همایش سه روزه توان افزایی با عنوان «چگونه مادری کنم؟» به منظور افزایش شناخت و مهارت های فردی، اجتماعی (ویژه مادران) به همت فرهنگسرای خانواده با حضور غلامعلی افروز، سید محسن فاطمی و محمود حکمت نیا برگزار شد.

همایش

همشهری آنلاین-معصومه حق جو: غلامعلی افروز (استاد ممتاز دانشگاه تهران) درباره مقام عرشی مادر در این نشست گفت: شکوه همسری و مقام عرشی مادری از زیباترین مباحث است. فرزند پروری مهم است و بسترآفرینی برای رشد و شکوفایی آن ها مهم تر. اگر برای تربیت ۱۰ سهم درنظر بگیریم ۹ سهم مربوط به مادر و یک سهم مربوط به پدر است. آن یک سهم این است که به مادر رسیدگی کند کسی که مادر می شود در صف اول جهاد است و ثواب مجاهدت دارد. مادر دارای مقام عرشی است و فرزندان باید اطمینان کنند که پدر و مادر عاشق یکدیگر هستند.              

سید محسن فاطمی (فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد امریکا و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی) هم در این نشست گفت: نقش مادر برای امنیت درونی و احساس سیاست‌مداری و بالندگی فردی بسیار والاست؛ مطالعات مختلف نشان می دهد مادران می توانند چند مولفه با خود داشته باشند که در ایجاد امنیت فرزندان بسیار موثر است یکی از آنها در دسترس بودن مادر (فیزیکی، عاطفی و هیجانی) است. رابطه مادر و فرزند سرچشمه آغاز توانمندی فرزندان است. اگر مادری به جای آغوش باز با جملات و رفتارهای خشن برخورد کند در کودک اتصال عاطفی ایجاد نمی‌شود. مادرانی که فقدان آرامش در آنها جدی باشد باعث ایجاد اولین اثرات مخرب در رابطه با فرزند می شوند. 

محمود حکمت نیا (استاد دانشگاه تهران) که در این نشست حضور داشت، بیان کرد: در گذشته استقلال در فرزندان به خوبی شکل می‌گرفت. باید  کودک را مستقل و مسئولیت پذیر تربیت کنیم. خیرخواهی ما باید ناصحانه باشد. صرفا شفقت و دلسوزی کارکردی ندارد. او باید بتواند تصمیم خوبی برای آینده بگیرد و قدرت تصمیم گیری داشته باشد ولی به او باید کمک شود.

«چگونه مادری کنم؟» به همت فرهنگسرای خانواده و مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۶، ۱۹ بهمن با نشست غلامعلی افروز (استاد ممتاز دانشگاه تهران)، آغاز و روزهای ۲۶ و ۲۸ بهمن با نشست های سید محسن فاطمی (فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد امریکا و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی) و محمود حکمت نیا (استاد دانشگاه تهران) برگزار شد.

کد خبر 585675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha