کشورهای پولدار در حالی حدود یک میلیارد دوز واکسن کرونا بیش از نیاز خود انبار کرده‌اند که واکسن هنوز به بیش از ۱۳۰ کشور نرسیده و حتی یک دوز هم به شهروندان فقیر جهان تزریق نشده است.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، «پویش یک» که برای رساندن عادلانه واکسن کرونا به تمام مردم جهان تلاش می‌کند، روز جمعه با انتشار گزارش خود از کشورهای پولدار چون آمریکا و بریتانیا خواست به جای انبار کردن صدها میلیون دوز واکسن اضافی آن را در اختیار مردم فقیر قرار دهند. به گفته سازمان‌دهندگان این پویش، هر چه واکسن کرونا دیرتر به مردم و کشورهای فقیرتر برسد، به همان اندازه تلاش پولدارهای جهان برای چیره شدن بر آن ناکام می‌ماند و رمز پیروزی در مبارزه با شیوع کرونا، رسیدن واکسن به چهار گوشه دنیاست.

پویش یک با بررسی میزان تولید واکسن کرونا در پنج تولیدکننده بزرگ فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسن اند جانسن و نوواوکس به این نتیجه رسید کشورهای آمریکا، بریتانیا، ژاپن، کانادا، اتحادیه اروپا و استرالیا تا امروز بیش از سه میلیارد دوز واکسن کرونا سفارش داده و ذخیره کرده‌اند؛ حدود یک میلیارد دوز بیش از میزان لازم برای دو نوبت واکسن زدن به جمعیت تقریبی ۲.۰۶ میلیارد نفری این کشورها.

همزمان سازمان بهداشت جهانی از کشورهایی که واکسن بیش از نیاز در اختیار دارند خواست این واکسن‌ها را یکجانبه بذل و بخشش نکنند، بلکه آن را در دسترس برنامه جهانی کوواکس قرار دهند تا زودتر به دست نیازمندان برساند. تا روز پنجشنبه نزدیک به ۱۸۵ میلیون نفر در حدود ۸۰ کشور فرآیند تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند.

کد خبر 585945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 2
    لعنت به این کشورها که حاضرند واکسن هاشون فاسد بشه اما برا سلامت مردم فقیر و کشورهای دورافتاده و محروم مصرف نشه