دولت جو بایدن در راهبردی خلاف دولت پیشین آمریکا خواستار تغییر رویکرد پادشاهی عربستان سعودی نسبت به ایالات متحده و پایان ارتباط مستقیم شاهزاده محمد بن‌سلمان با کاخ سفید شد.

ترامپ و بن سلمان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از گاردین، شاهزاده بن‌سلمان در دوران زمامداری دونالد ترامپ رابطه‌ای گرم با کاخ سفید داشت و مهم‌ترین چهره در روابط سیاسی عربستان با آمریکا به شمار می‌رفت. هر چند او مرد شماره دو پادشاهی سعودی است اما در دنیای سیاست همه می‌دانند مدیریت امور در عربستان در دستان فرزند ارشد ملک سلمان است.

با این حال، از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حتی یک بار هم به نام بن‌سلمان اشاره نکرده و نزدیکان بایدن در کاخ سفید گفته‌اند او می‌خواهد ارتباط مستقیم شاهزاده سعودی با دولت ایالات متحده و شخص رئیس جمهوری به کمترین حد ممکن برسد؛ ایده‌ای که می‌تواند در چهار سال آینده سرنوشت سیاسی بن‌سلمان را دگرگون کند.

همزمان، گزارش افشاگرانه کنگره آمریکا درباره نقش احتمالی شاهزاده سعودی در سلاخی کردن و کشتن جمال خاشقچی تا چند روز دیگر منتشر می‌شود و به این ترتیب یک ضربه اساسی دیگر به باقیمانده اعتبار بن‌سلمان در عرصه جهانی وارد می‌آید. با وجود شواهد فراوان، دادگاه عربستان اصلا به موضوع نقش شاهزاده سعودی در به قتل رسیدن خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در کنسولکری عربستان در استانبول ورود نکرد و بسیاری از نزدیکان بن‌سلمان را هم در این پرونده تبرئه کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری بایدن رویکردی تازه در قبال عربستان در پیش گرفته و ملک سلمان را همتای خود در ریاض می‌داند. این در حالی است که در دوران ترامپ، ارتباط ایالات متحده با پادشاهی سعودی به واسطه بن‌سلمان برقرار می‌شد و بسیاری از رهبران سیاسی در جهان هم شاهزاده جوان ۳۵ ساله را فرد اصلی و تاثیرگذار در ریاض می‌دانند. حالا کارشناسان دنیای سیاست در واشنگتن می‌خواهند بدانند این رویکرد کاخ سفید نمادین است یا واقعی.

اگر دولت بایدن در عمل بخواهد بن‌سلمان را از صحنه روابط سیاسی واشنگتن با ریاض کنار بگذارد، شاید این رویکرد را بتوان یک هشدار به پلدشاهی سعودی و شخص ملک سلمان هم ارزیابی کرد. در واقع کاخ سفید آشکارا از پادشاه عربستان می‌خواهد در انتخاب جانشین خود تجدید نظر کند و بن‌سلمان را برای همیشه کنار بگذارد. هر چه باشد، او نقش اصلی را در راه انداختن ائتلاف جنگ علیه یمن داشته و بایدن پیش‌تر نظر خود را درباره لزوم پایان یافتن این جنگ آشکارا اعلام کرده است.

بروس ریدل، تحلیلگر پیشین سیا و عضو ارشد موسسه معتبر بروکینگز در واشنگتن، در تحلیل رویکرد تازه کاخ سفید نسبت به عربستان می‌گوید: بایدن یک پیام شفاف به خاندان پادشاهی آل‌سعود فرستاد مبنی بر اینکه تا وقتی ام‌بی‌اس (کوتاه‌شده محمد بن‌سلمان شاهزاده عربستان) در مسیر جانشینی ملک سلمان باشد، عربستان منفور خواهد بود. به نظرم بهترین راهکار برای دولت سعودی بازنشسته کردن بن‌سلمان و فرستادن او به عمارت شخصی‌اش در فرانسه است.

با این حال، برخی کارشناسان هم معتقدند با توجه به ناتوانی ملک سلمان در اداره امور عربستان، بایدن دیر یا زود ناچار خواهد بود وارد رابطه مستقیم با محمد بن‌سلمان شود. ضمن اینکه رئیس جمهوری آمریکا هنوز فرصت نکرده با بسیاری از رهبران جهان گفتگو کند و ممکن است در تماس با کاخ خاندان پادشاهی سعودی خود بن‌سلمان به جای پدر سالخورده‌اش گوشی را بردارد و با بایدن حرف بزند. 

کد خبر 585810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha