کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، کمترین و بیشترین دمای هوای ثبت شده روی زمین ۲ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

تغییرات اقلیمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، طی ۳۰ سال آینده دمای هوا در چین شدیدا افزایش خواهد یافت که علت آن انتشار گازهای گلخانه‌ای است. این امر باعث بروز تغییرات فاجعه‌بار اقلیمی خواهد شد که خشکسالی یکی از آن‌هاست.

بنابر مطالعات جدید تا سال ۲۰۵۰ میلادی، کمترین و بیشترین دمای هوا ۲ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. گرم‌ترین دمای هوا هنگام روز به میزان ۲.۴ درجه و در شب نیز ۱.۸ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

همزمان، کاهش گازهای گلخانه‌ای به دلیل کم شدن غلظت ذرات در جو که تشعشعات خورشیدی را بازتاب می‌کنند باعث گرم شدن آب و هوا در کوتاه مدت خواهد شد اما گرایش بلندمدت، کاهش گازهای گلخانه‌ای در جو است که که در نهایت به سردشدن اقلیم منجر خواهد شد.

افزون بر آن، محققان بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۷ درصد از شهرهای جهان تغییرات حائز اهمیتی را در وضعیت آب و هوایی خود تجربه می‌کنند.

تا سال ۲۰۵۰ آب و هوای لندن شبیه به آب و هوای امروز شهر مادرید می‌شود، وضعیت جوی پاریس با کانبرا در استرالیا برابری خواهد کرد و آب و هوای استکهلم در سوئد مشابه با وضعیت اقلیمی بوداپست در مجارستان می‌شود.

این تغییرات در شهرهای اصلی استوایی جهان از جمله کوالالامپور، جاکارتا و سنگاپور قابل توجه‌تر خواهد بود و شرایط آب و هوایی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که به شرایط نامناسب اقلیمی و خشکسالی‌های شدید منتهی می‌شود.

همچنین پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ در سراسر نیمکره شمالی، شهرها به نقاطی شباهت پیدا می‌کنند که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر از مدارات شمالی و در استوا قرار دارند.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس مقاله منتشر شده در مجله «Climate Dynamics»، در کشورهای اروپایی فصل تابستان و زمستان گرم‌تر شده و به ترتیب با افزایش حدود ۳.۵ و ۴.۷ درجه سانتیگرادی روبرو خواهد شد.

از آنجا که یکی از دلایل افزایش دما، انتشار گازهای گلخانه‌ای است، ۶۶ دولت به همراه ۱۰ منطقه، ۱۰۲ شهر، ۹۳ شرکت تجاری و ۱۲ سرمایه‌گذار متعهد شده‌اند انتشار دی اکسید کربن خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر کاهش دهند.

کد خبر 585667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha