چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

یک نورگیر نمک‌زدا که توسط "هنری گلوگائو" طراحی شده است، یکی از نامزدهای نهایی جایزه «طراحی لکسوس ۲۰۲۱» است که با انرژی پاک و بدون هیچ هزینه‌ای، آب دریا را قابل شرب می‌کند.

نورگیر نمک‌زدای خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، یک طراح به نام هنری گلوگائو یک نورگیر سقفی به شکل یک چراغ سقفی ساخته است که هم روشنایی را برای مناطق فقیرنشین و بی‌بهره از برق فراهم می کند و هم می‌تواند آب آشامیدنی رایگان را برای ساکنان فراهم کند.

این طرح، انرژی خورشید را در روز برای روشنایی خانه‌ها در شب ذخیره می‌کند و همچنین با تقطیر آب دریا می‌تواند آب آشامیدنی فراهم کند.

این طرح موسوم به «نورگیر نمک‌زدای خورشیدی» (Solar Desalination Skylight) یکی از نامزدهای نهایی کسب «جایزه طراحی لکسوس ۲۰۲۱» (Lexus Design Award 2021) است که کاملاً منطبق با اصول طراحی و مهندسی برای آینده‌ای بهتر است.

این نورگیر از ترکیبی از انرژی رایگان و فراوان خورشید و آب دریا برای ارائه خدمات اساسی به محله‌های فقیرنشین استفاده می‌کند و با انرژی پاک و بدون هزینه خورشید، هم روشنایی را به ارمغان می‌آورد و هم آب دریا را قابل شرب می‌کند.

رازهای زندگی: چرا نمی‌توانیم آب شور بنوشیم؟

این نورگیر نمک‌زدای خورشیدی با تبخیر آب دریا از طریق انرژی خورشید کار می‌کند. آب دریا در طول روز از طریق یک لوله به داخل این نورگیر کاسه‌ای شکل می‌رود و تابش خورشید این آب شور را تقطیر می‌کند و سپس می‌توان از یک شیر که در پایین نورگیر تعبیه شده است، برای استخراج آب آشامیدنی استفاده کنند.

این نورگیر سپس در شب، از نمک به جا مانده از فرآیند تصفیه برای تولید بار الکتریکی و تأمین روشنایی استفاده می‌کند.

این طرح، ارزان، عملیاتی و کاربردی است که از منابع فراوان برای حل دو مشکل اساسی ساکنان محله‌های فقیرنشین استفاده می‌کند.

این طرح یکی از شش نامزد نهایی کسب جایزه جایزه طراحی لکسوس ۲۰۲۱ است. گلوگائو رقابت سختی برای کسب این جایزه دارد، چرا که سایر طراحی‌ها نیز مانند یک سیستم خنک کننده مترو مبتنی بر سفال که از منبع باد تولید شده توسط قطارها استفاده می‌کند و بی‌نهایت بار قابل استفاده است، قابل توجه هستند.

کد خبر 585593
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha