شهردار تهران در تشریح آمادگی نسبی تهران برای مواجهه با بحران‌های طبیعی همچون زلزله گفت: اقدامات مناسبی برای افزایش تاب‌آوری پایتخت در برابر آسیب‌های ناشی از بحران‌های احتمالی به ویژه زمین‌لرزه‌ ۷ ریشتری صورت گرفته است؛ هرچند با توجه به مشخصات و ویژگی‌های خاص تهران، هنوز هم با شرایط مطلوب فاصله داریم.

حناچی

همشهری آنلاین – مجید جباری: پیروز حناچی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما با عنوان «عملکرد شهرداری در ملی‌شهر تهران» سخن می‌گفت، درباره وضعیت تاب‌آوری تهران، بیان کرد: بسیاری از نقاط آسیب کلانشهر تهران شناسایی شده است و حالا این نقاط دیگر نقاط آسیب ما به حساب نمی‌آیند. خیلی از بخش‌های جنوبی شهر به عنوان بافت فرسوده نوسازی شده است. این مناطق دقیقا جاهایی بودند که در زمان وقوع زلزله احتمالی، تخریب بالایی داشتند.

حناچی همچنین گفت: نصب ۲۳ شتاب‌نگار از سوی شهرداری تهران در نقاط مختلف پایتخت از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است. ضمن این که دستگاه‌های دیگری مثل وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات هم به این شتاب‌نگارها متصل شده‌اند و این شتاب‌نگارها می‌توانند دقایقی قبل از وقوع زلزله احتمالی، هشدار دهند و جان انسان‌ها را نجات دهند.»

او تشخیص زمان وقوع زلزله را غیرممکن دانست و در عین حال گفت: «اگر تعداد شتاب‌نگارها افزایش پیدا کند، از مکانی که زلزله اتفاق می‌افتد و تا زمانی که به کلانشهری مثل تهران برسد، می‌شود تا حدود یک دقیقه زودتر برای نجات جان انسان‌ها مطلع شد.»

شهردار تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مجری صدا و سیما درباره آلودگی هوای پایتخت، خاطرنشان کرد: ما در اواخر آبان و اوایل آذر به دلیل پدیده وارونگی دما (اینورژن) و ساکن شدن هوا، معمولا بیشترین حجم افزایش آلودگی هوا را داریم. در این بین اگر میزان آلایندگی منابع ثابت و متحرک آلاینده کاهش پیدا نکنند، چون جریان باد به حداقل خود می‌رسد، موجب انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شود و تولید خطر می‌کند. مثل امسال که شاخص آلودگی هوا ۱۷۰ و ۱۸۰ هم رسید. بنابراین تا وقتی که جریان باد افزایش پیدا نکند، این آلودگی می‌ماند.»

شهردار تهران اضافه کرد: «با این حال اگر نمودار آلودگی هوای تهران در ۱۰ سال گذشته را مشاهده و با حال حاضر مقایسه کنیم، می‌بینیم که روند آلودگی‌ها در این ۱۰ سال به دلایل مختلف کاهنده بوده است. دلیل آن هم افزایش کیفیت خودروها، بالا رفتن کیفیت سوخت‌، تعبیه دوربین‌های معاینه فنی، محدودیت‌های طرح ترافیک و... بوده که بر این روند تاثیرگذار بوده است. اما در دورانی که آلودگی به شرایط حاد خود می‌رسد، هیچ راهی جز کنترل آلاینده‌ها وجود ندارد.»

حناچی در بخش دیگری از سخنانش، اتمام طرح‌های ناتمام دوره‌های گذشته را یکی از سیاست‌های اصلی دوره پنجم مدیریت شهری پایتخت دانست و تصریح کرد: «حالا دیگر می‌توان گفت تقریبا از طرح‌های نیمه‌تمام و کلنگ‌خورده دوره‌های قبل چیزی باقی نمانده است.»

در این گفت‌وگوی ویژه خبری، شهردار تهران علاوه بر موضوعاتی که مطرح شد، به نیازهای حمل‌ونقل عمومی تهران از قبیل مترو، اتوبوس و تاکسی هم اشاره کرد.

او همچینین از نوسازی تاکسی‌های تهران، جلوگیری از تخریب باغ‌های تهران، اقدامات گسترده‌ای که شهرداری تهران از همان روزهای آغازین شیوع کرونا در صف نخست مقابله با این همه‌گیری انجام داده است، گفت و گریزی هم به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی تهران زد.

برنامه‌های مدیریت شهری برای جلوگیری از تخریب باغ‌های تهران، افزایش سرانه فضای سبز و ... هم از موضوعاتی بود که حناچی  در این نشست خبری ویژه به آن پاسخ داد.

کد خبر 585536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار