مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: از اول اسفند دفترچه بیمه‌ی جدیدی صادر نمی‌کنیم اما بیمه‌شدگان می‌توانند دفترچه‌های موجودشان را همچنان استفاده کنند. هرچند حذف دفترچه‌های کاغذی و جایگزین شدن کارت ملی از اول اسفند کلید می‌خورد.

دفترچه بیمه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز در نشست خبری حذف دفترچه‌های بیمه درمان کاغذی با بیان اینکه اگر پزشکی امکان و تمایلش را دارد نسخه نویسی الکترونیک را انجام می‌دهد اما اگر این امکان و تمایل نبود با دو فرض مواجهیم گفت: از اول اسفند دفترچه جدیدی صادر نمی‌کنیم اما بیمه‌شدگان می‌توانند دفترچه های موجودشان را همچنان استفاده کنند.

سالاری گفت: دفترچه‌های بیمه تا ۳۰ بهمن هم صادر می‌شود اما از آن به بعد دفترچه جدیدی صادر نمی شود. برای صدور دفترچه جدید نیاز به مراجعه به شعب نیست. در این صورت اگر دفترچه نبود، پزشک می‌تواند در نسخه سربرگش نسخه بنویسد که تحت پوشش ما خواهد بود و فرد هرجا برود، خدمات درمانی را با پوشش تامین اجتماعی دریافت می‌کند. 

وی بار دیگر تاکید کرد که اول اسفند، زمان توقف صدور دفترچه جدید است اما این به معنای حذف کامل دفترچه‌های بیمه نیست.

ارسال کدرهگیری به بیمه‌شدگان

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز امروز در نشست خبری مشترک با سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: با توجه به حذف دفترچه‌های کاغذیِ بیمه تامین اجتماعی از اول اسفند و جایگزین شدن کارت ملی یا شماره کارت ملی، قرار است به منظور کاهش تخلفات احتمالی حذف دفترچه‌، کد رهگیری بیمه‌شدگان به شماره تلفن آنها پیامک شود.

 شهرام غفاری درباره برخی تخلفات و سوءاستفاده‌ها از کدملی با حذف دفترچه های کاغذی گفت: تخلفات با دفترچه هم وجود داشت. اگر عکس تطبیق داده نشود هم امکان سوءاستفاده وجود دارد. درباره کارت ملی هم همینطور است اما وقتی شماره تلفن ثبت شود، برای بیمه شده و پزشک کدرهگیری پیامک می شود. البته این موضوع فعلا برای چندماه اول اجباری نمی‌شود و هر زمان اجباری شد، این مساله هم حل می‌شود. 

غفاری با بیان اینکه نسخه الکترونیک دو سه سالی است که در تامین اجتماعی در حال اجراست و جا دارد از مدیران سابق که بنای این کار را گذاشتند یادی کنیم، گفت: عدم صدور دفترچه های کاغذی و نسخه نویسی الکترونیک دو موضوع هستند که همدیگر را کامل می کنند. بیش از ۶۵ میلیون نسخه در مراکز ملکی نوشته می شود که ۹۸ درصد الکترونیکی است و برنامه جدیدی برای ما حساب نمی شود. 

وی افزود: ابتدای سال ۱۰ درصد و امروز بیش از ۷۰ درصد نسخ در مراکز طرف قرارداد الکترونیک سازمان به صورت الکترونیک نوشته می شود و در جریان است. نسخه نویسی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد سابقه بیش از یکسال و در مراکز ملکی سابقه بیش از سه سال دارد.

غفاری درباره نحوه دریافت دارو گفت: اگر بیمار دفترچه داشته باشد که آن را ارائه می دهد. درصدی از بیمه شدگان ممکن است دفترچه نداشته باشند. داروخانه مانند دفترچه با سربرگ پزشک رفتار می‌کند و دارو را تحویل می‌دهد. سومین حالت این است که نسخه الکترونیک باشد در آن صورت داروخانه نسخه را می پیچد و نیازی هم به ثبت مجدد نسخه ندارد. 

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره برخی گلایه های داروخانه ها مبنی بر تحویل هزینه هایی مانند هزینه پرینت نسخه گفت: امروز صبح با انجمن داروسازان توافق شد تعرفه گذاری نسخه نویسی الکترونیک در شورای عالی بررسی شود. این یک تصمیم ملی است و قول دادیم فرایندهای اضافه شده را تسهیل کنیم.

به گفته وی تا امروز داروخانه ها چند پنل برای هربیمه گر داشتند، اما اکنون در سیستم خودشان می توانند ثبت کنند و به بیمه ها بفرستند. نسخه الکترونیکی یک طرح بزرگ است و نیازمند تعامل و همکاری است.

وی افزود: کل هزینه های چاپ دفترچه یک سال ما، یک درصد از کل هزینه های یک ماه سازمان است و بحث ذخیره و صرفه‌جویی منابع مالی هدف عمده و مهم این طرح نیست.

کد خبر 585402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha