان وقوع فجایع آب و هوایی در برنامه های زیرساختی ایالتی که تغییر شدید آب و هوا یک مفهوم عجیب و بحث برانگیز در آن است دیده نشده.

اد هیرس، استاد انرژی در دانشگاه هیوستون گفت: «حذف محدودیت‌های بخش انرژی چیزی شبیه لغو محدودیت سرعت در بزرگراه های بین ایالتی بود.  میانبرهایی برای ایجاد فاجعه باز شد.»

اما اشتباه اصلی اینجا بود: حذف محدودیت‌های بخش انرژی به این معنی بود که قوانین مهم این بخش نه توسط قانون، بلکه به وسیله مجموعه ای از رقبای صنعت انرژی تنظیم شد.

قانون توزیع کنندگان انحصاری انرژی در هر منطقه را موظف کرده برای جبران این انحصار، ضمن تامین ایمنی عمومی و رفتار عادلانه با مشتری، قیمت ها را پایین نگه دارند. با این حال بسیاری از ایالت ها در حال بحث روی حمایت از بازار آزاد انرژی به عنوان راهی برای ارائه انتخاب بیشتر به مصرف کنندگان و تشویق عرضه کنندگان جدید، به ویژه تولیدکنندگان انرژی های تجدید پذیر هستند.

کالیفرنیا در اوایل دهه ۱۹۹۰، پس از اجرای این طرح در بازار انرژی خود با افزایش ناگهانی قیمت ها و خاموشی های دوره ای، از این طرح عقب کشید؛  مریلند به مشتریان امکان انتخاب گسترده ای داده و در برخی از ایالت های دیگر، شرکت های خصوصی رقیب، بسته های متنوعی مانند تخفیف برای مصرف انرژی کمتر در شب ارائه می دهند.

اما هیچ ایالتی به اندازه تگزاس پیش نرفت؛  نه تنها کلید انرژی را کاملا در اختیار بازار آزاد قرار داد بلکه خود را از شبکه ملی جدا کرد و توانایی واردات برق در هنگام از پا افتادن مولدهایش را نیز محدود کرد.

هفته گذشته مصرف کنندگانی که قراردادهای برق با نرخ متغیر را انتخاب کرده بودند با قبض برق ۵۰۰۰ دلار یا بیشتر مستقیما دچار شوک شدند تا آنجا که فرمانداری ورود کرد و مهلتی مشخص برای مشتریانی که به علت عدم پرداخت قبض دچار قطعی شدند وضع کرد.

یکی از نقص‌های دیگر در مدیریت بحران تگزاس عدم ذخیره انرژی لازم برای مصرف در شرایط بحرانی بود. وقوع چنین سرمایی در ایالتی جنوبی و گرمسیر دور از ذهن بود و دلیل اصلی این بی توجهی فضای آزاد رقابتی است.  سوخت رایج در این ایالت گاز مایع است و مازاد گاز طبیعی می‌توانست در شرایط از دست رفتن برق به سیستم تزریق و موجب کنترل بحران بی برقی باشد.

استفاده از گاز برای گرمایش موجب خروج ژنراتورهای برقی از سیستم تولید شد و تقاضا برای انرژی به سرعت شدت یافت به طوریکه در عرض چند ساعت ۴۰% منابع برقی مصرف شد و این هشداری برای بحران پیش رو بود.  کل شبکه،  که ۹۰ درصد از بار انرژی در تگزاس را تامین می کند،  در حال سقوط بود.

تعادل عرضه و تقاضا در صنعت برق امری حیاتی است. عدم تعادل منجر به خاموشی فاجعه بار می شود و خروج از خاموشی کامل یک فرایند عذاب آور و طاقت فرسا است که به عنوان «شروع سیاه»  شناخته می شود، فرآیندی که ممکن است هفته ها یا احتمالا ماه ها طول بکشد.

بیل مگنز، رئیس اجرایی شورای اطمینان از توان الکتریکی ضمن بیان این واقعیت گفت دوشنبه گذشته در ساعات اولیه صبح، شبکه برق تگزاس «چند ثانیه و دقیقه»   با چنین سقوطی فاصله داشت.

وی افزود: «اگر اجازه می دادیم که خاموشی فاجعه آمیز اتفاق بیفتد امروز نمی توانستیم از امید به بازگشت توان سیستم صحبت کنیم بلکه ممکن بود چند ماه طول بکشد تا تامین انرژی مود نیاز مردم میسر شود.»

اعتراض دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به شرایط پیش آمده با تاخیر صورت گرفت اما نهایتا اتحادی کم نظیر در ایالتی که تحت سلطه جمهوری‌خواهان است رخ داد. با این وجود پس از طوفان شدید برف در فوریه ۲۰۱۱ که باعث خاموشی در سراسر ایالت شد، مقامات فدرال به دولت هشدار دادند که زیرساخت های برقی از محافظت کافی برخوردار نیستند و اکنون پس از ۱۰ سال هنوز خطوط گازی به طور کافی عایق بندی نشده و گرم کن هایی که می توانستند توربین‌های بادی را از یخ زدگی حفظ کنند نصب نشدند.

این فقط مختص به بحران های سرما نیست؛ در طول موج های گرما نیز هنگامی که تقاضا در تابستان افزایش میابد، سیستم تامین انرژی به سختی ادامه می دهد و این نشانه های دوره ای، بیانگر اینست که سیستم می تواند در تأمین انرژی کافی دچار مشکل شود. اگر تگزاس به دو شبکه تقسیم انرژی بین ایالتی در مسیر شرق و غرب متصل باشد، در مواقع ضروری برای کاهش هزینه ها و جبران کمبودها از هزاران مایل دورتر برق تامین خواهد شد.

اما تگزاس، که تمایلی به این اتصال ملی ندارد تصمیم گرفت از اوایل قرن بیستم به عنوان تنها ایالت آمریکا شبکه برق خود را اداره کند؛ مردم تگزاس همیشه به ذخایر طبیعی گاز در این منطقه مفتخرند و آن را سوختی پاک می‌دانند و کنار آمدن با این کمبود و بحران برای آنها دشوار خواهد بود. این را مایکل وبر استاد دانشگاه آستین گفت.

سرمای اخیر به حدی شدید بود که میادین عظیم نفت و گاز طبیعی در غرب تگزاس یخ زدند. گرچه در چند نیروگاه، گاز ذخیره شده بود، اما برق کافی برای پمپاژ آن وجود نداشت. در تگزاس مساله تنظیم انرژی همانقدر که مساله ای سیاسی است، مساله ای فلسفی نیز هست؛  شبکه برق مستقل این ایالت افتخاری است که برای ده ها سال در سخنرانی های سیاسی تگزاس مورد تشویق بوده است.

جف لیچ، نماینده جمهوری خواه گفت: «من معتقدم که شبکه انرژی مستقل تگزاس بسیار ارزشمند است و ما می توانیم این استقلال را با اطمینان و ایمنی حفظ کنیم و مسیر خود را ادامه دهیم.» لیچ از سرمایه گذاری های جدید و تصمیمات استراتژیک جدیدی خبر داد تا اطمینان حاصل شود که از این دست اتفاق ها هرگز دوباره رخ نخواهد داد.

استیون دی. ولنز، قانونگذار دموکرات سابق و معمار اصلی قانون سال ۱۹۹۹، گفت: هدف از این طرح تولید بیشتر به خصوص از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر است و البته «ما موفق بودیم.» ولنز افزود لازم است این طرح همراه با نیازهای کشور تکامل یابد؛ با تمرکز روی آن دلیل اصلی شکست تعیین و اصلاح خواهد شد و اطمینان حاصل می کنیم که هرگز چنین بحرانی تکرار نخواهد شد.

کد خبر 586548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha