همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز دوشنبه 31 تیرماه در مراسم آغازین همایش ملی توسعه و تحول در فرهنگ و هنر از غیبت مدیران فرهنگی در همایش گلایه و اعلام کرد مسئولان با فرهنگ در حد رفع تکلیف رفتار می‌کنند.

به گزارش مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل به عنوان نخستین سخنران این همایش در تالار اندیشه حوزه هنری دو تلقی از فرهنگ را برای دانشگاهیان، مدیران سازمان تبلیغات و رئیس و مدیران حوزه هنری برشمرد و افزود: مقام معظم رهبری از سال‌های نخست رهبری تهاجم فرهنگی دشمن را مانند دیده‌بانی رصد کردند و به همه مسئولان تذکر دادند. اما امروز به گونه‌ای رفتار می‌شود گویی که تهاجمی در کار نیست.

وی در ادامه افزود: رهبری که در درجه اول شخصیتی فرهنگی دارند، در سال‌های اخیر برای ایستادن در مقابل این تهاجم "مهندسی فرهنگی" را مطرح کردند که عنوانی پرمعنا و پرمفهوم است. اما ما تا چه اندازه به دنبال انجام کار مهندسی فرهنگی بوده‌ایم که محصول کار دسته جمعی و هماهنگی بین نهادهاست؟

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دو تلقی موجود از فرهنگ که یکی از آنها فرهنگ را اصل، ریشه و سازنده انسان و دیگری آن را موضوعی فرعی و جنبی می‌داند، خاطرنشان ساخت: با اینکه رویکرد انقلاب و دین ما به فرهنگ از نوع اول است، اما متاسفم از اینکه در کشور نگاه به فرهنگ ضعیف است و بسیاری مسئولان در مقام عمل و تصمیم‌گیری فرهنگ را چنانکه باید جدی نمی‌گیرند و وقتی از آنها سئوال می‌شود مغالطه و بی‌اعتنایی‌شان را پنهان می‌کنند.

حداد عادل رفع مشکل فرهنگی را بر مشکلات اقتصادی ارجح دانست و با اشاره به اینکه برخلاف تصور رایج در میان تصمیم‌گیرندگان مملکت بسیاری از مشکلات اقتصادی در سایه تغییر بینش افراد توسط فرهنگ رفع می‌شود اظهار داشت: مشکل ما درک درست از جایگاه فرهنگ در کشور است. ما هم تصورمان از فرهنگ غلط است و هم برای کار فرهنگی مدیر تربیت نکرده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم گفت: باید همه ما ـ من و شما ـ به عنوان سربازان نبرد فرهنگی که یک رهبر فرهنگی و فرهیخته داریم هر جا می‌رویم حرفمان این باشد که فرهنگ اصل است و به مسئولان و وزرا و استانداران بگوییم که قدر تلاش شما برای رفع مشکل معیشتی مردم را می‌دانیم، اما به فرض که شما عدالت را تامین کردید بعد از آن چه؟

حداد عادل افزود: یکی از جلوه‌های عدالت ساماندهی ذهن و اندیشه است نه فقط رسیدگی به نیازهای جسمی. عدالت در درجه اول حفظ گوهر آدمی است. بسیارند کسانی که مشکل اقتصادی ندارند اما از مشکل فرهنگی رنج می‌برند. برای حل مشکلات اقتصادی خیلی وقت‌ها باید بینش‌ها را تغییر داد. بشر حرص می‌زند و در مقابل این حرص باید مفهوم قناعت را به عنوان فرهنگ و ارزش تثبیت کرد. با این همه آیا در جامعه ما درباره حرص و قناعت بحث می‌شود؟

وی در بخش دیگر سخنان خود پیروزی انقلاب اسلامی را نشاندهنده قدرت یک فرهنگ معرفی کرد و یادآور شد: ما باید این فرهنگ را که علت اساسی پیروزی انقلاب اسلامی است درک کنیم و بدانیم آنچه علت پیروزی ما بوده، همان می‌تواند علت دوام پیروزی باشد و در صورتی که نگاه ما به فرهنگ از نوع اول به نوع دوم تغییر کند که آن را فرعی می‌داند، این پیروزی را از دست خواهیم داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان سخنانش همایش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر را "پرداختن به فرهنگ با نگاهی دور از شتابزدگی" توصیف کرد و با گله از غیبت نهادهایی که می‌بایست در آن شرکت می‌کردند گفت: امیدوارم پیام همایش این باشد که فرهنگ اصل است، ما در برابر تهاجم فرهنگی قرار داریم و باید با مهندسی فرهنگی با این تهاجم مقابله کنیم و البته بر ضعف خود در همه این عرصه‌ها نیز آگاه باشیم.

دکتر حسن بنیانیان، رئیس حوزه هنری، نیز در این همایش به نداشتن درک صحیح و درست از فرهنگ و ضرورت آن از سوی مدیران ارشد، میانی و مدیران سطوح پائین‌تر اشاره کرد و با ارزشمند خواندن سخنان دکتر حداد عادل گفت: علت اینکه حوزه هنری به فکر برگزاری چنین همایشی افتاد این است که نبودن تقاضا برای هنر متعهد بسیار جدی است.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه افزود: رسالت حوزه هنری بهره‌گیری از هنر برای ایجاد تحولات فرهنگی در کشور است. حوزه باید هنرمندان جوان را شناسایی کند و با فراهم آوردن فرصت برای آنها بتواند با هنر به فرهنگ اسلامی خدمت کند.

بنیانیان با اظهار اینکه نگاه حوزه هنری در همایش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر همان نگاه کل‌نگر به فرهنگ است که حداد عادل در سخنان خود به آن اشاره کرد، مشکلات فرهنگی موجود را ناشی از توجه صرف مسئولان به مشکلات اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: مسئول ما در نشان دادن میزان پیشرفت فرهنگی و انسانی جامعه ناتوان است، چون نمی‌داند برای گزارش این عملکرد به چه نهادی مراجعه کند.

وی همچنین به تاکیدهای مقام معظم رهبری بر فرهنگ و مهندسی فرهنگی در سخنرانی‌های متعدد ایشان اشاره کرد و برگزاری این همایش را راهی برای رفع خواسته‌ها و نیاز فرهنگی جامعه دانست و خواستار تداوم آن شد.

در همایش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر که تا سه‌شنبه اول مردادماه با حضور اندیشمندان، استادان دانشگاه و مسئولان در تالار اندیشه حوزه هنری دایر خواهد بود، از صاحبان 25 مقاله برتر تقدیر می‌شود و علاوه بر آن گزیده 60 مقاله به همراه رزومه نویسندگان آنها از طریق پوستر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد

نگاه ابزاری سیاست به دنیای هنر

 همچنین رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز دوشنبه 31 تیرماه در نشست آغازین همایش ملی توسعه و تحول در فرهنگ و هنر دلیل برگزاری این همایش را کمبود جدی تقاضا برای هنر متعهد عنوان کرد.
به گزارش مهر، حسن بنیانیان در این همایش با اشاره به نداشتن درک صحیح و درست از فرهنگ و ضرورت آن از سوی مدیران ارشد، میانی و سطوح پائین‌تر و ارزشمند خواندن سخنان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: علت اینکه حوزه هنری به فکر برگزاری چنین همایشی افتاد این است که نبودن تقاضا برای هنر متعهد بسیار جدی است.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه افزود: رسالت حوزه هنری بهره‌گیری از هنر برای ایجاد تحولات فرهنگی در کشور است. حوزه باید هنرمندان جوان را شناسایی کند و با فراهم آوردن فرصت برای آنها بتواند با هنر به فرهنگ اسلامی خدمت کند.

بنیانیان با اظهار اینکه نگاه حوزه هنری در همایش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر همان نگاه کل‌نگر به فرهنگ است، مشکلات فرهنگی موجود را ناشی از توجه صرف مسئولان به مشکلات اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: مسئول ما در نشان دادن میزان پیشرفت فرهنگی و انسانی جامعه ناتوان است، چون نمی‌داند برای گزارش این عملکرد به چه نهادی مراجعه کند.

رئیس حوزه هنری گفت: شناسایی استعدادهای درخشان و جذب آنان از سوی بیگانگان که به صورت فرار مغزها بر ما تحمیل شده در عرصه هنر هم وجود دارد. یکی از معضلات ما نگاه مدیران اجرایی به فرهنگ است که نسبت به انسان و فرهنگ توسعه‌یافته نیست. باید نخبگان جامعه را از قیمومیت عناصر سیاسی و اقتصادی رها کنیم تا احساس آزادی کنند.

وی ادامه داد: چرا رهبر عزیز ما تا این اندازه به اهمیت فرهنگ و مهندسی فرهنگی تأکید دارند و می‌گویند همه فعالیت‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد؟ نگاه هر مدیر به فرهنگ باید از دو زاویه باشد؛ اول اینکه عمل او چه تأثیری بر فرهنگ دارد و دوم اینکه چه موانع احتمالی برای نائل شدن به فرهنگ ایجاد می‌کند.

این مدیر فرهنگی افزود: نگاه سیاسیون به هنرمندان برای جمع رأی است و زمانی که رأی آوردند این نگاه و ارتباط رو به ضعف می‌گذارد. ما باید چه کنیم که فرهنگیان در بند خواسته‌های سیاسی نباشند؟ در جمهوری اسلامی ایران فرهنگ نباید زیرمجموعه قوه مجریه تعریف شود. ساختارهای سیاسی سازماندهی‌شده دستگاههای فرهنگی را به انقیاد خود می‌خوانند.

بنیانیان در بخشی دیگر از سخنان خود در همایش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر گفت: اکنون تعداد هنرمندانی که از ما فاصله می‌گیرند زیاد شده و دلیل آن همین ماهیت ارتباطی دستگاههای فرهنگی با قوه مجریه است. درآمدهای نفتی هم باعث شده قبل و بعد انقلاب جایگاه نیروی انسانی را در جامعه حس نکنیم.

رئیس حوزه هنری افزود: ما در 100 سال اخیر نسبت به فرهنگ بی‌توجه شدیم و تکثر نخبگان در عرصه‌های پزشکی و فناوری گواه این مدعاست. توسعه‌نیافتگی در عرصه فرهنگ بیداد می‌کند و ‌مدیران فرهنگی به داشتن مشاور احساس نیاز نمی‌کنند، چون خودشان احساس نخبگی فرهنگی دارند. من به عنوان یک مدیر فرهنگی دردمند می‌گویم همه باید از علم روز بهره بگیریم.

وی از رئیس و سایر اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم خواست یک مرکز مستقل رصد فرهنگی پایه‌گذاری شود و مسائل فرهنگی را شاخص‌بندی و برای نیل به اهداف فرهنگی کوتاه و بلندمدت برنامه‌ریزی کند. به عقیده بنیانیان فرهنگ باید در کنار اقتصاد و سیاست دیده شود، چون شرایط امروز فرصتی تاریخی است و همه در برابر آن مسئولند.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری بر فرهنگ و مهندسی فرهنگی در سخنرانی‌های متعدد ایشان، برگزاری این همایش را راهی برای رفع خواسته‌ها و نیاز‌های فرهنگی جامعه دانست و تدوام آن را خواستار شد.

در همایش توسعه و تحول در فرهنگ و هنر که تا سه‌شنبه اول مردادماه با حضور اندیشمندان، استادان دانشگاه و مسئولان در تالار اندیشه حوزه هنری دایر خواهد بود، از صاحبان 25 مقاله برتر تقدیر می‌شود و علاوه بر آن گزیده 60 مقاله به همراه رزومه نویسندگان آنها از طریق پوستر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

کد خبر 58625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز