عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: کودک با ازدواج وارد دنیای بزرگسالی می‌شود در حالی که آمادگی‌ آن را ندارد و همین مساله ممکن است در  ازدواج او تاثیر داشته باشد زیرا کودک مهارت‌های رابطه مشترک و مهارت‌های داشتن فرزند را ندارد.

كودك‌همسري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مونیکا نادی عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: با توجه به شرایط موجود، ازدواج دیگر نمی‌تواند صرفا تابع ملاک رشد و بلوغ جسمانی یا حتی جنسی باشد بلکه در ازدواج، بلوغ عقلی و فکری ضرورت پیدا می‌کند.

نادی با بیان اینکه از لحاظ قانونی در جهان به همه افراد کمتر از ۱۸ سال، کودک اطلاق می شود، افزود: در ازدواج، بلوغ عقلی و فکری ضرورت پیدا می‌کند چون ازدواج یک رابطه حقوقی حائز اهمیت است. هرچند در ایران مقرراتی وجود دارد که خلاف این موضوع را مقرر کرده اما از لحاظ مقررات بین‌المللی، پیمان‌نامه حقوق کودک و براساس بسیاری از قوانین داخلی، که مخصوصا در سالهای اخیر تصویب شده، سن کودکی تا ۱۸ سالگی است و در واقع افراد کمتر از ۱۸ سال را مشمول حمایت‌های قضایی و قانونی ویژه می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ازدواج، آثار مالی و غیرمالی عدیده‌ای دارد و فرد باید به آن درک، عقل و رشد فکری و اقتصادی و فرهنگی رسیده باشد که بتواند با انتخابی مناسب، وارد این رابطه شود. قانون ما در بحث کودک‌همسری نه تنها ۱۸ سال را ملاک نمی‌داند بلکه بر اساس همان معیارهای بلوغ جسمانی که وجود دارد، ازدواج‌های بالای ۱۳ سال برای دختران و ازدواج‌های بالای ۱۵ سال را برای پسران به‌طور مطلق آزاد اعلام کرده است.

عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار داشت: به این علت ما کسی را که حائز این شرایط سنی نیست و ازدواج می‌کند، کودکی می‌دانیم که ازدواج کرده و آن ازدواج برایش تبعات منفی و سوء دارد. به‌طور مثال کودک با ازدواج از کودکی محروم می‌شود و حق کودکی‌ کردن را از دست می‌دهد و وارد دنیای بزرگسالی می‌شود درحالیکه آمادگی‌ آن را ندارد. این «آمادگی‌نداشتن» ممکن است که در رابطه ازدواج او تاثیر داشته باشد. کودک، مهارت‌های رابطه مشترک و مهارت‌های داشتن فرزند را ندارد.

نادی افزود: افزایش آمار طلاق عاطفی، طلاق و حتی کودک‌بیوگی از تبعاتی است که برای کودک‌همسری برشمرده می‌شود. به همین علت نمی‌توانیم بگوییم ازدواج پیش‌رس بلکه در این ازدواج‌ها، کودکی داریم که برخلاف حقوق کودک، ازدواج کرده و تبعات منفی آن ازدواج بر دوش او افتاده است و آن حمایت‌های ویژه که ضروری بوده نسبت به آن کودک اعمال شود، اعمال نشده است.

مرکز آمار ایران ۱۲ بهمن گزارشی درباره «وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در تابستان ١٣٩٩» منتشر کرد که  بر اساس آن، در این برهه، در مجموع ازدواج ۹ هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله  و در همین مدت ۱۸۸ طلاق مربوط به دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله ثبت شده است.

کد خبر 585081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha