یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جنگنده‌های ناتو سحرگاه با بمباران محل استقرار پلیس افغانستان سبب کشته شدن حداقل 13نفر از نیروهای ارتش و غیرنظامیان افغان شدند.

این حادثه دیروز در2 اتفاق جداگانه در شرق و غرب افغانستان روی داد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، در نخستین واقعه، 4 سرباز پلیس افغانستان و 5‌غیرنظامی بر اثر حمله هوایی نیروهای ائتلاف در ولایت فراه کشته شدند.

به گفته مقامات محلی، این حمله هوایی پس از آن روی داد که پلیس افغانستان، یک کاروان از سربازان ائتلاف را با نیروهای طالبان اشتباه گرفت و به سوی آنان آتش گشود.

به گفته یونس رسولی معاون والی فراه، نیروهای ائتلاف، پلیس افغانستان را از آمدن خود به منطقه باخبر نکرده بودند و سربازان افغانی نیز آنان را با نیروهای طالبان اشتباه گرفتند.

این مقام محلی افزود که درگیری در ولایت فراه از نیمه شب تا 4 صبح ادامه یافت که درنهایت نیروهای ائتلاف، درخواست پشتیبانی هوایی کردند. در یک حادثه دیگر، دست کم 4غیرنظامی افغان در حمله نیروهای ناتو کشته شدند.

رسانه‌های غربی در گزارشی درباره این حادثه هم نوشتند که نیروهای ناتو قصد داشتند با خمپاره مواضع نیروهای طالبان را هدف قرار دهند که گلوله‌های شلیک شده به هدف نرسید و جان غیرنظامیان را گرفت. ناتو با صدور بیانیه‌ای، از این واقعه ابراز تأسف کرد.

این اولین باری نیست که بمباران ناتو و نیروهای آمریکایی جان غیرنظامیان افغان را گرفته است. غرب افغانستان، هفته گذشته نیز شاهد وقوع 2 حمله هوایی مشابه بود که جان شماری از غیرنظامیان افغان را در ولایت‌های فراه و هرات گرفت.

در ششم جولای نیز، بیش از 50 غیرنظامی که در یک مجلس عروسی شرکت داشتند، در حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی در ولایت شرقی ننگرهار کشته شدند.

همزمان با کشتار پلیس افغانستان توسط جنگنده‌های ناتو، پایگاه خبری ایر فورس تایمز در گزارشی با اشاره به افزایش ناآرامی‌ها در افغانستان نوشت که میزان بمباران‌ها توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف در این کشور درسال‌جاری افزایش قابل توجهی داشته است.

براساس این گزارش، تا پایان نیمه اول امسال‌  حدود هزار و 853 بمب توسط جنگنده‌های نیروهای خارجی در افغانستان پرتاب شده‌است.

 انتقال القاعده از عراق به افغانستان

همزمان با افزایش حملات طالبان، ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق گفت: احتمال دارد شبکه تروریستی القاعده تمرکز خود را از عراق به افغانستان منتقل کند. وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس افزود: معتقدیم این احتمال در زمانی که قابلیت القاعده در عراق کاهش یافته بسیار زیاد است.

در عین حال انتظار نمی‌رود که القاعده به‌طور کامل از عراق خارج شود. آنها مطمئنا نیروهایشان را از عراق به افغانستان و پاکستان منتقل خواهند کرد.

دیدار انتقادی اوباما و کرزای

دیدار دیروز اوباما و حامد کرزای به محلی برای انتقادهای اوباما از کرزای درمورد ناتوانی‌های دولت کابل در کاهش فساد تبدیل شد. دراین دیدار که یک ساعت به طول انجامید، اوباما و کرزای راه‌های مبارزه با تروریسم را بررسی کردند.

به‌گفته سخنگوی کرزای، 2طرف در این دیدار درباره مسائل مختلف از جمله همکاری آمریکا و افغانستان، علل ریشه‌ای تروریسم، دستاورد‌های افغانستان در سال‌های اخیر و راه‌های پیش روی این کشور مذاکره کردند.

اوباما قبلا از دولت افغانستان انتقاد کرده و گفته بود که مشکلات بسیاری در دولت کرزای وجود دارد.

کد خبر 58529

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز